• 1
  • 2
2008-07-16, 22:05
Medlem
Hej kära flashbackare!
I vissa låtar (då helst hiphop låtar) så kan man höra hur vissa ord blir ifyllda så att man hör dem bättre. Detta låter mycket professionellt, men har aldrig riktigt kommit underfund med hur man gör osv.
En bekant sa att detta kallades för Echo Chamber, men är osäker.
Någon som vet vad jag menar, hur man gör och vad det kallas?
Mycket tacksam för svar
Citera
2008-07-16, 22:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshisch
Hej kära flashbackare!
I vissa låtar (då helst hiphop låtar) så kan man höra hur vissa ord blir ifyllda så att man hör dem bättre. Detta låter mycket professionellt, men har aldrig riktigt kommit underfund med hur man gör osv.
En bekant sa att detta kallades för Echo Chamber, men är osäker.
Någon som vet vad jag menar, hur man gör och vad det kallas?
Mycket tacksam för svar

Dubba? Man lägger flera spår av samma sak. Resultatet blir fylligt.

Antingen så lägger man de mer som prat (i Hip Hop) så det låter som flera säger en fras. I melodibaserad (hehe) musik så försöker man lägga det tajt och tonriktigt för att sedan kanske panorera ut (fördela v/h högtalare) och det blir då en fylligare röst som ger sken av större klang.
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-07-16 kl. 22:36.
Citera
2008-07-16, 23:49
Medlem
Japp,finns ingen plug som grejjar detta snyggt, utan det är bara att dubba.

Låt säga att du har ett leadspår som ligger i mitten, så kan du ha två dubbade spår i lite lägre volym utpanorerade en bit, testa dig fram. Men framförallt, kom ihåg att vara jävligt tajt!
Citera
2008-07-17, 19:29
Medlem
Aha, tror jag förstår vad ni menar. Detta skall testas, har försökt med detta förut, men inte lyckats så bra. Får försöka igen. Göra om, göra bättre.
Citera
2008-07-22, 00:00
Medlem
Shostakovichs avatar
Ja, det gäller att bygga upp lager av samma vocal, som tidigare sagt. I popmusik görs detta ibland till extrema gränser. Lyssna t. ex på någon Kylie- eller Britney Spears-låt, så kan du ibland höra upp mot 10 lager samtidigt, i olika stämmor och dubbningar.
Ville även tillägga att om du har Pro Tools med VocAlign-tillägget, som egentligen skapades för att synca studioinspelade röster till platsinspelade röster inom film, så fungerar det utmärkt för att få de olika lagren i låten att sitta ihop tightare, något man ibland önskar... Kan dock kännas överflödigt i hiphop, som (iaf enligt mig) gärna får vara lite mer rough och mer low-fi.
Citera
2008-08-04, 21:46
Medlem
Okej, men för att ta detta från början nu.

Så om jag spelar in en vers.
Ska jag då kopiera inspelningen, lägga den nya under, sedan klippa ut olika delar/ord av den som jag vill ha ifyllda. Sedan flytta den lite, väldigt väldigt lite så att det fungerar som ett eko, eller vadå?
Citera
2008-08-04, 21:49
Medlem
Noetlovskijs avatar
Nej!

Spela in en gång - spela in igen! Och igen!
Citera
2008-08-04, 22:19
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej!

Spela in en gång - spela in igen! Och igen!

Då måste man ju sjunga exakt likadant varje gång?
Citera
2008-08-04, 22:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Då måste man ju sjunga exakt likadant varje gång?

Yes box! Då blir det fylligare till skillnad från om man kopierar - då låter det bara knäppt...

Sedan kan du aldrig sjunga exakt likadant utan det är de små skillnaderna i klang och så som gör det fylligt.

Här är ett exempel på en kompis som sjunger... i versen hade vi en röst i mitten och refrängen sjöng han två gånger vilket vi sedan lade ut i höger resp. vänster högtalare. Du/ni kommer höra hur det liksom "öppnas upp" och blir större och bredare ljud.

http://www.speedyshare.com/485536282.html

Och här om man bara kopierar en tagning och lägger Hö/vä:

http://www.speedyshare.com/752216802.html

Fy bubblan vad jag pillar med gamla inspelningar för er skull
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-08-04 kl. 22:40.
Citera
2008-08-05, 09:22
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Yes box! Då blir det fylligare till skillnad från om man kopierar - då låter det bara knäppt...

Sedan kan du aldrig sjunga exakt likadant utan det är de små skillnaderna i klang och så som gör det fylligt.

Här är ett exempel på en kompis som sjunger... i versen hade vi en röst i mitten och refrängen sjöng han två gånger vilket vi sedan lade ut i höger resp. vänster högtalare. Du/ni kommer höra hur det liksom "öppnas upp" och blir större och bredare ljud.

http://www.speedyshare.com/485536282.html

Och här om man bara kopierar en tagning och lägger Hö/vä:

http://www.speedyshare.com/752216802.html

Fy bubblan vad jag pillar med gamla inspelningar för er skull

Du älskar det, erkänn
Citera
2008-08-05, 16:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Du älskar det, erkänn

Haha, om du ser hur mycket jag postar här i teori-forumet så förstår du att jag inte har mycket att göra på min fritid

Jag, gillar att pilla...
Citera
2008-08-05, 20:53
Medlem
Tack och tack så mycket!
Jag gjorde exakt så i början när jag började spela in musik, men trodde att jag gjorde alldeles fel, för det lät inte professionellt.
Men tack och bock, nu slipper jag gå omkring och undra. Nu ska här göras om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in