• 1
  • 2
2008-07-17, 18:16
Medlem
Nu är det ju såhär att mitt stora mål här i livet är att få jobba med husbyggande och jag har därför sökt två ky-utbildningar för att utbilda mig till byggingenjör. Den ena på Nackademin och den andra på KY-akademien i Göteborg, och nu har jag kommit in på båda. Jag har ingen aning om vilken jag ska välja, och undrar om nån har personliga erfarenheter av dessa utbildningar?

Fördelen med Nackademin verkar vara att där får man mer "studentliv", och att utbildningen låter lite bättre på pappret. Fördelen med KY-akademin är att det kändeas lite mer seriöst eftersom att man där antogs med hjälp av intervjuer (på Nackademin går dom bara på betyg)

Snälla snälla snäääälla kom nu med era åsikter. Jag har verkligen inte en jävla aning om vart jag ska börja.
Citera
2008-07-17, 19:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag har tittat lite på båda utbildningarna och får intrycket av att det inte spelar någon större roll vilken du går. Vi har två unga killar hos oss som gått på Nackademin och jag upplever båda som väldigt dugliga och som utan större problem kan jobba under eget ansvar. Båda är anställda som arbetsledare ska jag tillägga. Sedan är det svårt för mig att avgöra om det är utbildningens förtjänst eller om det är de bådas personligheter som gör att de fungerar så bra i verksamheten

Båda utbildningarna ser bra ut på papperet och ger en bra grund att stå på. Sedan kommer du att lära dig otroligt mycket under det första året du arbetar, samt en hel del när du är ute på praktik vilket är 25 respektive 27 veckor på de båda utbildningarna. Det viktiga är det som finns bakom fasaderna på respektiva lärosäten, att de har kompetenta lärare och nöjda studenter.
Citera
2008-07-17, 19:30
Medlem
Jag tycker inte det spelar nån större roll. för man läser ungefär samma kurser på båda byggingenjörsutbildningar. Det viktigaste är att du gör bra ifrån dig och visar framfötterna på den sk lia perioden,för du kan med stor sannolikhet få anställning på företaget i framtiden om du sköter dig och visar att du är engagerad, samt att du sköter studierna på skolan också. själv har jag också valt att läsa en ky-utbildning inom bygg, anläggningsingenjör på Yrkeshögskolan Syd i Hässleholm
Citera
2008-07-18, 12:36
Medlem
Hehe... Precis det svaren jag ville ha. Tror jag. Är ju lite mer dragen till Nackademin, men det beror mest på att jag hellre bor i Sthlm än i Göteborg.

Men jag hittade någon gammal tråd här på Flashback där någon skrivit att Nackademin är en skitskola, nya lärare varje månad, dåliga lokaler osv. Ingen som kan dementera? Eller bekräfta det...?

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har tittat lite på båda utbildningarna och får intrycket av att det inte spelar någon större roll vilken du går. Vi har två unga killar hos oss som gått på Nackademin och jag upplever båda som väldigt dugliga och som utan större problem kan jobba under eget ansvar. Båda är anställda som arbetsledare ska jag tillägga. Sedan är det svårt för mig att avgöra om det är utbildningens förtjänst eller om det är de bådas personligheter som gör att de fungerar så bra i verksamheten

Du verkar ju insatt i branschen.. Vad är möjligheterna att göra "karriär" när man gått en KY-utbildning? Vet du något om det?
Citera
2008-07-18, 14:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iinvs
Du verkar ju insatt i branschen.. Vad är möjligheterna att göra "karriär" när man gått en KY-utbildning? Vet du något om det?
Det beror på vad du menar med "karriär", men till stor del beror det på vilken person du är. Det normala är att man börjar som arbetsledare och många stannar där, för att de är nöjda med det eller det inte finns möjlighet att gå vidare. Nästa steg är att bli platschef, vilken är den som ansvarar för den löpande verksamheten på bygget vad gäller planering, ekonomi, kvalitet och personal. Platschefen har ett större ansvar än arbetsledaren för ekonomi och att lagar och regler följs. Det är också skillnad mellan olika platschefer, det är skillnad på att driva ett projekt på 15 miljoner och 150 miljoner. När man blir platschef börjar man i liten skala för att sedan få större projekt efter hand.

Upp till platschef är inga problem med KY-utbildning, men sedan börjar det bli konkurrens om jobben. Det finns olika benämningar på dessa roller inom olika företag, men man kan bli projektledare och då har man ett mer övergripande ansvar för bygget än platschefen. Även entreprenadingenjörer eller projektingenjörer brukar ha rollen som projektledare. Ofta har man då hand om flera projekt som man varit med om redan under ett tidigt stadium, varit med och räknat på projektet etc.

Det finns även andra jobb som t.ex. kalkylator eller inköpare. Kalkylatorerna räknar på jobb i samarbete med entreprenadingenjörer eller projektledare. Jag kan säga att alla tjänster över platschef är det meriterande att ha relevant högskole/universitetsutbildning, t.ex. byggnadsingenjör 120 p eller civilingenjör 180 p, men som sagt, allt hänger på vilken person man är.
Citera
2008-07-18, 19:17
Medlem
Citat:
Det beror på vad du menar med "karriär", men till stor del beror det på vilken person du är. Det normala är att man börjar som arbetsledare och många stannar där, för att de är nöjda med det eller det inte finns möjlighet att gå vidare. Nästa steg är att bli platschef, vilken är den som ansvarar för den löpande verksamheten på bygget vad gäller planering, ekonomi, kvalitet och personal. Platschefen har ett större ansvar än arbetsledaren för ekonomi och att lagar och regler följs. Det är också skillnad mellan olika platschefer, det är skillnad på att driva ett projekt på 15 miljoner och 150 miljoner. När man blir platschef börjar man i liten skala för att sedan få större projekt efter hand.

Upp till platschef är inga problem med KY-utbildning, men sedan börjar det bli konkurrens om jobben. Det finns olika benämningar på dessa roller inom olika företag, men man kan bli projektledare och då har man ett mer övergripande ansvar för bygget än platschefen. Även entreprenadingenjörer eller projektingenjörer brukar ha rollen som projektledare. Ofta har man då hand om flera projekt som man varit med om redan under ett tidigt stadium, varit med och räknat på projektet etc.

Ja, det som jag menar med karriär är ju om man kan gå vidare, eller om arbetsledare är toppen vad man kan nå efter KY-utbildning. Men hur är det med internutbildning inom företagen, förekommer sånt? Vad ligger ingångslönerna på, och sedan för platschef osv? Har man fördel/nackdel som tjej i branschen, och påverkar det anställningsbarheten? Hur är arbetstiderna?

Du är en riktig guldgruva för mig, är grymt tacksam för att du tar dig tid
Citera
2008-07-18, 22:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ja, det som jag menar med karriär är ju om man kan gå vidare, eller om arbetsledare är toppen vad man kan nå efter KY-utbildning. Men hur är det med internutbildning inom företagen, förekommer sånt?
Det första tipset jag vill ge dig är att söka till något av de stora företagen efter avslutad utbildning, t.ex. Peab, NCC, Skanska eller JM för att nämna några. Det av flera anledningar; i ett stort byggföretag har du alltid en kraftfull organisation bakom dig som bevakar när det kommer nya lagar och regler som förmedlas till berörda personer och vid behov ordnar internutbildningar som t.ex. när den omvända momsen kom för ett tag sedan, vilken nog var lite rörig att sätta sig in i.

De stora företagen är också bra på att bevaka vilka utbildningsbehov som finns hos de anställda (så svaret på din fråga, visst finns internutbildningar ) och börjar du på ett stort företag finns också chansen att du får delta i stora och medelstora projekt. Jag menar inte att jag känner något förakt mot det småskaliga, absolut inte, men att få delta i stora projekt från början till slut med är otroligt bra erfarenhet, särskilt om man är ny i branschen.

Likaså bedömer jag att det finns större möjligheter att utvecklas i större företag. Där förs seriösa utvecklingssamtal där du kan framföra att du på sikt vill ha förändrade arbetsuppgifter och mer ansvar t.ex., vilket ofta går att erbjuda i större organisationer. För att hårddra det lite, på Bosses bygg kanske det dröjer 15 år innan tjänsten som platschef blir ledig, på ett stort företag är det ofta lite mer ruljans och fler möjligheter öppnar sig. Fördelen på ett mindre företag kan dock vara att du får lite mer varierande uppgifter.

Citat:
Vad ligger ingångslönerna på, och sedan för platschef osv?
Löner är individuella och väldigt varierande. Om du är väldigt ung och nykläckt arbetsledare får du nog inte så värst hög lön från början, kanske 22000 - 23500, men det är ganska bra löneutveckling de första åren. Med lite erfarenhet som arbetsledare kan du nog ligga på 28000 - 29000. Blir du platschef kan du nog ligga på 28000 - 35000 beroende på erfarenhet och ansvar.

Citat:
Har man fördel/nackdel som tjej i branschen, och påverkar det anställningsbarheten?
Väldigt svårt att ge ett bra svar på det så ta det jag säger med en nypa salt. Byggbranschen är väldigt mansdominerad, framförallt på hantverkarsidan, men det börjar bli mer vanligt med kvinnor bland tjänstemännen. De stora företagen ser gärna kvinnliga sökanden, men det är alltid kompetensen som räknas och eftersom män och kvinnor har samma utbildning så är där inte någon skillnad. Enligt min uppfattning är kvinnor oftare än män bättre på att hålla många bollar i luften och passar därför utmärkt som projektledare och platschefer. Men det ska inte stickas under stol med att det finns några (de blir färre och färre) som har svårt att jobba med kvinnor och framförallt ta order av kvinnor, ofta ute i hantverkarledet. Men det kan uppvägas av att desto fler tycker det är trevligt att jobba med kvinnor

Det ska tillstås att det kan vara en lite rå jargong på byggena, men det är sällan någon menar något illa. En tokfeminist skulle nog inte platsa i byggbranschen, men för helt vanliga jordnära män och kvinnor är det inte problem. Man kan i värsta fall få vara beredd på att på ett litet snyggt sätt visa var gränsen går.

Citat:
Hur är arbetstiderna?

Ojojoj!

På byggena är det vanligt med arbetstider mellan 6:45 och 16:00 med vissa variationer.

Citat:
Du är en riktig guldgruva för mig, är grymt tacksam för att du tar dig tid
Det är kul att svara på frågor

Jag tycker också det är spännande när människor väljer att söka sig till byggbranschen. Det är en bransch jag kan rekommendera. Det bästa är att vi arbetar i projektform, så arbetet hinner sällan bli tråkigt, för då är det ändå dags att dra vidare till nästa projekt
Citera
2008-07-19, 02:09
Medlem
Citat:
Det första tipset jag vill ge dig är att söka till något av de stora företagen efter avslutad utbildning, t.ex. Peab, NCC, Skanska eller JM för att nämna några. Det av flera anledningar; i ett stort byggföretag har du alltid en kraftfull organisation bakom dig som bevakar när det kommer nya lagar och regler som förmedlas till berörda personer och vid behov ordnar internutbildningar som t.ex. när den omvända momsen kom för ett tag sedan, vilken nog var lite rörig att sätta sig in i.

De stora företagen är också bra på att bevaka vilka utbildningsbehov som finns hos de anställda (så svaret på din fråga, visst finns internutbildningar ) och börjar du på ett stort företag finns också chansen att du får delta i stora och medelstora projekt. Jag menar inte att jag känner något förakt mot det småskaliga, absolut inte, men att få delta i stora projekt från början till slut med är otroligt bra erfarenhet, särskilt om man är ny i branschen.

Likaså bedömer jag att det finns större möjligheter att utvecklas i större företag. Där förs seriösa utvecklingssamtal där du kan framföra att du på sikt vill ha förändrade arbetsuppgifter och mer ansvar t.ex., vilket ofta går att erbjuda i större organisationer. För att hårddra det lite, på Bosses bygg kanske det dröjer 15 år innan tjänsten som platschef blir ledig, på ett stort företag är det ofta lite mer ruljans och fler möjligheter öppnar sig. Fördelen på ett mindre företag kan dock vara att du får lite mer varierande uppgifter.

Mmm, jag förstår vad du menar. Och det är väl min tanke också, jag har tidigare jobbat i stora företag, och även om jag själv inte varit intresserad av att arbeta mig uppåt inom dem eftersom jag har haft andra drömmar så har jag sett andra göra det. Ett stort företag har ju helt andra resurser än Bosses bygg.

Citat:
Men det kan uppvägas av att desto fler tycker det är trevligt att jobba med kvinnor

Haha ja bara man är snygg så

Citat:
Det ska tillstås att det kan vara en lite rå jargong på byggena, men det är sällan någon menar något illa. En tokfeminist skulle nog inte platsa i byggbranschen, men för helt vanliga jordnära män och kvinnor är det inte problem. Man kan i värsta fall få vara beredd på att på ett litet snyggt sätt visa var gränsen går.

Hehe, jo jag tror inte det blir några problem för min del att jobba i en mansdominerad bransch. Trots allt så gick jag ju på gymnasiet med 27 killar och 2 tjejer (som inte kan räknas som riktiga tjejer..) så jag är rätt van vid manlig jargong. Men eftersom att jag är likadan så..

Citat:
Jag tycker också det är spännande när människor väljer att söka sig till byggbranschen. Det är en bransch jag kan rekommendera. Det bästa är att vi arbetar i projektform, så arbetet hinner sällan bli tråkigt, för då är det ändå dags att dra vidare till nästa projekt

Det är mycket det som har fått mig att söka mig just dit. Omväxlingen, och så SÅKLART att jag är sjukt fascinerad av hus och byggnader och själva byggandet.

Men, om jag får fråga, vad jobbar du med inom branschen?
Citera
2008-07-19, 09:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Men, om jag får fråga, vad jobbar du med inom branschen?
Jag jobbar som mätningstekniker inom anläggning på ett av våra största företag. Det innebär att jag ansvarar för utsättning och inmätningar etc. på ett eller flera byggen. Många av våra maskiner (grävmaskiner etc.) använder GPS och då bygger jag datormodeller över de schakter som ska göras, vilket innebär att de kan åka ut på ett tomt fält och exakt (inom några centimeter) se var de ska gräva och hur de ska gräva, t.ex. olika nivåer eller fall. Jag kan lägga in brunnar eller lyktstolpar i modeller och grävmaskinisten kan själv se exakt var de ska stå. En fantastisk teknik.

När GPS inte räcker till eller finns tillgänglig använder jag totalstation, ett instrument som inom millimetern kan sätta ut kordinater jag programmerat in, t.ex. hushörn. Jag är även med i regleringsprocessen (när vi tar betalt av beställaren). Vi tar ofta betalt per mängd, så när jag kommer till en ny byggarbetsplats väger jag av markytan för att sedan jämföra med datormodeller jag konstruerar och då kan jag se hur mycket vi schaktat och fyllt på med nya material. Ett intressant jobb som också går att börja med efter Nackademin.
Citera
2008-07-21, 12:01
Medlem
Citat:
Jag jobbar som mätningstekniker inom anläggning på ett av våra största företag. Det innebär att jag ansvarar för utsättning och inmätningar etc. på ett eller flera byggen. Många av våra maskiner (grävmaskiner etc.) använder GPS och då bygger jag datormodeller över de schakter som ska göras, vilket innebär att de kan åka ut på ett tomt fält och exakt (inom några centimeter) se var de ska gräva och hur de ska gräva, t.ex. olika nivåer eller fall. Jag kan lägga in brunnar eller lyktstolpar i modeller och grävmaskinisten kan själv se exakt var de ska stå. En fantastisk teknik.

När GPS inte räcker till eller finns tillgänglig använder jag totalstation, ett instrument som inom millimetern kan sätta ut kordinater jag programmerat in, t.ex. hushörn. Jag är även med i regleringsprocessen (när vi tar betalt av beställaren). Vi tar ofta betalt per mängd, så när jag kommer till en ny byggarbetsplats väger jag av markytan för att sedan jämföra med datormodeller jag konstruerar och då kan jag se hur mycket vi schaktat och fyllt på med nya material. Ett intressant jobb som också går att börja med efter Nackademin.

Ohh, låter ju riktigt avancerat. Är man verkligen behörig till ett sånt jobb efter Nackademin? Såg att det bara är 1 poäng Mätteknik (dvs 1 veckas studier)...

Verkar intressant iallafall, du anställer mig om två år eller?
Citera
2008-07-21, 15:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ohh, låter ju riktigt avancerat. Är man verkligen behörig till ett sånt jobb efter Nackademin? Såg att det bara är 1 poäng Mätteknik (dvs 1 veckas studier)...
Någonstans måste man ju börja. Det viktiga är att man har andra kunskaper med sig som ritningsläsning och sådant. Men din utbildning är som skräddarsydd för att man ska bli arbetsledare.

Citat:
Verkar intressant iallafall, du anställer mig om två år eller?
Absolut

Jag jobbar som sagt inom anläggning, men det är faktiskt roligare och mer intressant, men vi deltar även i husbyggnadsprocessen också, men i en mindre skala.
Citera
2008-07-21, 17:09
Medlem
Citat:
Någonstans måste man ju börja. Det viktiga är att man har andra kunskaper med sig som ritningsläsning och sådant. Men din utbildning är som skräddarsydd för att man ska bli arbetsledare.

Absolut

Jag jobbar som sagt inom anläggning, men det är faktiskt roligare och mer intressant, men vi deltar även i husbyggnadsprocessen också, men i en mindre skala.
Så det går att jobba med husbyggnad även om man har inriktat sig mot anläggning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in