2008-07-20, 21:51
Medlem
Thurmans avatar
Jag har numera 2 hårddiskar ,350 GB och 120 GB. När jag installerat linux funkar bara en av diskarna. Vad har jag gjort för fel!?
Tanken är att jag skall ha olika linux system på resp. hårddisk. Men eftersom jag inte kan få det att funka med ett system behöver jag hjälp!
Citera
2008-07-20, 22:31
Medlem
Gärna lite mer info, tex vilken dist du använder, fönsterhanterare(?).
I många dister måste man mounta diskarna själv, alternativt använda fdisk om disken inte är partionerad?
Citera
2008-07-20, 22:32
Medlem
X_surfers avatar
Gparted är annars klart enklare och smidigare enligt min mening
Citera
2008-07-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Gparted är annars klart enklare och smidigare enligt min mening

Okej, det har jag inte provat, låter dock som ett GNOME program, anledning till att jag frågade om fönsterhanterare. fdisk är väl vad jag vet standard i många dister?
Citera
2008-07-21, 00:52
Medlem
Thurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadzhOr
Gärna lite mer info, tex vilken dist du använder, fönsterhanterare(?).
I många dister måste man mounta diskarna själv, alternativt använda fdisk om disken inte är partionerad?

Jag använder just nu Ubuntu, men oxå Kubuntu!
Citera
2008-07-21, 01:45
Medlem
Spaxxens avatar
Lånar tråden om det är okej.. Går det på något sätt Partitonera en disk som man redan har Linux på? har en 250 gb disk med Ubuntu 8.04 LTS på nu och vill dela upp den utan att behöva installera om allt. Går det och i såfall vilket program kan jag söka efter?
Citera
2008-07-21, 02:21
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Lånar tråden om det är okej.. Går det på något sätt Partitonera en disk som man redan har Linux på? har en 250 gb disk med Ubuntu 8.04 LTS på nu och vill dela upp den utan att behöva installera om allt. Går det och i såfall vilket program kan jag söka efter?

Ja, det är inga problem. Använd GParted som redan nämnts ovan.
Se bara till att inte flytta på din swap.

Edit: tänk också på att partionera i slutet av disken, så att partitionen som ditt system ligger på inte ändrar enhetsbeteckning.
Senast redigerad av fremi 2008-07-21 kl. 02:24.
Citera
2008-07-21, 13:58
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadzhOr
Okej, det har jag inte provat, låter dock som ett GNOME program, anledning till att jag frågade om fönsterhanterare. fdisk är väl vad jag vet standard i många dister?

det är en GNOME-applikation också, den finns även som LiveCD för den som inte vill installera dom delar av GNOME som behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in