2008-07-15, 20:38
Medlem
Jag har hittat ett program jag vill söka till nästa höst men det kräver 90 högskolepoäng (60 med gamla systemet) för att man ska vara behörig till uttagningen. Eftersom jag aldrig läst på högskola tidigare så har jag kollat upp en del kurser på 30 poäng som det går bra att göra sen anmälan till.

Hur räknas poängen? Kan jag läsa exempelvis två 30 poängs-kurser på en termin och få 60 högskolepoäng, eller är det bara det faktum att jag har läst heltid under en termin som ger mig 30 poäng? Har förstått att man nu för tiden räknar veckor men står ingenting om hur man får addera eller inte.

Har hittat två kurser på 30 poäng som jag känner är mina ämnen och dessutom kan vara bra för framtiden om jag vill välja en annan utibldning eller inte kommer in på rätt. Var några år sen jag studerade senast så det kan inte skada att hålla kunskaperna uppe, även om skälet främst är för att få behörighet.

Båda kurserna ligger på 30 hp och har studietakt: heltid enligt Studera.nu
Kommer detta vara helt okej att läsa på en termin såvidare det inte blir schemakrockar?

Ska givetvis ringa till berörd skola men jag vill gärna ha lite kött på benen innan så jag vet vad som gäller!
Citera
2008-07-15, 20:47
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Jag har hittat ett program jag vill söka till nästa höst men det kräver 90 högskolepoäng (60 med gamla systemet) för att man ska vara behörig till uttagningen. Eftersom jag aldrig läst på högskola tidigare så har jag kollat upp en del kurser på 30 poäng som det går bra att göra sen anmälan till.

Hur räknas poängen? Kan jag läsa exempelvis två 30 poängs-kurser på en termin och få 60 högskolepoäng, eller är det bara det faktum att jag har läst heltid under en termin som ger mig 30 poäng? Har förstått att man nu för tiden räknar veckor men står ingenting om hur man får addera eller inte.

Har hittat två kurser på 30 poäng som jag känner är mina ämnen och dessutom kan vara bra för framtiden om jag vill välja en annan utibldning eller inte kommer in på rätt. Var några år sen jag studerade senast så det kan inte skada att hålla kunskaperna uppe, även om skälet främst är för att få behörighet.

Båda kurserna ligger på 30 hp och har studietakt: heltid enligt Studera.nu
Kommer detta vara helt okej att läsa på en termin såvidare det inte blir schemakrockar?

Ska givetvis ringa till berörd skola men jag vill gärna ha lite kött på benen innan så jag vet vad som gäller!

Jag är för slö för att kolla upp det för tillfället (står tydligt på studera.nu), men jag har för mig att man som mest kan bli antagen till 45 hp per termin, dvs 150%.

Någon som kan bekräfta det?
Citera
2008-07-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Jag är för slö för att kolla upp det för tillfället (står tydligt på studera.nu), men jag har för mig att man som mest kan bli antagen till 45 hp per termin, dvs 150%.

Någon som kan bekräfta det?
De som tar en kandidatexamen läser väl 180 poäng och går väl i regel minst 6 terminer så det låter inte omöjligt.
Citera
2008-07-15, 20:54
Medlem
Torshamns avatar
"13.2.4.4 Max antal högskolepoäng per termin

Antagning till mer än 45 högskolepoäng (22,5 högskolepoäng för sommarterminen) sker normalt inte. Undantag från denna regel (s.k. parallelläsningstillstånd) får göras av ansvarig tjänsteman på Antagningen efter framställan från den studerande. Ansökan om parallelläsning görs av den sökande på en särskild för ändamålet utformad blankett som finns hos Antagningsenheten samt på http://www.miun.se/utbildning/blanketter. Berörda institutioner skall godkänna parallelläsningen. Påskriven blankett skall skickas till Antagningen, 833 82 STRÖMSUND)"

Saxat från Mittuniversitetets hemsida. (Gud välsigne google!)
Citera
2008-07-15, 20:55
Medlem
När jag pluggade så fanns det inga begränsningar i hur mkt man kunde bli antagen till. Jag läste "dubbelt" alltså 40p per termin i gamla systemet under nästan hela min studietid. Funkar jättebra om man inte läser en massa kurser med laborationer, grupparbete m.m.
Citera
2008-07-15, 21:08
Medlem
Goosks avatar
Man kan bli antagen till högst 45 poäng per termin, alltså 150%. Nästa antagningsomgång kan man söka 45 ytterligare poäng och fortsätta på det man redan går. Exempel: Du blir antagen till ett kandidatprogram på 180 poäng, samt en utbildning på halvfart. Nu går du 150%. Nästa antagning lägger du till ytterligare 150%, och läser således 300%. Fortsätt beräkningen efter tid och ork.

I teorin går det alltså att läsa oerhört mycket samtidigt, men i praktiken finns det såklart en gräns för det man klarar av.
Citera
2008-07-15, 21:15
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goosk
Man kan bli antagen till högst 45 poäng per termin, alltså 150%. Nästa antagningsomgång kan man söka 45 ytterligare poäng och fortsätta på det man redan går. Exempel: Du blir antagen till ett kandidatprogram på 180 poäng, samt en utbildning på halvfart. Nu går du 150%. Nästa antagning lägger du till ytterligare 150%, och läser således 300%. Fortsätt beräkningen efter tid och ork.

I teorin går det alltså att läsa oerhört mycket samtidigt, men i praktiken finns det såklart en gräns för det man klarar av.

Är du säker på att det går? Jag tror faktiskt inte att det gör det. Formellt så blir man antagen till 30 p per termin (om man läser ett program), så man får nog ändå välja vilka 45 man vill tacka ja till.
Citera
2011-09-09, 16:38
Medlem
återupptar en gammal tråd. För jag antar att nya regler har tillkommit.

Stämmer det att man får läsa max 45 hp per termin? Jag vill läsa 60 p, går det t.ex. att meddela studievägledaren för programmet jag läser på att jag vill läsa en fristående kurs på 30 p. Så att det hela justeras manuellt och inte via studera.se (eller antagningen.se numera.) För jag har hört rykten att det är så det går till för dem som läser till en dubbelexamen.
Citera
2011-09-09, 17:22
Medlem
Det finns inga riktiga regler på området, det närmst jag vet är Studera som begränsar dig till 45p (150%) per termin. Men det finns flera sätt att kringgå denna spärr, enklaste är att bli antagen till ett program termin 1. Efterföljande terminer är du automatiskt med i programmet och är fri att söka hur mycket du vill genom studera.

Ett annat alternativ är att prata med ansvariga på institutionen. Har vänner som blivit både nekade och godkända vid sådana förfrågningar, deras bakgrunder är ungefär identiska så det verkar vara lite som att dra nummer ur en hatt.
Citera
2012-10-17, 20:00
Medlem
Karrebarre1s avatar
Man kan läsa 45 poäng per termin. Om man vill läsa en 30 poängskurs utöver ett vanligt program så kan man ta det på halvfart, då räknas det som 15 poäng/termin, alltså landar man till slut på 45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in