• 1
  • 2
2008-07-17, 17:24
Bannlyst
Citat:
Problemen med nätdrogerna fortsätter dock med nya varianter som lagligt sprids över nätet. Regeringen har därför tillsatt en utredning som ska se om det är möjligt att förbjuda hantering med preparat som kan förväntas bli narkotikaklassade redan innan klassningen av det enskilda ämnet trätt i kraft.
http://stockholm.expressen.se/nyhete...-efter-kampanj
Tror ni detta förslag går genom?
Var det inte i Storbritannien där denna lag praktiseras?
Men därifrån säljer de en hel del på nätet.

Tror ni RC-marknaden kommer att finnas kvar, fast gå under jorden?
Klassade RC-droger är lätt att få tag på, så själv är jag inte orolig.
Citera
2008-07-17, 18:20
Medlem
sthlmnights avatar
Storbritannien har väl en massa smartshops, alltså fysiska butiker?
Hade det funnits smartshops i Sverige med kunnig personal så hade man kanske inte kunnat köpa dödliga doser med löst pulver som skall vägas och doseras rätt.

Vi måste utgå från förutsättningarna just nu.

Finns nog inte så mycket att göra åt vår narkotikapolitik nu. Egentligen hatar jag dessa dumma förslag och nya lagar men vad kan vi medborgare göra åt det? I stället måste man se det positivt. Jag tror att det kommer slå runt tids nog. Säger inte att det är positivt eller negativt, utan en del i utvecklingen.

Scenarion:
  • Alla länder i EU får en gemensam lagstiftning, i framtiden.
  • Läkemedelsbolagen börjar tillverka läkemedel (droger) för rekreationellt bruk, ganska säkert att det kommer ske. Forskningen pågår säkerligen redan nu. De har stor makt och kan påverka.
  • Revolution mot alla lagar som hämmar människan. Det slår runt.
  • USA och större länder öppnar upp för sundare lagstiftning och andra länder hakar på.
  • Kina börjar dominera på världsmarknaden som enda kvarvarande supermakten och alla andra länder får rätta sig efter Kinas lagar. Kina pumpar ut nya, bättre, säkrare och starkare narkotikum.
  • Droger kommer ses på ett helt annat sätt när de värsta toppolitikerna och annat löst pack avlider, (de dör ut naturligt).
  • Förbuden driver på så att tillverkningen av droger blir enklare och enklare och
    snart kan man göra allt hemma i källaren. Nya små supersmartamaskiner med grundämnen blandar rätt åt dig, (märks att jag inte kan något om kemi?).

Det är vad jag tror. Om några år kommer det inte verka så dumt.

Tycker liksom de flesta att de nya och nuvarande lagarna gör det värre. Det är så absurt att jag tror det slagit runt ett varv och är inom 10år borta.

Jag va inte påverkad av något olagligt när jag skrev detta.
Citera
2008-07-17, 18:41
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmnight
Storbritannien har väl en massa smartshops, alltså fysiska butiker?
Hade det funnits smartshops i Sverige med kunnig personal så hade man kanske inte kunnat köpa dödliga doser med löst pulver som skall vägas och doseras rätt.

Vi måste utgå från förutsättningarna just nu.

Finns nog inte så mycket att göra åt vår narkotikapolitik nu. Egentligen hatar jag dessa dumma förslag och nya lagar men vad kan vi medborgare göra åt det? I stället måste man se det positivt. Jag tror att det kommer slå runt tids nog. Säger inte att det är positivt eller negativt, utan en del i utvecklingen.

Scenarion:
  • Alla länder i EU får en gemensam lagstiftning, i framtiden.
  • Läkemedelsbolagen börjar tillverka läkemedel (droger) för rekreationellt bruk, ganska säkert att det kommer ske. Forskningen pågår säkerligen redan nu. De har stor makt och kan påverka.
  • Revolution mot alla lagar som hämmar människan. Det slår runt.
  • USA och större länder öppnar upp för sundare lagstiftning och andra länder hakar på.
  • Kina börjar dominera på världsmarknaden som enda kvarvarande supermakten och alla andra länder får rätta sig efter Kinas lagar. Kina pumpar ut nya, bättre, säkrare och starkare narkotikum.
  • Droger kommer ses på ett helt annat sätt när de värsta toppolitikerna och annat löst pack avlider, (de dör ut naturligt).
  • Förbuden driver på så att tillverkningen av droger blir enklare och enklare och
    snart kan man göra allt hemma i källaren. Nya små supersmartamaskiner med grundämnen blandar rätt åt dig, (märks att jag inte kan något om kemi?).

Det är vad jag tror. Om några år kommer det inte verka så dumt.

Tycker liksom de flesta att de nya och nuvarande lagarna gör det värre. Det är så absurt att jag tror det slagit runt ett varv och är inom 10år borta.

Jag va inte påverkad av något olagligt när jag skrev detta.

eh, ok. så du tror att eg kommer stifta lagar som denna? och sen på det tror du att de kommer implementeras i våran svenska lagstiftning? sen på det tror du att usa kommer tappa sin ställning som supermakt, och att kina tar över världen och förslavar hela västvärlden? sen kommer kina lansera knarkmaskiner för hemmabruk, och så vidare.... alltså, du låter ju varken som en jurist eller politiker. men vi får väl se vart det brakar av...

för att svara på frågeställningen så tror jag att en sådan lagstiftning blir relativt tandlös, då det i så fall innebär ett godtyckligt och kanske rent av olagligt sätt att bötesfälla/fängsla människor som handskas med dessa substanser. detta kommer med största säkerhet inte ske. då vi ändå lever i en rättsstat (även om det är svårt att tro det med tanke på FRA-lagen).
Citera
2008-07-17, 18:51
Medlem
zodsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Tror ni detta förslag går genom?
Var det inte i Storbritannien där denna lag praktiseras?
Men därifrån säljer de en hel del på nätet.

Tror ni RC-marknaden kommer att finnas kvar, fast gå under jorden?
Klassade RC-droger är lätt att få tag på, så själv är jag inte orolig.

Det lär gå igenom, både storbrittanien och sverige är ju bilderberg-länder så det är ju inte konstigt om likadana lagar införs i båda länderna. Men verkar ju konstigt att dom skulle kunna ha så många sidor där isf.

RC-marknaden är ju så stor i sverige att det handlar om stora summor pengar, därför tror jag det kommer finnas kvar. Kanske blir svårt att operera öppet då polisen lär ha rätt strikta direktiv om att sådant ABSOLUT inte får förekomma om lagen nu skulle gå igenom.

Självklart kommer det misslyckas och till sist smältas ihop med alla andra "jättebra" fixar i lagen för att hålla folk från att bli fucked up.
Citera
2008-07-17, 19:04
Bannlyst
Isf måste dem förbjuda tobak och alkohol!
Citera
2008-07-17, 19:14
Medlem
bridge_mans avatar
bra, förbjud skiten.
Citera
2008-07-17, 19:16
Medlem
Kanske får vi en motsvarighet till "Federal Analog Act". Den lagen säger att ett ämne som är väsentligt liknande ett redan narkotikaklassat ämne även det är narkotikaklassat. Det innebär att i princip alla rusgivande ämnen skulle kunna ses som olagliga, även de som inte uppfunnits än.

Att vi skulle få en sån här lag i Sverige var bara en tidsfråga med tanke på hur öppet alla säljer och diskuterar dessa droger.
Citera
2008-07-17, 19:26
Medlem
Mjälls avatar
Helt jävla galet.
Citera
2008-07-18, 02:38
Bannlyst
Hoppas då verkligen inte att det blir så rent principiellt, men allt som är kul glider ju åt sakteliga åt förbudshållet så vem tror på ngt annat? Förmynderiet har inga gränser och folket jublar. Men skulle man förbudsbelägga alkoholen så skulle det ta hus i helvete hos alla svenssons och moralivrare.. Men dom drogar ju sig inte - att supa till efter en arbetsvecka eller ta "ett glas vin", eller "en öl" efter man fullgjort sina plikter räknas ju som kulturutövning och är fridlyst ur debattsynpunkt.

Men även om så är fallet kommer ju dessa finnas att tillgå ändå - bara det att de ockrare som gör fina affärer på rookies som inte kan styra riktigt knark kommer att få det magert..

Priserna standardiseras och skiten som ju det mesta av RC´na är kommer att bli billigare, jag tror inte att gestapo kommer att jaga med blåslampa bara för att det blir olagligt..

Tror inte att man kommer att märka så mycket egentligen, de som säljer rc är ju ungefär som onlineapoteken som i sin tur är hyfsat ljusskygga - kolla in alla sidor som säljer receptbelagda läkemedel, sidor som säljer steroider etc, dom gör det ju hyfsat öppet ändå men byter adresser etc vartefter de "outas" - Flertalet av dessa betalar nog inte skatt och är registrerade som enskilda firmor, handels/kommandit eller aktiebolag..

Let them be in a cold sweat - dom kommer ändå inte kunna stoppa drogflödet..
Citera
2008-07-18, 14:10
Medlem
666FaceBreaker*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge_man
bra, förbjud skiten.

Håller med, ingen kan veta hur dessa preparat påverkar brukaren i det längre loppet.
Speciellt den nya flugan mephedron, bara det att man inte får AvTändningar trots att serotinen flödar under ruset är oroväckande.

Med lite mer forskning och ansvar från säljare så hade denna lag inte behövts men eftersom ingen vill ta ansvar så blir det som det blir.

Peace 666
Citera
2008-07-18, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 666FaceBreaker*
Håller med, ingen kan veta hur dessa preparat påverkar brukaren i det längre loppet.
Speciellt den nya flugan mephedron, bara det att man inte får AvTändningar trots att serotinen flödar under ruset är oroväckande.

Med lite mer forskning och ansvar från säljare så hade denna lag inte behövts men eftersom ingen vill ta ansvar så blir det som det blir.

Peace 666

Ska man förbjuda för det? Så jävla idiotiskt. Hur skadligt ett preparat är eller kan vara ska inte ha NÅGOT med lagstiftningen att göra. Då kan vi börja förbjuda hamburgare och korv med. Och en mängd andra saker. Fyfan att det finns människor som resonerar som du. Helt jävla sjukt.

Vill du inte använda mephedron så använd det då för fan inte. Vill folk använda mephedron så låt dom för fan använda det. Vare sig dom dör eller inte, vem fan bryr sig? Låt dom använda det för fan. Deras egen jävla rätt att göra vad de vill med sin kropp.
Citera
2008-07-18, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stoppaFRAnu
Ska man förbjuda för det? Så jävla idiotiskt. Hur skadligt ett preparat är eller kan vara ska inte ha NÅGOT med lagstiftningen att göra. Då kan vi börja förbjuda hamburgare och korv med. Och en mängd andra saker. Fyfan att det finns människor som resonerar som du. Helt jävla sjukt.

Vill du inte använda mephedron så använd det då för fan inte. Vill folk använda mephedron så låt dom för fan använda det. Vare sig dom dör eller inte, vem fan bryr sig? Låt dom använda det för fan. Deras egen jävla rätt att göra vad de vill med sin kropp.

Så sant!

Förbud gör inte saken bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här