• 1
  • 2
2008-07-20, 17:54
Medlem
brackspaces avatar
Jag behöver tips på mat som är vikt ökande. Min vikt är 66 kg och 182 cm lång. Just nu har jag levt snålt som tusan i ett halv år.

Min kost:

Köttbullar & Pasta + ketchup

Falukorv & Pasta + ketchup

Köttfärsås & pasta + ketchup

Nudlar + americans dressing och några skivor ost

Pasta sallad

Dryck till detta är röd mjölk.

Frukosten består av vitt bröd, hyffsat mycket smör och korv + Oboy

Denna kost har visat sig vara billigast för mig men ack så onyttigt i längden, mycket stekfett och socker får jag i mig. Ingen näring med andra ord.

Och på detta äter jag godis och chips ibland, på jobbet dricker jag 1-2 burkar redbull och en liter coca cola i veckan.

Jag har även ett stillasittande jobb.

Hur ska jag göra för att öka i vikt snabbt? Säg inte träning för det har jag inte tid med. Jobbar alldeles för mycket och har inte råd till det. Ge bara tips på mat och maträtter jag kan trycka i mig som ger snabbt viktökande.

Målet är att gå upp från 66 kg - 70 kg innan sista Augusti!

Tips som dessa är förbjudna:

"blanda pasta salladen med en halv liter olja istället"

"ät ett paket smör till frukost"

"käka pizza till lunch och middag"

"rör på dig mindre"

Tipsen ska vara tex att öka pastasort till någon med mer kolhydrater eller protein etc, seriösa tips alltså.
Citera
2008-07-20, 18:10
Medlem
Soppas avatar
Lustigt vad vi människor är olika.
Jag skulle aldrig kunna äta vitt bröd och oboy till frukost, köttfärssås och pasta och annat gott som du skriver om utan att verkligen skjuta i höjden.
Går super lätt upp i vikt
Citera
2008-07-20, 18:24
Medlem
Det blir svårt om du 1. inte rör på dig och 2. äter nyttigt, det mesta går bara rakt igenom och du får den kropp som du tränar för utan en massa extrakilon.

Till frukost ska du äta gröt såklart, mellanmål mellan varje huvudmål. minst tre lagade mål mat om dagen.
Hel kyckling är det fint med fett på om du gör sås av skyn efteråt.
Citera
2008-07-20, 18:26
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Lustigt vad vi människor är olika.
Jag skulle aldrig kunna äta vitt bröd och oboy till frukost, köttfärssås och pasta och annat gott som du skriver om utan att verkligen skjuta i höjden.
Går super lätt upp i vikt

En sommar åt jag en big tasty och plus meny på McDonallds VARJE dag och rörde knappt på mig, satt mest vid datorn. Inte ett kilo gick jag upp på den dieten, jo max 1 kg eller mindre.

Familjen sa bara "vänta du så dår du se" - dom menade att om några månader så kommer resultatet. Men icke kom det!

Även att jag tränade lite lätt två gånger per vecka men inte det hjälpte.
Citera
2008-07-20, 18:28
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det blir svårt om du 1. inte rör på dig och 2. äter nyttigt, det mesta går bara rakt igenom och du får den kropp som du tränar för utan en massa extrakilon.

Till frukost ska du äta gröt såklart, mellanmål mellan varje huvudmål. minst tre lagade mål mat om dagen.
Hel kyckling är det fint med fett på om du gör sås av skyn efteråt.

Kan det hjälpa om jag äter likadant o fortsättningen men promenerar 5 km extra varje vecka? kan rörelse ge ökat vikt?
Citera
2008-07-20, 19:31
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Kan det hjälpa om jag äter likadant o fortsättningen men promenerar 5 km extra varje vecka? kan rörelse ge ökat vikt?

Jag utgår från att du inte är ett troll då första inlägget lät rätt normalt.
Nej, rörelse ger inte ökad vikt, det ger minskad vikt. Du gör av med energi.
Det enda det handlar om är att du måste få i dej mer kcal än du gör av med. Sen spelar det inte så stor roll VAD du äter. Ät mera helt enkelt. Röra på dej är ju självklart bra ändå, jag antar att du inte vill gå upp i vikt för att bli fet.
Citera
2008-07-20, 19:36
Medlem
Det är inte det du äter som gör att du går upp i vikt. Det är mängden.
Varje dag gör du av med ett visst antal kalorier. Om du sedan äter färre kalorier än du gör av med går du ned i vikt. Äter du mer kalorier än du gör av med ökar du istället i vikt.

Kaloririk mat är ju t.ex. fetter. Men tänk på att du bara kommer att bli fet om du inte tränar samtidigt.
Citera
2008-07-20, 20:42
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Det är inte det du äter som gör att du går upp i vikt. Det är mängden.
Varje dag gör du av med ett visst antal kalorier. Om du sedan äter färre kalorier än du gör av med går du ned i vikt. Äter du mer kalorier än du gör av med ökar du istället i vikt.

Kaloririk mat är ju t.ex. fetter. Men tänk på att du bara kommer att bli fet om du inte tränar samtidigt.

Jag ska bara öka omkretsen på mig själv något centimeter. Hällre lite större än spinkig än
Citera
2008-07-20, 20:57
Medlem
banditqueens avatar
Om jag var du så skulle jag försöka att smyga ner fett i maten, så att det inte smakar röv men det blir fetare och du går upp i vikt.

En typisk dagsmeny kan bestå utav:

Frukost:
Gör en tonfiskröra med massor av mayonaise, tonfisk, lite oliver och rödlök som du kan äta på dina frukostmackor. Till detta kan du ju dricka o'boy med en smula vispgrädde i.

1:a Mellanmålet:
Du kan äta en liten påse chips med dipp gjort av creme fraiche, och du kan dricka ett stort glas cola till det och avrunda det med ett wienerbröd.

Lunch:
Du kan äta en soppa gjord av stekt chorizo, lök, svamp, paprika och buljong, självklart späder du ut buljongen med grädde.

2:a mellanmålet:
Kan bestå av fullfett's yoghurt med sylt, till det en stor kaffe med kaffegrädde. Kanske ta en baguette med skagenröra till det?

Middag: Ät extra mycket pasta, för att sätta en liten twist på köttfärssåsen så kan du göra den som vanligt, och sen hälla i grädde på slutet. Något som är jävligt gott och billigt är pommes frites gjorda i ugnen med lite olivolja, och en köttfärssås gjord av stekt fläskfärs, oliver, lök och grädde. Krydda med salt och vitpeppar.

Kvällsmat: Här råder jag dig till att göra varma mackor, kanske med överbliven köttfärs, beasås, lök och ost?

Andra fettiga men billiga måltider är:
  • Pommes frites, ägg, bacon, och stekt tomat.
  • Baguette med creme fraiche röra, i den har du skinka, vitlök, riven ost och purjolök.
  • Bacongoo och brytbröd, bacongoo: Mayo, aioli, strimlat bacon, hackad tomat och paprika, smulad fetaost och oliver.
  • Bacon och makaroner, toppa med beasås.

Så ofta du kan; småät!
Citera
2008-07-20, 21:06
Medlem
swedishsteels avatar
Om du insisterar på att inte äta nån frukt eller färska grönsaker bör du åtminstone investera i ett multivitaminkomplex. (Tautologi?)

Jag föreslår att du lägger in en del mellanmål under dagen, ta en macka eller två med jämna mellanrum. Ät en rejäl måltid till kvällsmat. En rejäl portion ägg och bacon strax innan sänggåendet lär nog göra susen i längden..
Citera
2008-07-20, 23:04
Medlem
Rhynns avatar
Det finns viktökningspuvler som kallas för Gainer, som blandas med mjölk och dricks som ett kosttillskott. Varierar mellan 500kcal och 1500kcal per portion och märke.
Citera
2008-07-28, 23:26
Medlem
banditqueens avatar
Nå TS, blev det någon vitkökning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto