• 1
  • 2
2008-07-17, 00:12
Bannlyst
Farligast av allt sa han visst på skolan, man måste se flera bilar bakåt/stanna till höger och släppa förbi/svänga höger istället eller åka och vända. Ex. om man har en stor bil bakom och en liten bil bakom den som inte ser min, kan den lilla börja köra om ifall den stora saktar ner när min ska svänga vänster och så smäller det. Jag ville inte förlänga den långa lektionen med att diskutera där, men är det så svårt att svänga vänster?

Det bör bero på mötande trafik tycker jag, med inga mötande blinkas vänster och glides över åt vänster så kan andra köra om till höger, bra koll bakåt förstås.
Med en massa mötande stannas bilen och blinkar vänster, om vägen är bred så kan andra köra om till höger. Blir det köer bakåt gäller kanske annat.

Är det så farligt?
Senast redigerad av Förutseende 2008-07-17 kl. 00:15.
Citera
2008-07-17, 04:54
Medlem
napalm666s avatar
Dom tjatade som fan på mig åxå om vänstersväng på landsväg när jsg skulle ta min lapp. Kan såhär 5 år senare säga att jag inte fattar grejjen, har aldrig upplevt problems med det
Citera
2008-07-17, 10:30
Medlem
Tycker det känns som vänstersväng på landsväg är bland det lurigaste i trafiken.

Tänk er till exempel att man har åkt flera mil med en eller flera bilar bakom sig i typ samma fart. Sedan ska man svänga av till vänster. Då är det lätt att bilen bakom missar blinken och bromsljusen och vipps så har man en bil i baken!

Finns juh oxå många lägen på landsväg då det kan vara ett krön innan svängen. Du bromsar och en bil kommer ikapp dig över krönet och hinner ej bromsa. I ett sådant läge är det kanske inte alls lämpligt att svänge, bättre att fortsätta framåt och vända senare.
Citera
2008-07-17, 11:23
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegge
Tycker det känns som vänstersväng på landsväg är bland det lurigaste i trafiken.

Tänk er till exempel att man har åkt flera mil med en eller flera bilar bakom sig i typ samma fart. Sedan ska man svänga av till vänster. Då är det lätt att bilen bakom missar blinken och bromsljusen och vipps så har man en bil i baken!

Finns juh oxå många lägen på landsväg då det kan vara ett krön innan svängen. Du bromsar och en bil kommer ikapp dig över krönet och hinner ej bromsa. I ett sådant läge är det kanske inte alls lämpligt att svänge, bättre att fortsätta framåt och vända senare.

Jo men dessa båda situationer hade ju uppkommit även om du gjort en högersväng?

Mig var dom också på om vänstersvängar. Har dock aldrig upplevt några problem i dom heller men slänger ändå en extra blick runt mig när jag svänger vänster. Nått farligt måste det ju vara!

Tycker det med lastbilen och den lilla bilen låter som en rimlig förklaring till farligheten vid vänstersväng. Är ju lätt hänt att det blir olyckor, du ger dig trotts allt ut i "deras" körfält.
Citera
2008-07-17, 11:25
Medlem
Farliga är om du har mycket mötande trafik och därför måste du stå still på en väg vilket aldrig är bra.
Citera
2008-07-17, 11:57
Medlem
Gudmunds avatar
Dom som kommer bakifrån kan också få för sig att köra om , och det är ditt ansvar att ha koll..
Citera
2008-07-17, 12:02
Medlem
dogiees avatar
Är det inte enklare att lägga ner den där energin på att lära folk köra om säkert på körskolan istället? Klart att vänstersvängar blir farliga om folk lägger sig i en omkörning av en lastbil i fullt dödsförrakt utan koll på att det finns en bil framför! Idioti.

I övrigt skulle jag säga att vänstersvängen inte är farligare än något annat. Själv brukar jag lägga mig så mycket till vänster som möjligt (i min fil) innan jag svänger. Då markerar jag ju tydligt (för både de framför och bakom) att jag tänker hitta på något, troligen svänga vänster. Idioter skall man dock som sagt alltid hålla ett extra öga på, oavsett åt vilket håll du svänger eller kör.
Citera
2008-07-17, 12:20
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogiee
I övrigt skulle jag säga att vänstersvängen inte är farligare än något annat. Själv brukar jag lägga mig så mycket till vänster som möjligt (i min fil) innan jag svänger. Då markerar jag ju tydligt (för både de framför och bakom) att jag tänker hitta på något, troligen svänga vänster. Idioter skall man dock som sagt alltid hålla ett extra öga på, oavsett åt vilket håll du svänger eller kör.

Exakt sådär gjorde jag för några år sedan, det slutade med att jag började svänga vänster och då kom det en alban i en stor jävla fläskmerca och körde om. Jag skrapade upp hela sidan på hans fina bil och åkte dessutom på det eftersom det var mitt fel.

Det är alltid vänstersvängandes fel!!!

Att han, enligt hans egna passagerare, körde i 140 km/h spelar ingen som helst roll, det var mitt fel iaf.
Citera
2008-07-17, 12:44
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förutseende
Farligast av allt sa han visst på skolan, man måste se flera bilar bakåt/stanna till höger och släppa förbi/svänga höger istället eller åka och vända.

Jag önskar att detta vore ett skämt men det är det nog inte. Vilket larv. Blinka i god tid och lägg dig så långt till vänster du kan så går det alldeles utmärkt. Jag har kört bil i många år och jag har aldrig haft problem med vänstersvängar.

Åka och vända...
Senast redigerad av Softis... 2008-07-17 kl. 12:47.
Citera
2008-07-17, 19:19
Bannlyst
Javisst jag går också ut till vänster och blockerar omkörningsfilen, men det gäller att ha koll så ingen dåre ska om ändå ifall vägen är bred.
Den som ligger till höger och svänger vänster ska nog inte ha körkort, man ska markera tydligt vad man vill.

Värre är möjligen många mötande så man får vänta, då markerar jag till vänster och ingen kan köra om mer än möjligen till höger. Många vågar inte ligga nära mittlinjen och vänta tyvärr.

Det där med Albanen, en del har fått sin körkort bytta utan prov här, men den som bryter ett körfält är torsk.
Nu är det slut att få byta ut icke EU-körkort, det blev för många olyckor.
Senast redigerad av Förutseende 2008-07-17 kl. 19:23.
Citera
2008-07-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Förutseende
Farligast av allt sa han visst på skolan, man måste se flera bilar bakåt/stanna till höger och släppa förbi/svänga höger istället eller åka och vända. Ex. om man har en stor bil bakom och en liten bil bakom den som inte ser min, kan den lilla börja köra om ifall den stora saktar ner när min ska svänga vänster och så smäller det. Jag ville inte förlänga den långa lektionen med att diskutera där, men är det så svårt att svänga vänster?

Det bör bero på mötande trafik tycker jag, med inga mötande blinkas vänster och glides över åt vänster så kan andra köra om till höger, bra koll bakåt förstås.
Med en massa mötande stannas bilen och blinkar vänster, om vägen är bred så kan andra köra om till höger. Blir det köer bakåt gäller kanske annat.

Är det så farligt?

Nej det är inte speciellt svårt att svänga vänster

Det händer faktiskt en del olyckor med vänstersväng. Man svänger ju över korsade fil där hastigheten är mellan 70-90. Det farliga är om man skulle få möte med en bil under svängen så kan du inte kan göra en kraftig gir för att undkomma mötet, du står ju tvärs över vägen, det enda du kan göra är att gasa dig ur kurvan. Blir du påkörd rakt in i sidan av en bil i 70-90kmh så skulle jag vilja påstå att din passagerare till höger har ganska knappa chanser att överleva. Är det mörkt ute och du får möte med en bil under din vänsterväng så lyser ju dina lampor in mot där du svänger, bilen som kommer mot dig kommer inte att kunna se dig och bromsa innan typ 30 meter.

Sen finns det alltid en risk att bakåtvarande bilar inte är med på din vänstersväng, de kanske t.o.m gör en omkörning för att de tror att du bara saktar in när du i själva verket ska svänga. Din blinkers kanske inte fungerare, de tänker inte på att man kan svänga vänster eftersom de inte ska dit etc etc.

Man tänker man på alla risker, markerar tydligt med blinkers och placering, släpper fram bakåtvarande bilar i god tid och sikten är fri så är inte vänstersväng speciellt farligt.

Det som gör vänstersväng farligt är alla olika trafiksituationer som kan uppstå med manövern.

Har du uppkörning och ska göra en vänstersväng så säg bara till läraren att jag åker en bit vidare eftersom det är dålig sikt, många bilar bakom mig etc så svänger jag på ett lämpligare ställe och sedan gör en högersväng till dit jag ska. Sånt gillar dom.
Senast redigerad av sunnis 2008-07-17 kl. 20:25.
Citera
2008-07-17, 21:14
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Jo men dessa båda situationer hade ju uppkommit även om du gjort en högersväng?

Mig var dom också på om vänstersvängar. Har dock aldrig upplevt några problem i dom heller men slänger ändå en extra blick runt mig när jag svänger vänster. Nått farligt måste det ju vara!

Tycker det med lastbilen och den lilla bilen låter som en rimlig förklaring till farligheten vid vänstersväng. Är ju lätt hänt att det blir olyckor, du ger dig trotts allt ut i "deras" körfält.
Nej det blir ju inte det eftersom att vid en högersväng kan du enkelt svänga in till väggrenen innan du svänger, på så vis kan bakomvarande fortsätta rakt fram utan att behöva hålla ut överdrivet mycket till vänster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in