2008-07-19, 05:28
Medlem
bluka94s avatar
Fick blåskärm på min laptop med Vista. Började med att återställa datorn till en tidigare punkt. Blev också av med SP1. Funkade någorlunda, men samma fel igen när jag igen installerade SP1. Och dessutom en blåskärm till fast med annat mess. Ska posta bilderna när jag hittar kameran...
Därefter körde jag minnesdiagnosstik och verktyget påpekade "maskinvarufel" i minnet.
Nu är det så att jag ofta har haft datorn i knäna när jag använde den. Och alltid har det varit för varmt övanför vänstra knät.
Nu är datorn inlämnad för reparation och allt är lugnt.
Men jag undrar om det kan ha varit överhettning som orsakade fel i RAM. Nu vet jag inte vad som sitter i datorn på den heta platsen som hamnar på vänstra knät/låret och vad fläkten som snurrar där kyler ner egentligen...

Men, kan överhettnig överhuvudtaget sabba minne? Kan det vara det som hände i mitt fall? Någon med liknande erfarenhet?
Citera
2008-07-19, 09:31
Medlem
d00rkeys avatar
Med största sannolikhet är det processorn som alstrar värmen (hettan?). Alternativt grafikkortets processor (om det sitter grafikkort i den bärbara alltså?).. Vad jag vet så alstrar internminnen ingen värme direkt?

Men jag tror nog att minnen inte gillar för hög värme heller?
(Här finns det dock säkert mera kunnigt folk?)
Citera
2008-07-19, 10:11
Medlem
muppenwtfs avatar
Minnen kan dö av värme. Har för mig processorn brukar sitta över vänsterknät.
I stationära datorer har man ju oftast minneskylning
Citera
2008-07-19, 10:13
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Minnen kan dö av värme. Har för mig processorn brukar sitta över vänsterknät.
I stationära datorer har man ju oftast minneskylning
Jo, det har man ju så klart (minneskylning alltså), fast jag glömde bort denna detalj helt och hållet..
Citera
2008-07-19, 10:41
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Nu är det så att jag ofta har haft datorn i knäna när jag använde den. Och alltid har det varit för varmt övanför vänstra knät.

Har precis samma problem. Funderar på att köpa en kylplatta. Det skulle jag nog rekommendera dig att göra också
Citera
2008-07-19, 15:31
Medlem
bluka94s avatar
Det var just det jag ville veta...alltså om minne kan dö av för mycket värme.
För när jag är hemma så lämpligast för mig är att ha laptopen i knäna och då sitter man oftast inte i spända jeans utan något mer bekvämt (träningsbyxa eller liknande) så man täper till luft flödet som behövs. I.o.m att träningsbyxan är lite lös så formar den sig kring luftmunstyckena och stryper luftflödet.
Men så länge datorn står på ett plant underlag så är det ingen fara eftersom den står på sina små ben som lyfter upp den så luften kan strömma omkring.

Den där kylplattan du nämnde...den skulle jag vilja testa. Hoppas att den finns i olika storlekar så man kan ta den med sig i datorväskan (till dator med 15.4" skärm).
Citera
2008-07-20, 01:58
Medlem
bluka94s avatar
Här är bilderna jag tog:

Test av minnet
BlueScreen 1
BlueScreen 2

"Bluescreen 2" var den första som dök upp. Försvann när jag installerade om Vista.
Felet på minnet (första bilden) kvarstod dock...

"Bluescreen 1" dök upp lite då och då vid uppstart och nerstägning av Windows.

Men, nu är det inlämnat på rep så det är lugnt.
Citera
2008-07-20, 13:26
Medlem
Recas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluka94
Här är bilderna jag tog:

Test av minnet
BlueScreen 1
BlueScreen 2

"Bluescreen 2" var den första som dök upp. Försvann när jag installerade om Vista.
Felet på minnet (första bilden) kvarstod dock...

"Bluescreen 1" dök upp lite då och då vid uppstart och nerstägning av Windows.

Men, nu är det inlämnat på rep så det är lugnt.

Jag möts alltför ofta av samma bluescreens på min laptop, en ASUS. Finns det något man kan göra för att slippa detta förutom att lämna in den på reparation?
Citera
2008-07-20, 14:16
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reca
Jag möts alltför ofta av samma bluescreens på min laptop, en ASUS. Finns det något man kan göra för att slippa detta förutom att lämna in den på reparation?

Kontrollera alt. installera drivrutiner. Funkar det inte, formatera. Funkar inte det då, reklamera.
Citera
2008-07-20, 15:20
Medlem
bluka94s avatar
Det första jag gjorde när jag startade datorn för allra första gång är att jag gjorde backup DVD (2. st.). Dessa två använde jag att installera om Vista.
Blue screens försvann, men felet med RAM minne kvarstod, dock.

Därför är datorn på reparationen...Vi får se hur såpass bra jobb de gjorde när jag får den tillbaka. Det första jag kommer att göra är att testa minnet igen...
Jag har t.o.m gjort en mapp och lagt in dessa tre bilder i den och lämnat mappen mitt på skrivbordet med iögonfällande namn. Hoppas de ser den och att bilderna hjälper dem lite på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in