• 1
  • 2
2008-07-30, 20:04
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheternamnlös
Har funderat på d40 ett tag nu. Verkar som om den kameran är mest värd sina slantar. Men en sak har jag inte helt riktigt förstått mig på..

Man säger ju att Nikon D40 "bara" har 6,1megapixlar. Och om jag har förstått det rätt, så ska man ha fler megapixlar ju större bilder man vill skriva ut, right? Så om man skulle ta ett foto på något med både d40 och d40x, sedan jämföra bilderna i datorn, skulle man märka någon skillnad i skärpa osv?
Antar att om man skulle trycka ut bilderna i stora planscher så skulle man väl märka betydlig skillnad. Men jag har inte behov av det.
Ifall jag kommer trycka ut bilderna jag tagit, så blir det nog högst i a3. Funkar d40'n då? eller borde jag satsa på en kamera med mera megapixlar?

Nej, du kommer inte märka någon skillnad på datorn, och nej det finns ingen anledning att satsa på fler megapixlar om du inte ska skriva ut tryck större än en halvmeter (minst).
Köp en D40.
Citera
2008-07-31, 01:04
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Nej, du kommer inte märka någon skillnad på datorn, och nej det finns ingen anledning att satsa på fler megapixlar om du inte ska skriva ut tryck större än en halvmeter (minst).
Köp en D40.
Instämmer. Jag skriver aldrig ut några bilder, och jag tycker att 6-megapixelsensorn hos min gamla D50 i många avseenden var trevligare än 10-megapixel-dito i D200 (i grunden samma som i D60). Däremot har D60 nog lite bättre display och sökare än D40 har jag för mig, men jag är inte säker. Kanske är den också lite rappare i hanteringen.
Citera
2008-08-01, 09:19
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Hanteringen är nog densamma, det är ju samma hus .
Citera
2008-08-03, 16:54
Medlem
Jagheternamnlöss avatar
En bekant säljer sin d40 för 3000kr. Kitobjektivet 18-55mm ingår och laddare, kablar och allt sånt trams får jag såklart med. Och ett 2gig minneskort.

Undrar bara ifall det är värt att köpa en kamera begagnad. Har hört att det är ungefär som att köpa en bil, då kollar man ju oftast på antal körda mil. Hörde att på kameror så brukar man titta till antal exponeringar.

Kameran är 1 år gammal och jag har inte fått känna på den och titta ifall den funkar som den ska riktigt än.

Är det okej att köpa en kamera begagnad? eller borde jag lägga till 500spänn för en sprillans ny d40 istället?
Citera
2008-08-03, 19:07
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheternamnlös
En bekant säljer sin d40 för 3000kr. Kitobjektivet 18-55mm ingår och laddare, kablar och allt sånt trams får jag såklart med. Och ett 2gig minneskort.

Undrar bara ifall det är värt att köpa en kamera begagnad. Har hört att det är ungefär som att köpa en bil, då kollar man ju oftast på antal körda mil. Hörde att på kameror så brukar man titta till antal exponeringar.

Kameran är 1 år gammal och jag har inte fått känna på den och titta ifall den funkar som den ska riktigt än.

Är det okej att köpa en kamera begagnad? eller borde jag lägga till 500spänn för en sprillans ny d40 istället?

Det finns nog inget rätt svar här, men personligen skulle jag lätt lägga till en femhundring för att få en ny. Du har ingen aning om den har gått i golvet, legat med objektivet av osv. Bara 1 års garanti till som du får på den nya tycker jag är värd åtminstone halva mellanskillnaden.
Men pruta en femhundring så kan det kanske vara värt ett övervägande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in