• 1
  • 2
2008-07-18, 01:20
Medlem
luddekluddes avatar
Hejsan, jag bestämde mig idag för att testa att ladda ner ubuntu till min dator efter att ha fått det rekommenderat av ett antal personer.

Jag har dock råkat ut för ett litet problem. Ubuntu vägrar att hitta mitt trådlösa nätverkskort och installera drivrutinerna.

Jag har en Hp pavilion dator med en liten switch man måste dra på så den blir blå och nätverkskortet aktiveras. Men när jag drar den fram och tillbaka i ubuntu stannar den på sitt orange-röda sken utan att starta.

Jag har 2st operativsystem på datan. Ena är vista (som jag för övrigt sitter på nu) och andra är ubuntu. Trådlöst funkar alldeles utmärkt på vista men som sagt inte på ubuntu.

Efter som jag är ny (väääldigt ny) till ubuntu uppskattas lättförstådda svar
Citera
2008-07-18, 02:54
Medlem
McBs avatar
Vet du vad du har för trådlöst nätverkskort i din burk? Om inte, öppna upp en terminal (Applications --> Accessories --> Terminal) och skriv in kommandot lspci.

Kopiera texten som sprutar fram och klistra in här, så blir det lite enklare att hjälpa till.
Citera
2008-07-18, 09:54
Medlem
luddekluddes avatar
Sagt och gjort

Citera
2008-07-18, 12:31
Medlem
Carradines avatar
VA?! Något som inte funkar direkt i Ubuntu?

Vafan, folk säger att allt funkar i Ubuntu ju!
Citera
2008-07-18, 13:24
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Du behöver med största sannolikhet installera MadWiFi eftersom att det är ett atheros- chipset.
Citera
2008-07-18, 14:14
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Du behöver med största sannolikhet installera MadWiFi eftersom att det är ett atheros- chipset.

Atheros-chippet borde identifieras automagiskt. Prova att gå in under System --> Administration --> Hardware drivers och se om du kan aktivera något.
Citera
2008-07-19, 10:53
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:

Ok tack, ska prova det när jag kommer hem. sitter inte på min dator för tillfället.
Citera
2008-07-19, 18:57
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Atheros-chippet borde identifieras automagiskt. Prova att gå in under System --> Administration --> Hardware drivers och se om du kan aktivera något.

Hardware drivers ser ut så här:

Kod:
Component:
Device driver:                                                       | Enabled | Status|
   Atheros Hardware Access Layer (HAL)                  [x]           In use
   NVIDIA accelerated graphics driver (latest cards)   [x]           In use
   Support for Atheros 802.11 wireless LAN cards.     [x]           In use

Ändå så lyser inte min lampa blått utan bara rött >.<

Citat:

Jag gick in på lägg till / ta bort men jag hittade inte MadWiFi. Sökningen gav inga resultat.

.. Några fler förslag?
Citera
2008-07-19, 19:06
Medlem
McBs avatar
Finns kortet identifierat om du kör 'ifconfig -a'? Bör heta wlan0 eller något liknande.
Citera
2008-07-20, 13:52
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Finns kortet identifierat om du kör 'ifconfig -a'? Bör heta wlan0 eller något liknande.

nepp. jag har eth0 och lo.
Citera
2008-07-20, 19:32
Medlem
Om du söker i forumet hittar du en tråd där jag fick hjälp med min HP. Där finns en länk till en guide som hjälper dig. Du behöver använda programmet Ndiswrapper för att använda windowsdrivrutinerna i ubuntu eftersom Broadcomkorten i HP-datorerna inte har några linuxdrivrutiner.
Citera
2008-07-21, 00:22
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CantRemember
Om du söker i forumet hittar du en tråd där jag fick hjälp med min HP. Där finns en länk till en guide som hjälper dig. Du behöver använda programmet Ndiswrapper för att använda windowsdrivrutinerna i ubuntu eftersom Broadcomkorten i HP-datorerna inte har några linuxdrivrutiner.

Tack! det blir det första jag gör imorrn. nu ska jag sova
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in