• 1
  • 2
2008-07-17, 14:54
Medlem
Ardvahns avatar
Har skaffat en ny dator som inte har Windows.
Jag litar inte på piratkopierade Windows-versionerna som finns ute, eftersom det finns en chans att de är modifierade och inte särskilt nyttiga för användarens privatliv. Så innan jag har råd med Vista vill jag använda Linux.

Frågorna jag har är följande...

1. Vilken Linux-version bör jag skaffa? Är nybörjare.

2. Vilka säkerhetsprogram bör jag skaffa?

3. Är säkerheten i Linux okej, för VISA-betalningar osv?

4. Vilka säkerhetsinställningar och allmänna riktlinjer är rekommenderade?
Citera
2008-07-17, 15:05
Medlem
Ödlans avatar
Det finns en klistrad tråd som heter just "Vilket OS eller vilken dist passar mig?", du hittar den högst upp i forumkategorin. Det finns inga direkta säkerhetsåtgärder du behöver vidta för att surfa och sköta bankärenden. Håll dig fullt uppdaterad så är det inga problem.
Citera
2008-07-17, 15:09
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Det finns en klistrad tråd som heter just "Vilket OS eller vilken dist passar mig?", du hittar den högst upp i forumkategorin. Det finns inga direkta säkerhetsåtgärder du behöver vidta för att surfa och sköta bankärenden. Håll dig fullt uppdaterad så är det inga problem.

Min fråga är bredare än vilket OS som passar mig, det var bara en delfråga.
Men visst, jag kan skapa en sådan förfrågan i den tråden, men mina övriga frågor kvarstår.
Senast redigerad av Ardvahn 2008-07-17 kl. 15:15.
Citera
2008-07-17, 15:28
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Men visst, jag kan skapa en sådan förfrågan i den tråden, men mina övriga frågor kvarstår.

Jaha, var jag inte tillräckligt tydlig?

1. Se den klistrade tråden.
2. Allt du behöver följer med i standardinstallationen av de flesta (alla?) distarna.
3. Med en fullt uppdaterad dator behöver du inte oroa dig.
4. Med en fullt uppdaterad dator behöver du inte oroa dig.
Citera
2008-07-17, 16:38
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Jaha, var jag inte tillräckligt tydlig?

1. Se den klistrade tråden.
2. Allt du behöver följer med i standardinstallationen av de flesta (alla?) distarna.
3. Med en fullt uppdaterad dator behöver du inte oroa dig.
4. Med en fullt uppdaterad dator behöver du inte oroa dig.

Nej, men nu är du lite mer tydlig iaf.

1. Gjort.

2. Men det finns ju alltid några program som är bättre än andra. Vissa virusprogram upptäcker fler trojaner än andra osv. Därför vill jag veta vilka bra säkerhetsprogram som gäller?

3. Ok.

4. Med allmänna riktlinjer menar jag vad man bör tänka på säkerhetsmässigt i Linux, som skiljer sig ifrån Windows. Vad man bör undvika osv.

Du menar alltså att så länge man håller grundinstallationen av operativsystemet uppdaterad, så behöver man inte konfigurera något, inte göra några inställningar och heller inte installera något separat säkerhetsprogram. Och ändå får man ett säkert system.
Nu berättar du nog inte hela sanningen, tom i Windows måste man välja rätt brandvägg/antivirus, samt konfigurera dessa.
Citera
2008-07-17, 16:48
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
2. Men det finns ju alltid några program som är bättre än andra. Vissa virusprogram upptäcker fler trojaner än andra osv. Därför vill jag veta vilka bra säkerhetsprogram som gäller?

Du kommer inte behöva ett antivirusprogram i Linux, vill du verkligen ha ett så finns det självklart. Du kommer enbart behöva ett antivirusprogram om du vill skydda Windowsdatorer i nätverket - antivirusprogram i Linux har nämligen virusdefinitioner för virus som fungerar i Windows för att förhindra spridning från routrar, mailservrar och liknande som kör Linux.

Mer om det här, Should I get anti-virus software for my Linux box?

Citat:
4. Med allmänna riktlinjer menar jag vad man bör tänka på säkerhetsmässigt i Linux, som skiljer sig ifrån Windows. Vad man bör undvika osv.

Bruka inte root (administratörskonto) så länge du inte absolut måste. Mer än så finns det inte så mycket att säga till en hemanvändare förutom att ha ett starkt lösenord, så klart. Men det gäller oavsett operativsystem.

Citat:
Du menar alltså att så länge man håller grundinstallationen av operativsystemet uppdaterad, så behöver man inte konfigurera något, inte göra några inställningar och heller inte installera något separat säkerhetsprogram. Och ändå får man ett säkert system.
Nu berättar du nog inte hela sanningen, tom i Windows måste man välja rätt brandvägg/antivirus, samt konfigurera dessa.

Det är precis vad jag menar. "Till och med i Windows" kommer tyvärr inte hålla särskilt länge om du byter till Linux.
Citera
2008-07-17, 17:01
Medlem
Howlin Albins avatar
Vill du känna dig lite extra säker kan du ju alltid installera en brandvägg, typ firestarter. I övrigt täcker Ubuntu (vilket jag tror du blivit rekomenderad i dist-tråden) det mesta i säkerhet. Välj en browser med hög säkerhet, typ opera, och du är safe.
Citera
2008-07-17, 17:03
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Vill du känna dig lite extra säker kan du ju alltid installera en brandvägg, typ firestarter. I övrigt täcker Ubuntu (vilket jag tror du blivit rekomenderad i dist-tråden) det mesta i säkerhet. Välj en browser med hög säkerhet, typ opera, och du är safe.

Så Ubuntu har ingen brandvägg från början?
Det innebär ju att vem som helst, med rätt verktyg, kan ta sig in på datorn så fort man kopplat upp sig mot nätet... låter inte direkt säkert.
Citera
2008-07-17, 17:15
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Välj en browser med hög säkerhet, typ opera, och du är safe.

Ursäkta om jag uppfattas som en Firefox fanboy men Firefox har trotsallt NoScript...

Citat:
Så Ubuntu har ingen brandvägg från början?
Det innebär ju att vem som helst, med rätt verktyg, kan ta sig in på datorn så fort man kopplat upp sig mot nätet... låter inte direkt säkert.

Jaha, och vad har du för teknisk kompetens inom detta område för att kunna smutskasta bland de populäraste serverbaserade operativsystemen och kalla dem osäkra? Nej, det innebär verkligen inte att någon kan ta sig in i din dator hur som helst.

Paketfiltrering och NAT inkluderas i kärnan sedan länge i form av iptables.
Citera
2008-07-17, 17:45
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Jaha, och vad har du för teknisk kompetens inom detta område för att kunna smutskasta bland de populäraste serverbaserade operativsystemen och kalla dem osäkra? Nej, det innebär verkligen inte att någon kan ta sig in i din dator hur som helst.

Paketfiltrering och NAT inkluderas i kärnan sedan länge i form av iptables.

Jag fick intrycket av att brandvägg inte ingick, men tydligen finns det inbyggda brandväggs-funktioner i kärnan...

Men jag menar. I ZoneAlarm kan man välja vilka program som skall tillåtas eller inte, är det så med Linux också? Eller sker allt automatiskt?
Citera
2008-07-17, 18:44
Medlem
ovopaxs avatar
Det är ganska mycket säkrare än windows. Tror alla som hänger här i övriga OS håller med om det.
Några saker att googla efter ifall du skulle vara skakis: Bastille-Unix, SELinux, Uncomplicated Firewall, IPtables
Citera
2008-07-17, 19:15
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovopax
Det är ganska mycket säkrare än windows. Tror alla som hänger här i övriga OS håller med om det.
Några saker att googla efter ifall du skulle vara skakis: Bastille-Unix, SELinux, Uncomplicated Firewall, IPtables

Aha ja det låter bra.

Men hur är det om man har Windows på en partition och Linux på en annan, och Windows-partitionen blir infekterad med något virus eller övertaget av hacker? Kan det spridas till Linux-partitionen då, eller är det ingen risk eftersom den enda länken mellan operativsystemen är bootloadern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in