2008-07-18, 05:29
Medlem
Lalaquins avatar
Ibland om jag dricker kaffe innan jag äter blir maten inte god och jag måste dra o skita på toan. Och om jag dricker efter maten så känns de som om jag blir skakis av kaffet. Men, när skall man dricka kaffet(30 min innan maten, med maten, 30 min efter)? Och säg gärna varför ni tycker så.

Hoppas det kom i rätt avdelning
Citera
2008-07-18, 06:01
Medlem
cnasiuss avatar
kan inte käka samtidigt som ja dricker kaffe, allt smakar bara äckligt då. Men vissa gillar väl kaffe på ett annat sätt, jag ser det bara som ett nödvändigt ont för att inte däcka på jobbet
Citera
2008-07-18, 06:06
Medlem
Bubba_med_ks avatar
För mig spelar det ingen större roll om jag intar kaffet innan eller efter maten men om jag skulle välja blir det efter maten, helt klart.

/Bubben
Citera
2008-07-18, 06:28
Medlem
Evil-Eyes avatar
Jag dricker det i slutet av måltiden eller precis efteråt, förutsatt att jag bara äter en huvudrätt. Det beror väl mest på att kaffet har hunnit svalna lagom till dess.
Är det efterätt så dricker jag det till efterrätten för att balansera sötman.
Att du blir "skakis" som då säger tror jag är för att du dricker för mycket/starkt kaffe helt enkelt, du får en koffeinkick.
Citera
2008-07-18, 06:39
Medlem
Bra fråga... jag är väl ganska lugn och lirar mest kaffe efter maten, det tycker jag fungerar bra, maten ska gärna ha börjat smälta och man ska inte känna sig speciellt hungrig, då är det skönt att sitta och bara suga på en kaffe och lyssna på lite skön musik och bara koppla av.
Citera
2008-07-19, 14:56
Medlem
Nojlagets avatar
Jag tycker om att dricka kaffe direkt efter maten. Men jag har hört att det egentligen inte är bra, man bör vänta en timme så att kroppen tar upp alla vitaminer från maten först, kaffet försvårar nämligen det på något sätt.
Citera
2008-07-21, 07:57
Medlem
Lalaquins avatar
Intressant.

Hur gör ni när det gäller frukost? här tycker jag det blir jobbigt då jag brukar käka frukost, sedan borsta tänderna och gå. Men ja, det sätter ju igång magen som fan för mig och kan inte direkt skita på bussen :P
Citera
2008-07-21, 10:53
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Jag tycker om att dricka kaffe direkt efter maten. Men jag har hört att det egentligen inte är bra, man bör vänta en timme så att kroppen tar upp alla vitaminer från maten först, kaffet försvårar nämligen det på något sätt.

Upptaget av järn hämmas av kaffets garvämnen. (Samma med te) Men om man ser till att äta mer c-vitaminrik mat så är det ingen katastrof att man dricker kaffe direkt eftersom c-vitamin underlättar järnupptaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in