Citat:
Ursprungligen postat av Förutseende
Farligast av allt sa han visst på skolan, man måste se flera bilar bakåt/stanna till höger och släppa förbi/svänga höger istället eller åka och vända. Ex. om man har en stor bil bakom och en liten bil bakom den som inte ser min, kan den lilla börja köra om ifall den stora saktar ner när min ska svänga vänster och så smäller det. Jag ville inte förlänga den långa lektionen med att diskutera där, men är det så svårt att svänga vänster?
Det bör bero på mötande trafik tycker jag, med inga mötande blinkas vänster och glides över åt vänster så kan andra köra om till höger, bra koll bakåt förstås.
Med en massa mötande stannas bilen och blinkar vänster, om vägen är bred så kan andra köra om till höger. Blir det köer bakåt gäller kanske annat.
Är det så farligt?
Nej det är inte speciellt svårt att svänga vänster
Det händer faktiskt en del olyckor med vänstersväng. Man svänger ju över korsade fil där hastigheten är mellan 70-90. Det farliga är om man skulle få möte med en bil under svängen så kan du inte kan göra en kraftig gir för att undkomma mötet, du står ju tvärs över vägen, det enda du kan göra är att gasa dig ur kurvan. Blir du påkörd rakt in i sidan av en bil i 70-90kmh så skulle jag vilja påstå att din passagerare till höger har ganska knappa chanser att överleva. Är det mörkt ute och du får möte med en bil under din vänsterväng så lyser ju dina lampor in mot där du svänger, bilen som kommer mot dig kommer inte att kunna se dig och bromsa innan typ 30 meter.
Sen finns det alltid en risk att bakåtvarande bilar inte är med på din vänstersväng, de kanske t.o.m gör en omkörning för att de tror att du bara saktar in när du i själva verket ska svänga. Din blinkers kanske inte fungerare, de tänker inte på att man kan svänga vänster eftersom de inte ska dit etc etc.
Man tänker man på alla risker, markerar tydligt med blinkers och placering, släpper fram bakåtvarande bilar i god tid och sikten är fri så är inte vänstersväng speciellt farligt.
Det som gör vänstersväng farligt är alla olika trafiksituationer som kan uppstå med manövern.
Har du uppkörning och ska göra en vänstersväng så säg bara till läraren att jag åker en bit vidare eftersom det är dålig sikt, många bilar bakom mig etc så svänger jag på ett lämpligare ställe och sedan gör en högersväng till dit jag ska. Sånt gillar dom.