2008-07-19, 19:40
Bannlyst
Jag undrar om snabbmaten har något ursprung någonstans. Amerika kan knappast vara ursprungslandet, eller?
Citera
2008-07-19, 19:57
Medlem
Läskigs avatar
Nä, snabbmat har nog funnits så länge vi haft butiker som sålt mat, finns nog ingen klar definition eller fakta över vad som räknas som snabbmat och när den såldes för första gången...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_food
Citera
2008-07-19, 19:59
Medlem
Barbafettos avatar
Gäller det hamburgare så tror jag inte att det är otroligt att det kommer från Amerika iofs..

Även om "snabb"-delen försvunnit på vägen till Sverige,,

Snabbmat finns väl i alla kulturer skulle jag tro? Nåt man svänger ihop lätt..

Något friterat med ris t.ex..
Citera
2008-07-19, 20:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Gäller det hamburgare så tror jag inte att det är otroligt att det kommer från Amerika iofs..

Även om "snabb"-delen försvunnit på vägen till Sverige,,

Snabbmat finns väl i alla kulturer skulle jag tro? Nåt man svänger ihop lätt..

Något friterat med ris t.ex..
Beror på hur man definierar termen hamburgare. Tydligen hade romerska soldater med sig något som liknade dagens hamburgare när de ryckte ut.

Också tartarerna och kineserna hade liknande rätter. Tartarerna placerade enligt sägen köttbitar under sadeln för att möra dem. Oftast blev dessa köttbitar mörbultade till den grad att man i praktiken hade fått fram färs.

Den moderna hamburgaren kom till i samband med tysk invandring till USA i slutet av 1 800-talet.

~Paul~
Citera
2008-07-20, 01:31
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den moderna hamburgaren kom till i samband med tysk invandring till USA i slutet av 1 800-talet.

~Paul~

Precis, jag har hört någon historia om att det var tyska immigranter från just Hamburg som på båten till Amerika åt kött mellan bröd.
Citera
2008-07-20, 09:05
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag hittade en intressant sida om detta. Ett utdrag ur texten:
"The hamburger derived from the Baltic provinces of Russia in the Middle Ages, where various tribes ate steak tar tare. These Tartars, or Tatars, introduced the delicacy to their German trading partners from the port of Hamburg. The Germans fried the meat and seasoned it with onions. When German immigrants arrived in the United States, they brought this steak dish with them. This said, there is also some evidence to suggest that the Romans ate a form of hamburger as long ago as about 500 bc, and the Romans are also on record as eating a type of pizza. The sandwich allegedly owes its existence to John Montagu, 4th Earl of Sandwich, who asked for such an item during a gambling session in the early 1770s."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in