2008-07-20, 17:09
Medlem
Nu har jag bestämt mig. En digital systemkamera är det som bumpats upp till översta plats i inköpslistan. Har snurrat runt i forumet och på andra fotosidor för att få ett hum om vad jag ska köpa. Kameran ska vara till nöje och ren amatörmässig fotografering. Dock vill jag gärna ha lite kvalitet på bilderna och möjligheter att variera mig i brännvid och andra behändiga inställningar.

Min budget för kamera ligger på 7'000 SEK och med hänsyn till den har två kameror kvalat in som finalister.
Antingen köper jag mig en Canon EOS 450D, med tillhörande objektiv (18-55mm), väska och 2GB minne. Den får jag från Dustin för ett pris av 6990 SEK, .
Eller så går jag ner lite, lite i kvalitet och tar en Nikon D60. Till den får jag samma objektiv, men väljer till ett ytterliggare objektiv - SIGMA OBJEKTIV 70-300. Där blir totalkostnaden 7163 SEK, någon hundralapp högre än EOS:en.

Anledningen till att jag kikar på Sigma-objektivet är att det är billigt

Beslutet verkar överväga till Nikons fördel. Vad jag kan utröna från andras åsikter är det vettigare att köpa ett extra objektiv och lite billigare kamerahus om man är nybörjare. Bilderna ska inte vara för publicering någon annanstans än i mitt privata fotoalbum och eventuellt webben. Således tycker jag det bör räcka med 10MP.
Läste en jämförelse av greppen hos EOS 400D och D60. Där tyckte recensenten att D60:n hade ett något bättre grepp. Klar fördel.

Självklart tänkte jag åka och pilla på dem innan jag går till beslut. Men det vore skönt med råd från experterna så man inte går och kärar ner sig i fel kamera
Citera
2008-07-20, 17:20
Medlem
Frinks avatar
Angående husen, köp den som ligger bäst i handen.
Det där extra objektivet kanske du ska fundera på, behöver du ett 70-300?
Vet du ens vad 70-300mm innebär?

Börja med kitobjektivet eller något liknande och känn sedan efter om du behöver något längre.

Väldigt många nybörjare verkar köpa 70-300 för att långa objektiv är coola eller något annat liknande.
Citera
2008-07-20, 17:23
Medlem
sicnexs avatar
Känn på dom och välj den du fastnar för, de är såpass jämna prestandamässigt att du inte kan välja 'fel' kamerahus.

En fördel med Nikon (tyvärr måste jag säga eftersom jag är canonnörd ) är att nikkorgluggarna verkar vara framtagna för maximal skärpa på 1.6x sensor medan canongluggar utvecklas för maximal skärpa på fullformat.
Citera
2008-07-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Angående husen, köp den som ligger bäst i handen.
Det där extra objektivet kanske du ska fundera på, behöver du ett 70-300?
Vet du ens vad 70-300mm innebär?

Börja med kitobjektivet eller något liknande och känn sedan efter om du behöver något längre.

Väldigt många nybörjare verkar köpa 70-300 för att långa objektiv är coola eller något annat liknande.

Större brännvidd => bättre zoom, om jag har förstått det rätt. Som sagt vill jag ha kameran till lek och kan jag lägga ut 7000 SEK kan det vara kul med något att variera sig med. Men om det är vettigare att spara pengarna och satsa på ett dyrare när man byggt upp erfarenheten kanske jag skulle ta och göra det.
Citera
2008-07-20, 20:00
Medlem
Parasights avatar
Jag har aldrig provat EOS 450D, så jag kan inte råda dig där. Har en Nikon D60jag är jättenöjd med än sålänge. Jag tror det kommer ta lång tid innan jag växer ur den.
Med din budget skulle jag nog istället välja en Nikon D40. Skillnaden mot D60 är minimal, den största är väl att kitobjektivet har VR (antiskak) på D60. Skillnaden mellan 6 och 10 MP märker knappt vi vanliga dödliga, om vi inte ska göra halvmeterstryck.
Poängen här är att du i så fall skulle kunna köpa till det utmärkta 55-200 VR, vilket enligt de tester jag läst slår Sigmat med hästlängder.
Ett annat alternativ är att skippa kitobjektivet och slå till med 18-200 VR, men då blir det nog lite dyrare. Dessutom vet jag inte om D40 säljs utan objektiv.
Citera
2008-07-20, 23:18
Du kan få en Nikon D80 + 18-55mm VR-objektiv för 7490:-

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D801855VR

Helt klart att föredra framför något av paketen du nämnde, du får ett roligare, proffsigare, bättre, och rejälare kamerahus med ett underbart handgrepp, en kamera som känns som en riktig kamera och inte en leksak. Själva huset kostar ca. 7000 (vilket är billigt, den kostade 8000:- för inte alltför många månader sedan) , objektivet får man för en femhundring.

Om du väljer ditt handplockade D60-paket får du ett sämre kamerahus, och Sigma telezoomobjektivet är verkligen inget roligt alls, risken är stor att du kastar pengar i sjön om du inte vet att du kommer använda ett teleobjektiv till något speciellt. Det finns en anledning till varför det är normalzoomar som brukar vara kitobjektiv, och inte teleobjektiv.

Canon Eos 450D skulle jag inte ens överväga, greppet på den kameran är nog det sämsta som någonsin gjorts, plus att den är dyr.. Har man inte extremt små händer är den direkt värdelös att hålla i, D60 är bättre men inget riktigt alternativ. D80 är nog den billigaste kameran på marknaden som belönats med ett riktigt grepp
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2008-07-20 kl. 23:26.
Citera
2008-07-21, 10:31
Medlem
Skulle jag som amatör märka någon väsentlig skillnad mellan D60 och D80? Jag tycker det drar iväg lite väl i pris om jag ska köpa mig en D80. Om nu EOS:en är utesluten skulle jag överväga att köpa det här paketet: http://www.dustinhome.se/pd_5010129380.aspx
Citera
2008-07-21, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av mistjief
Skulle jag som amatör märka någon väsentlig skillnad mellan D60 och D80?

Ja, vad gäller ergonomi och handhavande - helt klart. D80 har ett rejälare och mycket skönare grepp, och fler dedikerade knappar = mindre in-i-menyer-och-pilla.

Jämför man D60 med D80 så känns D60 mer som en leksak Ska man ändå lägga såpass mycket pengar på en kamera kan man väl lika gärna lägga på 1500 spänn för att få något rejälare.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2008-07-21 kl. 11:25.
Citera
2008-07-24, 22:13
Medlem
Igår var jag och pillade på samtliga tre kameror. Canons kändes som en platsleksak, D60n var otroligt liten och D80n var som gjuten för mina händer. Beställde således en sådan från Dustin och idag kom den. Har bara hunnit greja lite med den. Men än så länge verkar den helt klart vara ett bra val
Tack för hjälpen!
Citera
2008-07-24, 22:18
Medlem
razcals avatar
Största fördelen med nikon framför alla andra märken är att nikon är ensamma om en sak..

Dom mäter ljuset i färg och 3d, ALLA andra tillverkare mäter i s/v och 2d.

Nikon har även bildstabilisering i gluggen, vilket är en fördel då varje bildstabilisering är individuellt framtagen för varje glugg, vilket inte är fallet om bildstabiliseringen är i huset. Vidare så är ALLA nikons slr kamerar gjorda för hand, från d40 ändå upp till senaste d700, d300 och d3.

Min solklara rekommendation är att du ska köpa en nikon.

och det hade du
Citera
2008-07-24, 22:30
Medlem
iquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razcal
Största fördelen med nikon framför alla andra märken är att nikon är ensamma om en sak..

Dom mäter ljuset i färg och 3d, ALLA andra tillverkare mäter i s/v och 2d.

Nikon har även bildstabilisering i gluggen, vilket är en fördel då varje bildstabilisering är individuellt framtagen för varje glugg, vilket inte är fallet om bildstabiliseringen är i huset. Vidare så är ALLA nikons slr kamerar gjorda för hand, från d40 ändå upp till senaste d700, d300 och d3.

Min solklara rekommendation är att du ska köpa en nikon.

och det hade du

Intressant, det där om ljusmätning. Aldrig hört om förr. Vad gör det där med ljusmätningen för skillnad i verkligheten då? Har du nån länk?

P.S. Alla nikon görs i Thailand, canon tillverkas i Japan!

(Att det är handgjort tycker jag är en nackdel, trots att många förtag skryter med det. Cannodale cyklar tex. En Maskin har ju inte den mänskliga faktorn, den gör bara fel om den som programmerar den gör fel! Tappar inte kameror osv!)
Citera
2008-07-30, 01:13
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Du är alltså nöjd med att ha lagt den extra pengen på en D80 jämtemot en D60?
Står lite i valet och kvalet mellan dessa två kameror själv.
Är det verkligen värt de extra slantarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in