2008-07-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Hörde ett intressant inslag i P1-Morgon där man tog upp ett för mig relativt okänt problem; vissa invandrartjejers oro för att inte blöda på bröllopsnatten.

Tydligen är det ett tydligt problem då man tar upp det i P1-morgon och det är skrämmande att så många människor i Sverige fortfarande bär på en sådan primitiv syn på kvinnans sexualitet så att hon måste blöda för att bevisa sin oskuld på bröllopsnatten.

Ett otroligt tragiskt program som antagligen kommer ge er mer ångest över den misslyckade invandrings och integrationspolitiken.

Länk:
http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1255720

Det blir extra sjukt om man tänker på att de flesta kvinnor inte blöder när de förlorar "oskulden"...

Hur ska man bäst bekämpa sådana sjuka vanföreställningar och hederskulturen i helhet?

Är det bra eller dåligt av sjukvården att genomföra dessa ickemedicinska ingrepp för att kvinnor i Sverige ska blöda lättare?

Det som inte bra med detta att det sköts på ett fel sätt, man kan inte båda vara oskuld och ha sex innan, det handlar inte bara om oskulden där nere, utan hur man är som person. Under massa år så har den tradtionen förändrats, men en sak vill jag säga är man från annan kultur så har man rätt att gifta sig med en oskuld kvinna men inte fa..n ska jag kräva att hon skall blöda första natten det är jo skjukt, många kvinnor gör inte det, samt vill hon inte vara oskuld så är det hennes problem, då letar jag efter en tjej som vill gifta sig på detta sätt samt vill förlora sin oskuld med mig, det är inget fel på, men att tvinga eller mörda nån för det är sjukt och skall straffas för.

Jag kommer från en kultur där man vill helst att båda mannen och kvinnan skall var oskuld, och det här är en religiös tradition ingen har rätt att lägga sig i och försöka ändra, ingen har rätt att ta våra id från oss, alla har rätt att leva som de vill, men och andra sidan så får man inte skada kvinnan bara för att hon inte blödde, ingen oskuld, eller mörda henne ocv. då är det straff som gäller...punkt slut

Det finns flera trygga sätt att se om kvinnan är oskuld innan hon gifter sig. Jag tycker att väster länningar lägger sig för mycket på hur vi lever och vill ändra på det, det har man inte rätt till, jag vill inte gifta mig med en kvinna som har legat med andra män innan och jag är helt säker många män vill det också, och för det vill jag inte nån ska lägga sig i heller, inte heller hur det skall skötas vi har gjort det i flera tusen år inte fa...n ska nån fördöma mig för det.
Citera
2008-07-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Absolut.
Vi ska bry oss om vad som pågår i vårt land.
Vi ska inte acceptera medeltida kvinnoförtryck om det utövas inom rikets gränser.
Passar inte de galoscherna ska man bara ut från Sverige.
Så borde det vara och så kommer det att bli.

Du har fel, man ska fa...n inte lägga sig i hur jag vill leva, inte heller jag accepterar att du ska komma och ta ifrån mig min id som hela min släk har haft i flera tusen år, Ni skall veta att hedermord är endast sjuka männsikor utövar, vid giftermål så en kvinna skall var a oskuld, är hon inte gifter man sig inte med henne men inte fa...n skall hon mördas för det? det har vi inte hos alla familjer i mitt land, lär Er respektera vårt sätt att leva som vi gör med Ert, inte fa..n vill jag bli 100% västerlänning för att leva här, Ni är inte perfekta, sluta gnälla...
Citera
2008-07-31, 00:34
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_wildman
Du har fel, man ska fa...n inte lägga sig i hur jag vill leva, inte heller jag accepterar att du ska komma och ta ifrån mig min id som hela min släk har haft i flera tusen år, Ni skall veta att hedermord är endast sjuka männsikor utövar, vid giftermål så en kvinna skall var a oskuld, är hon inte gifter man sig inte med henne men inte fa...n skall hon mördas för det? det har vi inte hos alla familjer i mitt land, lär Er respektera vårt sätt att leva som vi gör med Ert, inte fa..n vill jag bli 100% västerlänning för att leva här, Ni är inte perfekta, sluta gnälla...

Inlägget du citerade säger följande:
Citat:
Absolut.
Vi ska bry oss om vad som pågår i vårt land.
Vi ska inte acceptera medeltida kvinnoförtryck om det utövas inom rikets gränser.
Passar inte de galoscherna ska man bara ut från Sverige.
Så borde det vara och så kommer det att bli.

Du menar alltså, genom att säga att han har fel att:
Vi inte ska bry oss om vad som pågår i vårt land.
Att vi ska acceptera medeltida kvinnoförtryck inom våra gränser.

Personen du citerar har inte påsått att det är medeltida kvinnofötryck att du vill ha en oskuld så länge du eller någon annan inte försöker få kvinnan att vara oskuld. Du kan helt enkelt ta någon annan om hon inte delar din mening. Jag tror inte att personen du citerar ser det som kvinnoförtryck.

Det som däremot är förtryck är att kräva att kvinnan ska vara oskuld när hon gifter sig med någon mot sin vilja. Personligen kan jag tycka att det är korkat att inte gifta sig med "the one" bara för att hon inte är oskuld, men det är ju bara min uppfattning.

Att kräva att en kvinna ska blöda är ännu mer korkar. Det är direkt ociviliserat då en civiliserad individ är fullt medveten om att hon kan vara oskuld även om hon inte blöder.

Personligen anser jag att Svergie ska skicka hem alla personer som inte fattar att i Svergie tvingar vi inte fram giftemål. I Svergie får man ha sex med vem man vill, förutsatt att man är över arton år (är du över femton får du ha sex, men det finns faktiskt vissa regler där, man vill undvika att femtonåringar har sex med 65åriga gubbar, tex) och att båda parter är med på det. Om kvinnan själv inte vill ha sex med någon innan hon gifter sig är det upp till henne.

En annan sak också. VI SKA LÄGGA OSS I HUR NI SKA LEVA. Att säga att ni inte får gifta bort era döttrar är nämligen att lägga sig i. Sen kan du hålla med om att ni inte ska det, men vi lägger oss fortfarande i. Vi ska nämligen lägga oss i så fort erat sätt att leva kränker de svenska lagarna.

Gillar man inte det svenska lagarna kan man flytta ifrån Svergie. BASTA.

Sen har jag en fråga. Om du gifter dig med en kvinna, som säger att hon är oskuld, men det sen visar sig att hon inte var det. Vad gör du då?
Citera
2008-07-31, 03:51
Bannlyst
Invandrartjejer ur hederskulturer med mödomsproblem..

Vildmänniska, sluta för helvete med särskrivningen, jag blir helt vansinnig på det.
Citera
2008-08-17, 01:51
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Kvinnor som kontaktar ungdomsmottagningar i Sverige för att de oroar sig för oskuldkraven har till exempel romskt, kurdiskt, marockanskt, somaliskt, iranskt eller irakiskt ursprung, enligt RFSU. Så kallade mödomshinneoperationer förekommer även i delar av Latinamerika och Asien

Citat:
SvD har intervjuat nio representanter för trossamfund vars totalt hundratusentals utövare kommer från länder där mödomshinnekontroll förekommer.

De allra flesta tar nu kraftigt avstånd från den gammalmodiga traditionen att kontrollera kvinnans oskuld.

–Det är fel och något jag skulle kalla kvinnofientligt. Kyrkan har en stor uppgift att värna dessa kvinnor. För mig är det helt främmande, säger Misha Jaksic, präst i serbisk-ortodoxa kyrkan.

Han får medhåll av företrädarna för de islamska samfunden. Mahmoud Khalfi, ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, påpekar att det inte finns någonting i islam som säger att det ska utföras sådana kontroller.

–Jag tycker att det är väldigt primitivt och jag kan inte se någon roll för det i ett civiliserat samhälle. Det hör till äldre traditioner där man ser kvinnan som en handelsvara för att bygga upp familjeallianser, säger imamen Abd al Haqq Kielan, ordförande för Svensk islamisk samling.

Süleyman Wannes, biträdande biskop den i Sverige växande kristna syrisk-ortodoxa kyrkan, är den enda av de tillfrågade som tror att det fortfarande finns en kontroll av kvinnans oskuld bland medlemmarna i hans kyrka och att det för vissa kan finnas anledning att genomgå en operation för att undvika problem på bröllopsnatten.

–Men bara om det gör kvinnan lyckligare, säger han. Hon kan råka illa ut och få skämmas väldigt mycket, men vi lever i ett fritt samhälle och vi har inte samma värderingar som vi hade i våra hemländer, det är en mycket mer liberal inställning nu.

Om kvinnans släkt har anledning att tro att hon inte kommer att blöda på grund av något som hänt henne i barndomen kan detta framföras till prästen innan bröllopsnatten, berättar Süleyman Wannes.

Men han medger att han inte visste att inte alla kvinnor blöder första gången och att mödomshinnan inte är någon hinna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1569265.svd

Är det bara jag som tycker Leffe ska hålla sin skäggiga käft! Karlnjäveln anser annars i paraplyprojektintervjun att kvinnor är i princip mindre värda eller ska hållas på mattan.

Men det är ju inte alls primitivt Leffe. Eller hur!! Någon borde slå dig sönder och samman tammefan!! Fast nu var jag primitiv...

Blödde inte - blev mordhotad
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1569267.svd

Citat:
Vad är det viktigaste samhället kan göra? Tre experter om vad samhället kan göra mot operationerna av mödomshinnan.

Elisabeth Massi Fritz, *advokat som regelbundet företräder offer för heders*våld

”Samhället måste ställa upp och hjälpa de här flickorna, även med operationer av mödomshinnan om det krävs. Normerna är *ålderdomliga men så länge de existerar så är det verklighet för flickorna. Bara för att man utför ingreppet så accepterar man inte normerna. Det viktigaste är att debattera och nå ut till den äldre generationen.”

Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister

”Vi behöver sprida information och visa på att vi inte kommer att upprepa förlegade traditioner. *Regeringen har presenterat en rad åtgärder mot heders*traditioner. Ett exempel är att Ungdoms*styrel*sen har fått uppdraget att utreda förekomsten av arran*gerade äktenskap där mödomskontrollen är en av konsekvenserna.

Ziad Yanes, överläkare i psykiatri, Orienthälsan i Stockholm:

”Skydda de här flickorna i deras sammanhang och ta hand om familjen. Maken, föräldrarna och andra i familjen bör också få stöd och hjälp. *Påtryckningarna kan komma från familjen eller från den större gruppen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1569827.svd
Citera
2008-08-30, 13:43
Medlem
Galenzos avatar
”Spräck myten om kvinnans mödomshinna"

Citat:
Först när nyheten om att landstingets skattepengar används till att ”återskapa” mödomshinnor, har debatten tagit fart.

De kirurger och andra som hänvisar till att flickorna är så ”oerhört utsatta” verkar inte höra vad de själva säjer. Gällde det etniskt svenska flickor skulle de i ett sånt läge givetvis anmäla föräldrarna till polisen eller socialtjänsten, skriver Eva Moberg och välkomnar spräckandet av denna tusenåriga myt.

Kirurgerna borde anmäla – i stället för att operera något som inte finns
Det är en seg process att bli av med de riktigt lönsamma lögnerna, särskilt när de fått en religiös laddning. Som den om mödomshinnan.

Den gjorde det möjligt för släkter i tusen år att handla med döttrarnas kroppar, att från far till make överlämna en garanterat orörd fortplantningsapparat. Ett brutet sigill gjorde varan värdelös.

Hela debattartikeln finner vi här i dagens Aftonhora (vilket måste sägas vara diskutabelt slangord i sammanhanget. Sorry)
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3205602.ab

Helt rätt och riktigt av Eva Moberg. Vägra operera töserna. Ta hand om dem istället genom skyddsboende och sätt efter släkten med alla tänkbara medel.

OG-fjollan blev av med sitt PUT vilket visar att Miggan faktiskt har lagliga redskap. Gör samma sak med släkten, eller åtminstone påtala den möjligheten för asen som kränker tjejerna.

Det borde indirekt vara (grov) kvinnofridskränkning att stressa tjejerna till att måste 'blöda'. Psykisk terror, pressen, bördan.

Vidrigt fenomen som inte hör hemma vare sig i Sverige eller övriga världen.

INGEN har rätt att kräva det av en kvinna. Hon bestämmer över sin egen kropp - och vem hon ska gifta sig med. Punkt!

Hedervärt är det att skydda sin nära och kära, så någon heder att tala om i sammanhanget existerar inte ens från första början.

Ger man sig på sitt eget kött och blod har man ingen egen heder över huvud taget!!
Citera
2008-08-30, 17:58
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
Hela debattartikeln finner vi här i dagens Aftonhora (vilket måste sägas vara diskutabelt slangord i sammanhanget. Sorry)
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3205602.ab

Helt rätt och riktigt av Eva Moberg. Vägra operera töserna. Ta hand om dem istället genom skyddsboende och sätt efter släkten med alla tänkbara medel.

OG-fjollan blev av med sitt PUT vilket visar att Miggan faktiskt har lagliga redskap. Gör samma sak med släkten, eller åtminstone påtala den möjligheten för asen som kränker tjejerna.

Det borde indirekt vara (grov) kvinnofridskränkning att stressa tjejerna till att måste 'blöda'. Psykisk terror, pressen, bördan.

Vidrigt fenomen som inte hör hemma vare sig i Sverige eller övriga världen.

INGEN har rätt att kräva det av en kvinna. Hon bestämmer över sin egen kropp - och vem hon ska gifta sig med. Punkt!

Hedervärt är det att skydda sin nära och kära, så någon heder att tala om i sammanhanget existerar inte ens från första början.

Ger man sig på sitt eget kött och blod har man ingen egen heder över huvud taget!!

Jomen i de där kulturerna är ju kvinnor, barn och djur inget annat än ägodelar som kan köpas och säljas. De läkare som ställer upp och snörper ihop fullt funktionsdugliga fittor borde få sina legitimationer indragna och buras in några månader tillsammans med några galna cracknegrer så skall de få se på blödande kroppsöppningar.
Citera
2008-08-30, 18:20
Medlem
När muslimska tjejer är ute och vill ha sex, insisterar de på analsex. Enligt de så ska vaginan vara helt kukfri tills bröllopsnatten, men anuset är okej att riva under tiden. Islam är en mycket sjuk ideologi.
Citera
2008-08-31, 20:36
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
När muslimska tjejer är ute och vill ha sex, insisterar de på analsex. Enligt de så ska vaginan vara helt kukfri tills bröllopsnatten, men anuset är okej att riva under tiden. Islam är en mycket sjuk ideologi.

Det där måste vara dina blötfisiga fantasier.
Muslimska flickor tillåts inte att vara ute och ha sex med någon annan än klanmedlemmarna.
Citera
2008-08-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Muslimska flickor tillåts inte att vara ute och ha sex med någon annan än klanmedlemmarna.

De tillåts inte men Allt händer i smyg.
Det registreras tusentals mödomshinna lagningsoperationer varje vecka i Europa.
Senast redigerad av flashbackin 2008-08-31 kl. 22:09.
Citera
2008-08-31, 22:14
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
De tillåts inte men Allt händer i smyg.
Det registreras tusentals mödomshinna lagningsoperationer varje vecka i Europa.

Skulle tro att de flesta av de där operationerna beror på vidskepelse och/eller att koosinen halkat in i nummer ett istf tvåan före bröllopet.
Citera
2008-08-31, 22:46
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det där måste vara dina blötfisiga fantasier.

flashbackin har faktiskt en smula rätt.

Hederskulturen är rätt svar i detta, som tillämpas både hos kristna och musslorna.

Och det handlar inte om slöjorna (för de har alla fall inte sex innan) utan om de andra utan slöjor, både musslor och kristna, de som också förutsätts blöda under bröllopsnatten. I många fall har de haft sex innan därav möhinnedebatten.

Men det finns faktiskt tjejer som tar den i 2:an just för att inte riskera spräcka hinnan (nu vet vi ju att den är en myt) men tjejerna vet det inte som regel, än mindre killarna eller klanen. Således ett sätt att inte förstöra bröllopsnatten.

Läste om det nyligen på flera informationssiter (dock inte så grovt språkbruk) i samband med möhinnedebatten och tydligen är det hyfsat utbrett - för de som vågar ha sex med någon i hemlighet. Men fenomenet existerar...

Ska se om jag hittar siterna en dag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in