2008-07-18, 18:43
Medlem
Trance_Nations avatar
Tjena, Har nu köpt ny dator en HP Pavilion TX2010 : http://www.webhallen.com/prod.php?id=83657&traff=1

Jag fick med vista home premium x32 OEM, har ett vista ultimate x64 som är orginal.

Är det värt att ominstalera och köra ultimate istället?
Krävs det stor prestandaskillnad för att ultimate skall fungera?
Kommer alla program att fungera på ultimate som finns med datorn nu? (tex touchprogram osv?)
Citera
2008-07-18, 19:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nja, datorn har 2048 MB så för min så hade jag nöjt mig med 32-bit.

Men uppgraderar datorn till 32-bit Vista Ultimate SP1 istället om du nu vill har Vista Ultimate.
Citera
2008-07-18, 20:16
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nja, datorn har 2048 MB så för min så hade jag nöjt mig med 32-bit.

Men uppgraderar datorn till 32-bit Vista Ultimate SP1 istället om du nu vill har Vista Ultimate.

Vad baserar du det på? Operativsystemet jobbar väll snabbare med 64bitars?
Kruxet då är ju att jag måste köra olagligt. Dvs inga uppdateringar osv...
Citera
2008-07-18, 20:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Men du kommer inte kunna utnyttja x64 ordentligt pga 2048RAM.

Men som sagt, detta är ur min synvinkel.
Citera
2008-07-18, 20:57
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Men du kommer inte kunna utnyttja x64 ordentligt pga 2048RAM.

Men som sagt, detta är ur min synvinkel.

Men är det den enda skillnaden i operativsystemet som är skillnad på x86 o x64?
Citera
2008-07-18, 23:33
Medlem
carbsons avatar
nej du har rätt i att x64 jobbar snabbare än x32. men för att få ut allt behöver du RAM på 3-4 gig. o så vitt jag kan se kan du inte sätta in mer RAM i din nya dator. synd. mer avancerat OS=mer avancerad hårdvara.

o de e klart du kan köra med uppdateringar på en piratkopia. det har jag aldrig haft problem med.

men jag håller med föregående talare om att du borde nog köra vista ultimate SP1 x32
du lär inte märka nån större skillnad på ett x32 o ett x64 med din dator.

köp isåfall istället en stationär o bygg ihop själv så kan du köra dit x64 där
Citera
2008-07-19, 01:05
Medlem
Trance_Nations avatar
Okej, Tack för det

Då ploppar nästa fråga upp, vad är det igentligen som skiljer ultimate mot home premium?

Jag vet att i ultimate finns dreamsceene,
Citat:
Windows DreamScene: Windows DreamScene gives users the ability to use a video as their desktop background, just as they would any stationary image background. DreamScene will consist of high-quality looped videos that make your desktop come alive. As a default, we've included a nice waterfall video (shown at the keynote) among several others. Better yet, you can even use your own videos. Want to know a little-known secret? For computers that support Windows Aero, DreamScene offers enhancements to positioning of stationary images as wallpapers in Windows Vista.
Bitlocker och ett texas poker hold em spel.
Vet ni några andra skillnader?
Och om det nu inte är nått som skiljer mer, är det värkligen högre prestandakrav på ultimate?
Citera
2008-07-19, 04:16
Medlem
samuzmds avatar
Läs här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows...onal_computers
Citera
2008-07-19, 10:57
Medlem
Trance_Nations avatar
Tack för länken.
Vad jag förstår så ska det gå att uppgradera till ultimate från home premium. Frågan är då om det är lätt att uppgradera till en piratversion.

Vilket "crack" ska man andvända?
Förr i tiden körde man ju me Timestopper.EXE, Är det en smidig lösning fortfarande?
Hur blir det med alla program och liknande man har nu, förs dom över bara, eller är det smidigare att ominstalera på nytt bara?

Är det stor prestandaskillnad? Dvs, kommer det gå mycke segare än vad det gör nu, Nu flyter home premium på väldigt bra. Kommer ultimate ta år på sig o ladda osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in