• 1
  • 2
2008-07-18, 11:56
Medlem
hubb22s avatar
Tjena.

Jag har lite frågor om väktar yrket.

Det är så att jag gått ut gymnasiet nu, jag gick samhällsvetenskap om det har någon betydelse.

Är alltså 18 år fyller 19 om några månader.

Det jag känner att jag vill jobba med nu är att bli nån sorts väktare. Jag har läst runt lite och det verkar som att det är 20+ som gäller, iallafall Securitas, de är väll de ända jag känner till iofs.

Finns det något annat företag för mig som 18/19 åring?

Beror väll litegrann på vart man bor också, så kan tillägga att jag bor i västerbotten.

Skriv gärna hur det är om yrket, om du jobbat med det, hur gammal du var osv, hur du uppfattade det och så vidare.

Jag har inte planerat att jobba som väktare alltför länge, tänkte mest dra igång min karriär som väktare för att kunna få meriter och dyligt för att senare ansöka till att bli polis som jag velat göra ett bra tag.
Citera
2008-07-18, 12:14
Medlem
kamikaze_kids avatar
Du kan gå utbildningarna nu, VU1 och VU2 men du får inte börja jobba som väktare förens du är 20 år. Jag har jobbat som väktare, förstår inte riktigt vad som lockar? Rätt rutten lön, ofta väldigt ensamt arbete.

Men du kan alltid höra med dina lokala vaktbolag, Dom större bolagen betalar även utbildningen.

Ta ordningsvakt's bricka istället. Mer jobb, Bättre villkor.
Citera
2008-07-18, 13:12
Medlem
hubb22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Du kan gå utbildningarna nu, VU1 och VU2 men du får inte börja jobba som väktare förens du är 20 år. Jag har jobbat som väktare, förstår inte riktigt vad som lockar? Rätt rutten lön, ofta väldigt ensamt arbete.

Men du kan alltid höra med dina lokala vaktbolag, Dom större bolagen betalar även utbildningen.

Ta ordningsvakt's bricka istället. Mer jobb, Bättre villkor.

Vad menas med ordningsvakt's bricka?

Dessutom har jag en undran, om man är "Rondväktare(?)" minns inte direkt namnet, då man får gå runt och kolla om olika ställen är larmade, att fönster och dörrar är låsta osv, är det allt man får göra?
Samt hur stor yta är det man vanligtvis vaktar? Är det så att man har saker att göra hela tiden så man typ måste springa för att hinna med eller kan man lugnt traska runt och hålla på?

Sen, hur mycket "action" är det på dessa ställen? (beror väll på var man vaktar), och med "action" menar jag inte typ mord och dyl. men typ att det kommer folk som kanske tänkt göra något bus, eller att det kommer folk överhuvudtaget?
Citera
2008-07-18, 13:17
Medlem
Blondes avatar
En annan idé är att läsa lite på högskolan, då akademiska studier är meriterande när man söker till Polishögskolan.

Förut hade de väl till och med krav på att man skulle ha läst minst ett år eller en termin på högskola (mins inte vilket. För att folk inte ska göra allt för impulsiva val och bättra på studievanan antar jag.
Citera
2008-07-18, 13:58
Medlem
som föregående talar tror jag också att du vinner mer på att skaffa lite studier i bagaget innan du söker in till polishögskolan.

"action" som väktare är det väll inte att tala om och ordningsvaktsbricka innebär istället att du blir ordningsvakt helt enkelt.
Citera
2008-07-18, 14:03
Medlem
pellepoliss avatar
Hur kom polishögskolan in i bilden, det är väktare han vill bli, inte polis. Som sagt, väktare än nog ett tråkigt jobb många gånger, men det kan säkert vara intressant också, beroende på vilket objekt man arbetar på.

För att lära dig skillnaden på väktare och ordningsvakter ber jag dig läsa informationen på polisens hemsida.

Ordningsvakter:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=8...eversion=1.jsp

Väktare:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1...eversion=1.jsp

Dock måste man vara 20 år fyllda för att arbeta som ordningsvakt, så du får vänta en stund i så fall.

Edit: såg det där med Polishögskolan nu... Jag ansulter till övriga gänget, studier slår nog väktaryrket.. men i slutändan är det personlig lämplghet som avgör, inte meriter.
Senast redigerad av pellepolis 2008-07-18 kl. 14:06.
Citera
2008-07-18, 14:04
Medlem
torrenttobbes avatar
började arbeta som skyddsvakt vid 19 års ålder utan körkort så jag tror inte det borde vara något problem?
Citera
2008-07-19, 12:32
Medlem
nazipoliss avatar
Har man gått säkerhetsgymnasiet så är det 18 år. för övriga så är lägsta ålder 20 som gäller.

min personliga uppfattning i det hela är att man jobbar med det man tycker om. ni som vill läsa på högskolan gör det, och dem som vill bli väktare gör inte det...

fattar inte vad högskolan kommer in i ett väktarjobb?

hubb22
Sök dig till ett stort etablerat företag, helst Securitas då dem endast tar in rakryggade och skärpta personer, och därav fått ett bättre rykte. storföretagen betalar din utbildning och dem ser gärna att du vidareutvecklar dig i företaget, dvs. ett plus i kanten för dig då du får utbildningarna betalda!
så om du tröttnar på att vara ronderande så kan du gå upp dig till andra skyddsjobb, tex dörrvakt/ordningsvakt/skyddsvakt/butikskontrollant/personskyddsväktare/värdetransportör m.m.

i dagsläget så finns det hur mycket jobb som helst, då säkerhetsföretagen skriker efter folk.

ring runt och hör med företagen, besök dem gärna! förklara situationen med din ålder.
högst troligt är att du kommer få genomgå utbildningen om du är ostraffad och få jobbet den dagen du fyller 20. möjligtvis göra praktiken innan...
Citera
2008-07-19, 21:45
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
fattar inte vad högskolan kommer in i ett väktarjobb?

Vi som går på högskolan är bevisligen även bättre på att läsa hela inlägg innan vi svarar.
Citera
2008-07-19, 23:09
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
Vi som går på högskolan är bevisligen även bättre på att läsa hela inlägg innan vi svarar.
Vi som bevisligen kan våra säkerhetsjobb vet skillnaderna innom de två olika yrkerna!
och vad som krävs för att änns kunna söka...

som att man tex. måste ha jobbat minst 3-5 år med andra yrken innan man kan bli polis. om du inte visste detta så kallas det för "arbetserfarenhet" och vad kommer studierna in i bilden då?
efter att man har jobbat ett tag (3-5 år) så kan man söka sig till en polishögskola och därigenom bli polis...
Citera
2008-07-19, 23:54
Medlem
Blondes avatar
Och detta är speciell hemlig information de ger till er som är väktare, men inte till de som, oh jag vet inte, kollar upp vad som krävs på polishögskolans hemsida?

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1...eversion=1.jsp

Citat:
Formella krav

* Svenskt medborgarskap
* Lämplig för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)
* Fylla lägst 20 år under antagningsåret
* Körkort för bil (B-behörighet)
* Normal fysisk förmåga. (Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.)
* Simkunnighet (intyg ska bifogas ansökan)
* God synskärpa
* Normalt färgseende
* Fullgod hörsel
* Grundläggande behörighet för högskolestudier, läs mer på www.vhs.se
* Särskild behörighet i följande ämnen:
* Svenska B
* Historia A
* Samhällskunskap A
* Högskoleprov eller Högskole-/universitetspoäng

[...]

Övriga meriter:

* Akademiska studier
* Ytterligare språkkunskaper
* Arbetslivserfarenhet
* Förtroendeuppdrag, verksam i föreningar med mera
Citera
2008-07-20, 00:47
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Vi som bevisligen kan våra säkerhetsjobb vet skillnaderna innom de två olika yrkerna!
och vad som krävs för att änns kunna söka...

som att man tex. måste ha jobbat minst 3-5 år med andra yrken innan man kan bli polis. om du inte visste detta så kallas det för "arbetserfarenhet" och vad kommer studierna in i bilden då?
efter att man har jobbat ett tag (3-5 år) så kan man söka sig till en polishögskola och därigenom bli polis...

Det är skillnad på merit och krav...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in