• 1
  • 2
2008-07-19, 02:39
Medlem
LoFFs avatar
Min mobil är snattad, så nu ska jag skaffa ny. Då har det stått mellan en kamera mobil eller walkman mobil från Sony Ericsson. Jag vill gärna veta skillnaden. Visst, Kamera mobilerna har bra kamera, och walkmanmobilerna har walkman... And?

Såklart den ena är bättre i bla bla och den andra i blaha blaha. Men specifikt vad? och hur stor roll spelar det? Jag skulle gissa att Walkman har bättre ljud, men hur mycket bättre? och hur mycket bättre är 5 megapixlar än 3? Jag vill ju ha fina kort, men så extremt bra behöver det väl kanske inte vara...
Jag vill ju kunna sitta i en buss och kunna slappa till musik också. Går det fint med en kamera mobil?
Jag är ingen IT-expert, men borde det inte gå att installera walkman på en "icke walkman" mobil, detvillsäga en kameramobil eller designmobil etc. Det är ju bara ett program...

Någon som vet något om det här, och kan berätta specifika skillnader?

Va tycker ni jag ska välja?
Om ni kan och är riktigt schyssta så kan ni ju tipsa om någon mobil ni tror passar mig.

Tack!
Citera
2008-07-19, 04:02
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoFF
Min mobil är snattad, så nu ska jag skaffa ny. Då har det stått mellan en kamera mobil eller walkman mobil från Sony Ericsson. Jag vill gärna veta skillnaden. Visst, Kamera mobilerna har bra kamera, och walkmanmobilerna har walkman... And?

Såklart den ena är bättre i bla bla och den andra i blaha blaha. Men specifikt vad? och hur stor roll spelar det? Jag skulle gissa att Walkman har bättre ljud, men hur mycket bättre? och hur mycket bättre är 5 megapixlar än 3? Jag vill ju ha fina kort, men så extremt bra behöver det väl kanske inte vara...
Jag vill ju kunna sitta i en buss och kunna slappa till musik också. Går det fint med en kamera mobil?
Jag är ingen IT-expert, men borde det inte gå att installera walkman på en "icke walkman" mobil, detvillsäga en kameramobil eller designmobil etc. Det är ju bara ett program...

Någon som vet något om det här, och kan berätta specifika skillnader?

Va tycker ni jag ska välja?
Om ni kan och är riktigt schyssta så kan ni ju tipsa om någon mobil ni tror passar mig.

Tack!

Vad jag förstår så är det en Sony Ericsson du vill ha?

Det du menar är alltså Walkmantelefonerna och CyberShot-telefonerna?

Walkmantelefonerna har ju såklart Walkmanspelaren (3.0 är den senaste), och det har ju inte CyberShot telefonerna, men SE telefonerna med A200 plattformen har en spelare som liknar Walkmanspelaren väldigt mycket. Men jag är lite osäker på att den spelaren har samma funktioner så som Walkmanspelaren 3.0, som ex. SenseMe.

Förr var det också så att det enbart var Walkmantelefonerna som hade EQ-MegaBas. Men jag tror att SE telefonerna med A200 plattformen har det, men inte hundra.

För att du ska förstå så är plattformen A200 som ett OS på datorn, A200 är en Java baserad plattform, som gör att dom telefonerna är mer begränsade än dom telefonerna med Symbian och Windows Mobile.

Som ex. Sony Ericsson K850i, W910i och W760i har A200, tror iallfall att W760i har den plattformen, ganska säker på det.

CyberShot telefonerna ska ju vara en Kameramobil.
Men alla CyberShot telefoner, anser jag, inte passar som CyberShot telefoner, då jag anser att dom inte har vad som krävs för att vara just en CyberShot telefon.

Som exempel så tycker jag inte att K550i är en direkt CyberShot mobil, utan en mobil för ett bra pris med en absolut helt okej kamera (har haft en K550i).

Vi vet ju att Megapixlar säljer. Men det är mer en bara antal megapixlar som gör en bra kameratelefon till en bra kameratelefon, storlek på lins och optik (om det inte är samma sak?), programvara och så spelar en stor roll, även blixt.

På vissa Sony Ericsson telefoner med Symbian UIQ 3, då kan du fixa Walkmanspelaren 3.0, som ex. P1.

Men på dom telefonerna som har en Java baserad plattform så finns KDplayer, men jag är ganska säker på att KDplayer använder sig utav telefones egna musikspelare, men det ser iallfall annorlunda ut.

Mer vet jag inte vad jag ska skriva just nu, men om du undrar mer eller att jag ska förklara nått mer så säg till och frågra så ska du se att jag och andra kommer förmodligen kunna svara.

Hur mycket hade du tänkt att lägga ut på en ny telefon?
Vilka har du funderat på och tittat på?
Citera
2008-07-19, 04:16
Medlem
LoFFs avatar
Hej, tack för svaret! Jag hade väl tänkt punga ut sisådär 2000-3000, max 4000 till den nya mobilen. Och det har pendlat mellan en w890i och en k850i. Du verkar vara intelligent, vet du möjligen vilken som är mest prisvärd för mig? om du kan gå efter vad jag skrev, alltså med att jag vill kunna lyssna på musik bra med dem men ändå ta bra kort. Eller Vet du om det finns bättre alternativ?
Citera
2008-07-19, 04:32
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Hej, tack för svaret! Jag hade väl tänkt punga ut sisådär 2000-3000, max 4000 till den nya mobilen. Och det har pendlat mellan en w890i och en k850i. Du verkar vara intelligent, vet du möjligen vilken som är mest prisvärd för mig? om du kan gå efter vad jag skrev, alltså med att jag vill kunna lyssna på musik bra med dem men ändå ta bra kort. Eller Vet du om det finns bättre alternativ?

W890i är ju en fin telefon, tycker jag själv, och har funderar på att köpa en sån själv.

Men det är ju inte alls samma kamera upplevelse så som K850i.
När det gäller dom två telefonerna så tycker jag du ska tänka lite extra på om det är kamera eller storlek-design-känsla du är ute efter?

Nu menar jag inte att K850i är en ful och otymplig telefon.
Men den är ju större än W890i och en viktigt sak som du bör undersöka är om du trivs med K850i sätt att navigera i telefonen med.

Där är ju W890i lite mer orginell, om man säger så.

W890i´s kamera är inte lika bra så som K810i´s, fast att båda har 3,2 megapixlar.
Det har med att göra att K810i har större optik och den har ju blixt.

W890i har inte ens LED-lampa, om jag minns rätt.

Med K850i kommer du få en bra musik och kamera upplevelse, men det är ändå storleken och sättet att navigera sig med som, för mig, spelar en ganska stor roll.

K850i och W890i har plattformen A200.

Har du tittat på SE´s senaste telefoner? Den som är stöt tålig och de? C702 heter den. Kanske inte är lika snygg som dom andra men du kanske gillar den.

Men jag tror att K850i har bättre kamera än C702.

Har du titta på andra telefoner? Så som Nokia lurar?
För senare idag kommer folk säga att du ska köpa/titta på N95, N96 o.s.v.

Jag själv föredrar Sony Ericsson fram för Nokia och andra märken, speciellt för SE´s menyer som är enkla, logiska och snygga.
Citera
2008-07-19, 05:35
Medlem
LoFFs avatar
Jag läste lite om k850i och det stod att den var väldigt laggig och hakade upp sig ofta. Väldigt många gav den bra omdöme, men det var ju en del dåliga med. Och väldigt många av båda delarna skrev att den hade hakat upp sig minst en gång sedan de hade skaffat den, seg i menyerna. och vissa hade fått lämna in den och fått den lagad. Sedan tyckte vissa att touch grejen var lite jobbig ibland. Men annars verkar det vara en väldigt bra mobil!
Det var ju klagomål på w890i också, men det var mest personliga.

Dock förstår jag inte konstruktionen på touch-grejen, och det är nog svårare att skicka sms och så med denna än andra telefoner. Men man vänjer väl sig...Tjockleken stör mig väl inte särkilt.. Gillar inte de smalaste mobilerna särkilt heller. Ett minus för w890i..
Citera
2008-07-19, 08:39
Medlem
McDoodles avatar
Jag har en Sony Ericsson g900 som jag är väldigt nöjd över. Bra kamera, bra ljud (för att vara mobil) smidig och lättmanuvrerad.

http://www.sonyericsson.com/cws/prod...00?cc=se&lc=sv
Citera
2008-07-19, 10:39
Medlem
Ironghosts avatar
Sillnaden mellan walkman och cybershot:

Med en walkmantelefon kommer det med ett större minneskort och ett par bättre hörlurar. Musikspelaren skiljer sig litet jämfört med en cybershot. Dock saknar de flesta walkmantelefoner bra kamera, vilket kanske ses som en nackdel.

Om vi nu jämför w890 och c902 så är det enda som skiljer sig hårdvarumässigt mellan dom kameran och designen, resten är identiskt.

edit: en walkman har bättre ljud därför att hörlurarna som ingår är av bättre kvalitet. Walkmantelefonen har inget speciellt inuti telefonen som gör ljudet bättre.
Citera
2008-07-19, 10:44
Medlem
qwertas avatar
Citat:

Om du skall lyssna på musik tänk på att en stor
skillnad på C/K & W telefoner är tillbehören,
W telefonerna har alltid OK stort minnes kort,
och bra lurar, ibland andra musik tillbehör.
(sladdar högtalare, mm) det har aldrig C/K.

Med den specen du har hade jag köpt P1an
för under 3000:-, kanonpris, kamera med autofocus,
tror det är samma som K810i, installera Coreplayer
så har du en bra musikspelare.

Negativt är möjligen touchscreenen, väldigt inviduellt om
man gillar den, jag "älskar" den

Sen har den inte turbo 3G, fast det har inte dom andra du nämner heller
(tror jag).

Hade jag köpt en annan SE hade det blivit W760.
Citera
2008-07-19, 10:45
Medlem
qwertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Sillnaden mellan walkman och cybershot:

Med en walkmantelefon kommer det med ett större minneskort och ett par bättre hörlurar. Musikspelaren skiljer sig litet jämfört med en cybershot. Dock saknar de flesta walkmantelefoner bra kamera, vilket kanske ses som en nackdel.

Om vi nu jämför w890 och c902 så är det enda som skiljer sig hårdvarumässigt mellan dom kameran och designen, resten är identiskt.

edit: en walkman har bättre ljud därför att hörlurarna som ingår är av bättre kvalitet. Walkmantelefonen har inget speciellt inuti telefonen som gör ljudet bättre.

Skit du först igen
Citera
2008-07-19, 11:17
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerta
Skit du först igen

Dock skiljde sig inläggen lite.
Citera
2008-07-19, 13:06
Medlem
TheCazes avatar
Hur kunde jag glömma Walkman-tillbehören!
Citera
2008-07-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerta
Om du skall lyssna på musik tänk på att en stor
skillnad på C/K & W telefoner är tillbehören,
W telefonerna har alltid OK stort minnes kort,
och bra lurar, ibland andra musik tillbehör.
(sladdar högtalare, mm) det har aldrig C/K.

Med den specen du har hade jag köpt P1an
för under 3000:-, kanonpris, kamera med autofocus,
tror det är samma som K810i, installera Coreplayer
så har du en bra musikspelare.

Negativt är möjligen touchscreenen, väldigt inviduellt om
man gillar den, jag "älskar" den

Sen har den inte turbo 3G, fast det har inte dom andra du nämner heller
(tror jag).

Hade jag köpt en annan SE hade det blivit W760.

håller med om att p1 är ett bra val du kan installera walkman player 3.0 och så har den det skönaste tangentbordet som jag har haft på en telefon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in