• 1
  • 2
2008-07-16, 21:44
Medlem
kufits88s avatar
Fr tv veckor sedan var jag nere i italien med min lillebrors fotbollslag och dr vcktes en del tankar om sveriges framtid inom internationell fotboll.

I Italien r ju fotboll som religion och alla och d menar jag verkligen ALLA har sitt eget favorit lag. Det frde mig in p tanke hur det r i Sverige, ja menar hr r det nog inte ns hlften av befolkningen som har ett favoritlag nationellt d.

Ett exempel p hur stort fotboll r dr r att se hur poppis Zlatan r dr, han r ju milans strsta frlsare(fr inter fansen d), och han r frbannat mycket strre dr n hr i Sverige

Man kan allts d samanfatta detta som att fotboll i Sverige r inte p lnga vgar lika stort som det r i de andra stora fotbollsnationerna utan hr r det nog mer ishockey, s jag undrar du vilka tgrder skulle krvas fr att f Sverige till en toppnation i fotboll och hur kommer framtiden se ut?

OBS! mitt frsta postade mne s var snlla om det inte r tydligt nog
Citera
2008-07-16, 22:01
Bannlyst
Fotboll i Sverige r nog ganska mycket strre n ishockey. Du har rtt i att vldigt mnga inte supportrar de nationella lagen (jag till exempel) har aldrig brytt mig om allsvenskan, dels fr att jag itne bodde i nrheten av en stad som har ett lag i hgsta serien och dels fr att fotbollen i Sverige inte attraherar mig.
Citera
2008-07-16, 22:02
Medlem
Indianpundares avatar
Vi mste lira roligare fotboll helt enkelt, Lngbollar p lngbollar bla bla, Kr defensivt, F in nya spelare, ny lagkapten, ny formation osv.
Citera
2008-07-16, 22:11
Medlem
setermannens avatar
Fotboll r ju ganska stort i Sverige nd men framgng fder engagemang, s r det. Spelar de svenska lagen bra s kommer automatiskt fler medgngssupportrar. Se bara p tex. sjukampen och damishockeyn som inte srskilt mnga brydde sig om innan svenska framgngar.

Sen r det vl inte riktigt samma passionerade frhllande till fotboll i Sverige som i Sydeuropa och p Brittiska arna. Efter att favoritlaget vunnit i Turkiet gr man ju ut och fyrar av en salva.
Citera
2008-07-16, 22:20
Medlem
kufits88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Fotboll i Sverige r nog ganska mycket strre n ishockey. Du har rtt i att vldigt mnga inte supportrar de nationella lagen (jag till exempel) har aldrig brytt mig om allsvenskan, dels fr att jag itne bodde i nrheten av en stad som har ett lag i hgsta serien och dels fr att fotbollen i Sverige inte attraherar mig.

Nej hller med allsvenskan r i och fr sig inte mycket att se p kanske, men anledningen att jag sger att hockeyn r strre n fotbollen r fr att hockeylanslaget r s mycket bttre och vinner mer titlar n fotbollslandslaget, allts sattsar man mer p ungdomar o.sv.
Citera
2008-07-16, 22:23
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kufits88
Nej hller med allsvenskan r i och fr sig inte mycket att se p kanske, men anledningen att jag sger att hockeyn r strre n fotbollen r fr att hockeylanslaget r s mycket bttre och vinner mer titlar n fotbollslandslaget, allts sattsar man mer p ungdomar o.sv.

Hockeyfrbundet lr inte satsa mer p ungdomar n fotbollfrbundet. Det r jag ganska sker p.

/feldgrau
Citera
2008-07-16, 22:33
Medlem
jaochss avatar
h, nnu en som tror att ishockey r strre n fotboll i Sverige.

Nej, det r det inte.
Citera
2008-07-16, 22:40
Medlem
Dr Internets avatar
Svenskarna engagerar sig inte tillrckligt.

Samtidigt s tror jag det r lite att sverige r bra i mnga sporter, och att ven om fotboll r den strsta sporten s har man haft stora framgngar i andra sporter som dljt fotbollen lite kanske..

Sen s gller det ju ocks att man frsker utveckla hela synen p fotboll i sverige. I Sverige skall fotbollsspelaren klara av att lpa som ett jvla djur p planen, men han behver inte kunna sl en bra pass.

Mer fokus p passningsspel, samspel osv istllet fr frssongstrning halva ret.
Citera
2008-07-16, 23:46
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Internet
Svenskarna engagerar sig inte tillrckligt.

Samtidigt s tror jag det r lite att sverige r bra i mnga sporter, och att ven om fotboll r den strsta sporten s har man haft stora framgngar i andra sporter som dljt fotbollen lite kanske..

Sen s gller det ju ocks att man frsker utveckla hela synen p fotboll i sverige. I Sverige skall fotbollsspelaren klara av att lpa som ett jvla djur p planen, men han behver inte kunna sl en bra pass.

Mer fokus p passningsspel, samspel osv istllet fr frssongstrning halva ret.
Exakt. Jag hatar verkligen svensk fotboll. Om jag fr sga det sjlv s spelar jag ganska osvenskt. Jag lever mest p min teknik och springer inte s mycket. Inget skryt, jag spelar i fucking division 6 (ja, eller jag spelar inte fr tillfllet, jag vntar p ett nytt korsband). Och har alltid gjort detta.

Nr jag var yngre hade jag en riktigt svensk trnare. Han frbjd alla att klacka p trningar och match . Vi sprang hela tiden och hade stenhrd fys en gng i veckan. Och jag minns en gng (1) att vi vade p att spela p en touch och med bollen lngs marken. Detta funkade inte s bra fr alla s givetvis slutade vi. Vi sprang istllet fr det kan ju alla gra.

Sen minns jag att nr jag var nnu yngre s trnade vi en jvla massa inkast. Det verkar vara det viktigaste i svensk svensk fotboll. Att kunna kasta fina inkast utan att lyfta p ftterna nr man kastade (om an gjorde detta var man oduglig och skulle aldrig bli ngon fotbollsspelare). Medans spanska 6-ringar lr sig spela fina direktpassningar lngs marken lr sig svenska 6-ringar att kasta bollen lngt.

Det r s trkigt att spela mot svenska lag ocks. Varje gng jag ser att vi ska spela mot ett invandrarlag jublar jag. S sknt att slippa massa nissar som springer som gnuer och skickar lngt p en stor snubbe p topp. Mycket roligare att spela mot lite invandrare som spelar snyggt (nu kommer det skert massa folk och sger att invandrare bara slss p planen eller ngot, detta r trots allt flashback) och tar det hela lite mindre serist. Har kul p planen.

Dock s finns det ju svenska lirare med teknik. Men de flesta hlls tillbaka knns det som. Det har dock blivit bttre p sistonde nr vi har lite tekniker i svenska landslaget igen.

S om man ska f upp intresset och p sikt f ett bttre och mer underhllande landslag. Slpp fram lirarna! Lt alla i knattelaget vara Zlatan.
Senast redigerad av zzwampen 2008-07-16 kl. 23:48.
Citera
2008-07-16, 23:54
Medlem
David_Villas avatar
Lste ett reportage om Barcelonas ungdomsakademi i Offside en gng. Det stog att ungarna aldrig trnade uthllighet. Det viktigaste var att lra sig passa och frst spelet.
Citera
2008-07-16, 23:57
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_Villa
Lste ett reportage om Barcelonas ungdomsakademi i Offside en gng. Det stog att ungarna aldrig trnade uthllighet. Det viktigaste var att lra sig passa och frst spelet.
Ja, jag lste samma reportage. De har inte fystrning (allts typ springa fr springandets sak) innan de har fyllt 17 r.
Citera
2008-07-17, 01:31
Medlem
Dr Internets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Dock s finns det ju svenska lirare med teknik. Men de flesta hlls tillbaka knns det som. Det har dock blivit bttre p sistonde nr vi har lite tekniker i svenska landslaget igen.

Detta r s jvla rtt och s jvla irriterande. Ngonsin hrt talas om "moderna backar?" svensk fotboll suger.

Det som David_Villa stmmer vl ocks, kollade in fabregas show eller vad den heter p nikefootball, dr man intervjuar Arsene Wenger angende om typ hur man utvecklar en fotbollsspelare, dr han sger att om en spelare inte har tekniken vid 13/14/15 rs lder s kan han inte bli ngot. Fysiken blir egentligen bara viktig nr han blir ldre och mste hlla hgsta niv hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in