Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2008-07-18, 12:10
  #25
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Det är bara att se vilka jobb som invandrare hänvisas till.

Det är inte på något vis en indikator på att invandrare är diskriminerade i arbetslivet.
För att bevisa diskriminering behöver man jämföra olika arbetssökande, och se vilka som får jobbet. Om det är överväldigande många svenskar som får gå före invandrare med likvärdig kompetens och språkbegåvning, så kan man börja tala om det.

Jag skulle tro att många invandrare ibland har svårt att få jobb för att deras svenska är dålig.
Citera
2008-07-18, 12:16
  #26
Avstängd
Division39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Det är inte på något vis en indikator på att invandrare är diskriminerade i arbetslivet.
För att bevisa diskriminering behöver man jämföra olika arbetssökande, och se vilka som får jobbet. Om det är överväldigande många svenskar som får gå före invandrare med likvärdig kompetens och språkbegåvning, så kan man börja tala om det.

Jag skulle tro att många invandrare ibland har svårt att få jobb för att deras svenska är dålig.

Ska kolla närmare på det. Men jag är helt övertygad om att stadsdel och namn spelar roll när arbetsgivarna går igenom ansökningar.
Citera
2008-07-18, 12:18
  #27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Oavsett Linna så är en ombudsman bättre än fyra, om inte annat så för att en person inte hinner bilda lika mycket "opinion".

Det här är en bra reform av alliansen. Mer sånt.
Citera
2008-07-18, 19:23
  #28
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag tycker det är var svensks rättighet att få diskriminera. Vill man inte bli diskriminerad så kan man flytta tillbaka till det skräpland man tog sig hit från.

Det här är bara ett sätt att lura av svensken mer skattepengar.

Precis! Katri Linna låter ju inte helt svenskt det heller. Skicka hem balthoran med nästa båt!
Citera
2008-07-19, 01:02
  #29
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Oavsett Linna så är en ombudsman bättre än fyra, om inte annat så för att en person inte hinner bilda lika mycket "opinion".

Det här är en bra reform av alliansen. Mer sånt.

Den opinion som den stackars riksnollan Katri Linna kan bilda är heller ingenting som ens kan ge en störande virvel i strömmen av väljare från de sju riksdagspartierna till (sd). OOOn lÅÅÅter som ett parodIIII på ett vinsk stÄÄÄÄÄderska. Ei saa peitää, perkele.
Citera
2008-07-19, 09:16
  #30
Medlem
Ardvahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Ska kolla närmare på det. Men jag är helt övertygad om att stadsdel och namn spelar roll när arbetsgivarna går igenom ansökningar.

Det förekommer nog att man väljer bort folk beroende på stadsdelar och namn, eftersom man gör den bedömningen att en person ifrån Skärholmen med utländskt namn möjligen talar dålig svenska eller har strulig social bakgrund, och därmed är slöseri med tid.

Det kan inte räknas som diskriminering, arbetsgivare gör liknande urval i förväg inte bara när det gäller invandrare.
Diskriminering skulle vara om man, utan någon grund i ens agerande, nekade jobb till en person med fullgoda kriterier baserat på dennes härkomst eller kulturella tillhörighet allena. Uppenbarligen är det svårt att upptäcka sådant.

Och mycket riktigt, det finns inte en enda objektiv undersökning som bekräftar att diskriminering mot invandrare i arbetslivet skulle vara utbredd och systematisk. Men jag förnekar inte, det kan säkert förekomma.
__________________
Senast redigerad av Ardvahn 2008-07-19 kl. 09:24.
Citera
2008-07-19, 13:27
  #31
Medlem
böglyfts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Ska kolla närmare på det. Men jag är helt övertygad om att stadsdel och namn spelar roll när arbetsgivarna går igenom ansökningar.
"Det handlar om klass!! Stå upp för din rätt, kamrat!"

Citera
2010-05-08, 14:21
  #32
Medlem
Dr Tolls avatar
Bump

Hur är det med Katri Linna. Utser den nya regeringen en ny DO efter valet i höst eller sitter hon kvar tills hon själv tröttnar???

mvh
Hoppas hoppas hon försvinner
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback