• 1
  • 2
2008-07-20, 21:34
Medlem
Kainos avatar
Jag var i Kroatien en vecka och fullkomligt älskade atmosfären, människorna, vädret, staden... ja alltihop. Jag har beslutat mig för att nästa år sälja allt jag äger och försöka att leva där.

Det var flera saker som jag saknade när jag var där och jag funderade på varför ingen hade gjort dom grejerna tidigare. Så min ide är att jag sparar så mycket pengar som möjligt så att jag har ett bra startkapital, studerar kroatiska innan jag far dit för att förenkla alla kontakter och säljer allt jag äger och försöker hitta en billig liten lägenhet till en början.

Sen så tänkte jag starta upp en firma, liknande handelsbolag så att man inte måste ha stora tillgångar från början, jag räknar med att jag inte behöver så stor omsättning för att kunna klara mig. Det största problemet som jag ser det är ju att få permanent uppehållstillstånd, vad jag förstår så är det ganska svårt. Om man har skaffat sig boende och en inkomst så borde det väl inte ta så lång tid? 6 månader eller mer? Man vill ju inte fara dit och börja leva där för att helt plötsligt måsta lämna landet.

Ni Kroater som kanske har erfarenhet för att driva firmor och ni som har flyttat dit kanske kan svara på mina frågor? Förhoppningsvis så bär det av om ca 1 år, jag har redan informerat min familj och mina vänner och nära och dom flesta stöttar mig och är possitiva. Orsaken till det är nog att dom märkte efter att jag kom hem så var jag såpass glad och lycklig, jag hade varit lite deppig några månader men nu är jag tillbaks till mitt gammla jag.

Tack på förhand.
Citera
2008-07-20, 22:11
Moderator
Siegfrids avatar
Det går säkert bra. Har samma uppfattning som du om Hvar som en avbild av paradiset men problemet med sådana små öar är väl att alla är släkt med alla, utbölingar som inte är kusiner ses som hot och ska elimineras och all bussiness kontrolleras av några storgubbar som inte vill ha konkurrens.
Annars är det väl bara att köra på.
Citera
2008-07-20, 22:26
Medlem
attila_the_huns avatar
Kul grej men det skulle nog vara bra om du åkte dit vintertid också för även om Hvar har det kanske bästa klimatet i Kroatien så är det inte alltid sol och värme. Du kanske skulle kika på Split istället? Där finns ju även ett liv utanför turistsäsongen.
Citera
2008-07-20, 22:27
Medlem
Kainos avatar
Ok det lät ju inte så bra, men vad kan dom egentligen göra? Det är ju turisterna som avgör hur pass bra verksamheterna går beroende på kvalitet och pris. Jag tror väl inte att dom tar till maffia medtoder.

Det som kan vara ett problem är väl kanske med kontakterna, att dom inte vill hjälpa en. Det är ju en stor fördel att ha stöd och ett brett kontaktnät, att dom små företagen hjälper varandra så att allt går bra.
Citera
2008-07-20, 22:30
Medlem
Kainos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attila_the_hun
Kul grej men det skulle nog vara bra om du åkte dit vintertid också för även om Hvar har det kanske bästa klimatet i Kroatien så är det inte alltid sol och värme. Du kanske skulle kika på Split istället? Där finns ju även ett liv utanför turistsäsongen.

Jo det är jag ju medveten om, jag var även i Split i fyra dagar och även där var det underbart men jag föredrog känslan av det mindre samhället, allt känns som mer välkommande på något sätt.

Min plan var att om det går riktigt bra och man drar in bra med pengar så kan man efter kanske två säsonger göra samma sak och etablera sig i tex Jamaica eller något annat bra ställe. Hursomhelst så måste jag komma på något sätt att försörja mig på vintern då turisterna saknas. Jag kanske kan fixa något snickarjobb eller liknande.
Citera
2008-07-21, 12:48
Medlem
Kitzbühels avatar
Vill bara säga att det verkar som en enormt skön idé du har! Fan va härligt med folk som vågar släppa allt och bara dra ner!

Kroatien är väst-europas (om man nu räknar kroatien dit, är väl på gränsen,,) goaste land att vara i alltså, av de länder jag besökt. (alla utom Portugal och Irland)
Citera
2008-07-21, 13:00
Medlem
Kainos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Vill bara säga att det verkar som en enormt skön idé du har! Fan va härligt med folk som vågar släppa allt och bara dra ner!

Kroatien är väst-europas (om man nu räknar kroatien dit, är väl på gränsen,,) goaste land att vara i alltså, av de länder jag besökt. (alla utom Portugal och Irland)

Jo det är något jag känner inombords att jag bara måste göra. Själv så tycker jag inte det är så modigt. Jag har en bekant som var oherhört imponerad och önskade att han tordes göra något liknande. Han jobbar dagligen politiskt med att bekämpa nazismen trots att han har blivit ordentligt misshandlad och hotad till livet så jag sa att "när du gör det så klarar du vadsomhelst du tar dig an".

Alla mina vänner och familj märkte att jag var mycket gladare och mer social då jag kom hem, det var precis detta jag behövde. Det senaste året hade varit så extremt tråkigt och enformigt.

Finns det ingen Kroat här som har lite info åt mig ang det jag skrev i första inlägget? Jag skulle gärna vilja veta om mina planer är genomförbara innan jag tar itu med att börja plugga kroatiska osv, vid den tidpunkten så skulle det kännas så pass mycket jobbigare om det inte blev av.
Citera
2008-07-22, 03:46
Medlem
Jag har en kusin som bor i Split. Senaste jag talade vid med honom hade han jobb hos en grönsaksgrossist som något slags lagerarbetare, och hade en timlön på under 20 kr. Arbetade dessutom natt då, och var enbart ledig varannan helg.

Landet må vara väldigt fint, men arbetsförhållandena och lönerna är dessvärre i stor omfattning tragiskt dåliga med svenska mått mätt.

Kul att du uppskattade Hvar (och Kroatien), och du får gärna skriva en lite längre reserapport om ställen där, då jag själv med största sannolikhet ska dit för första gången snart.
Citera
2008-07-22, 13:01
Medlem
Kainos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Viper-
Jag har en kusin som bor i Split. Senaste jag talade vid med honom hade han jobb hos en grönsaksgrossist som något slags lagerarbetare, och hade en timlön på under 20 kr. Arbetade dessutom natt då, och var enbart ledig varannan helg.

Landet må vara väldigt fint, men arbetsförhållandena och lönerna är dessvärre i stor omfattning tragiskt dåliga med svenska mått mätt.

Kul att du uppskattade Hvar (och Kroatien), och du får gärna skriva en lite längre reserapport om ställen där, då jag själv med största sannolikhet ska dit för första gången snart.

Ok mindre än 20kr var ju inte alls något vidare. Då får jag fara hem till Sverige under vintern och arbeta. Jag vet att jag har möjlighet att arbeta hos min nuvarande arbetsgivare i perioder om jag vill och också ifall allt går åt h-vete så är jag välkommen tillbaks dit.
När det börjar närma sig så hade jag tänkt börja blogga om mina erfarenheter för att ev hjälpa någon annan som planerar att göra samma sak. Det är svårt att hitta någon med erfarenheter som har gjort samma sak som jag planerar att göra. När jag väl startar bloggen så skriver jag adressen här, men det blir om knappt ett år. Annars så kan jag rekomendera sydkusten, där är det väldigt vackert och det finns både större städer och mindre öar där du kan bo.

Glömde att nämna att jag far till GBG idag och kommer hem på månd. Så jag lär inte vara aktiv i den här tråden under tiden men jag svarar så fort jag har kommit hem.
Senast redigerad av Kaino 2008-07-22 kl. 13:04.
Citera
2008-08-03, 22:36
Medlem
Jag säger bara en sak: don´t do it!!

Visst är Hvar underbart på sommaren när det är fullt av liv och rörelse men på vintern gaaah Nu vet jag inte exakt vart på Hvar du har tänkt dej att flytta men jag gissar på att det är staden Hvar du pratar om...
För hela ön så gäller väl ungefär samma sak. Alla arbetsdugliga som inte har en egen verksamhet på ön sticker till Split över vintern så de enda som blir kvar är gamlingarna och småbarnen. Merparten av cafeérna slår igen så fort turisterna försvinner och kvar blir den lokala matbutiken och något enstaka alkishak. Invånarna på ön är visserligen korrekta mot utlänningar men den genuina kroatiska värmen kan du nog se i stjärnorna efter.
Angående språket så kan du gå hur många kurser i kroatiska du vill men eftersom dom pratar en så speciell dialekt med så många lokala ord och uttryck så är det näst intill omöjligt till och med för mej, som ändå är född i kroatien, att förstå vad dom säger när dom drar igång.
Men om du uppskattar en folktom ö med en massa blåst och regn så go for it. Jag personligen skulle råda dig att öppna ett cafeé på Hvar över sommarn och tillbringa resten av året i Split.
Till sist vill jag påpeka att en normal kroatisk lön ligger på ca 8 - 9000 kr i månaden och priserna håller på att nå samma standard som här i Sverige så nåt billigt lyxliv är inte att tänka på.

Nu låter jag säkert som världens mest pessimistiska människa men efter att ha tillbringat varje sommar i 22 år och ett fåtal vintrar på ön så har jag hyffsad koll på hur det fungerar.

Lycka till!
Citera
2008-08-10, 17:33
Medlem
Så här är dets avatar
Har man idéer så ska man prova lyckan Men se till att ha lite pengar till kontot som du inte rör, så att du har råd med en hembiljett. Anledningen till att du ska prova lyckan är att jag vill ha underhållande läsning

Så, stick iväg nu med dina falukorvar, eller vad du nu ska kränga där nere.
Citera
2008-08-11, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det går säkert bra. Har samma uppfattning som du om Hvar som en avbild av paradiset men problemet med sådana små öar är väl att alla är släkt med alla, utbölingar som inte är kusiner ses som hot och ska elimineras och all bussiness kontrolleras av några storgubbar som inte vill ha konkurrens.
Annars är det väl bara att köra på.

Klockrent svar, men jag antar att det tyvärr är sant...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in