2008-07-20, 04:20
Medlem
Hej, jag kör dubbla operativsystem (Windows xp och vista).

Grejen går ut på att jag vill starta xp i felsäkert läge

Jag går in i menyn där jag väljer vilket operativsystem jag vill starta.
När Vista är markerat kan jag trycka på F8 för avancerade inställningar och därmed starta felsäkert läge men om jag flyttar markeringen till xp försvinner F8-alternativet.

Hur ska jag göra för att starta xp i felsäkert läge? Jag har testat att välja xp,trycka på enter för att sedan "bomba" F8 samt F5 (Som skulle funka enligt en kompis) men det funkar inte heller.

Snabb hjälp uppskattas då Vista inte är bra i för stora mängder, måste ha Xp också, blir galen.

OBS::: Jag håller på och fixar mitt XP och kan därför inte använda det, det är därför jag behöver felsäkert läge.
Citera
2008-07-20, 12:06
Medlem
debeos avatar
Hmm... klurigt. Använder du någon bootloader? Eller vad det nu heter, jag använder Grub i alla fall. Kan tänka mig att man kan lägga till någon parameter där på windows raden för att få det att starta i felsäkert läge istället.
Citera
2008-07-20, 12:34
Medlem
tempeZZts avatar
Vad fan vill alla som skriver "snabb hjälp" och liknande i topic? Tror de att alla andra sitter och väljer vilka man ska hjälpa först och då väljer en tråd där det så i topic först. Idioter.
Citera
2008-07-20, 15:22
Medlem
Bootloader

Jag använder VistaBootPro 3.3. Jag testade ändra lite grejor såsom "Boot drive" och att sätta XP som default men inget hjälpte. Kan fortfarande inte trycka F8.

Edit: Man kan tydligen ändra en fil som heter Boot.ini så att datorn startas i felsäkert läge problemet är att denna ligger på hårddisken XP och jag kommer inte åt den, troligtvis pga att jag inte ställt in "Visa dolda mappar samt systemfiler" på XP.
Senast redigerad av Coolmon 2008-07-20 kl. 16:13.
Citera
2008-07-20, 20:05
Medlem
Lösning:

Man kunde lösa detta genom att starta XP som vanligt och under starten när xp laddas så stänger man av datorn, sätter på den igen, väljer xp och sedan felsäkert läge.

Skriver detta bara ifall någon som har haft like otur som jag så kan jag spara denne ganska mycket tid, lösningen är trots allt väldigt simpel.
Citera
2008-07-20, 22:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad fan vill alla som skriver "snabb hjälp" och liknande i topic? Tror de att alla andra sitter och väljer vilka man ska hjälpa först och då väljer en tråd där det så i topic först. Idioter.
Lustigt nog så hänger det ofta ihop med att de bara har varit medlemmar i en månad eller så, samt skrivit ett fåtal inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in