• 1
  • 2
2008-07-15, 18:13
Hejsan!
Är sjukt förbannad just nu. Min läkare har inte informerat mig om mina mediciners biefekter. Är dom inte skyldiga till det? Det som oroar mig mest är viktuppgången. Både Citalopram och Nozinan som jag tar nu har viktuppgång som vanlig bieffekt. Finns det några likvärdiga mediciner som inte ger viktförändringar?

EDIT: Äter även Theralen vid behov (som ångestnedsättande) och har testat zoloft som inte gav någon verkan. Men zoloft ger ju ingen sån bieffekt, kan man kanske öka dosen? Har möte på torsdag och vill komma väl förberedd.
Citera
2008-07-15, 18:43
Medlem
Jag vet inte... vet bara att man kan minska i vikt av Cymbalta, som jag har, men av den har jag fan gått upp 20 kg av och det på ett år! Känns fruktansvärt jobbigt, orkar knappt röra mig. Dessutom så har jag fått blodvallningar som man tydligen också kan få av cymbalta.
När jag hade citalopram var min vikt helt normal, men hade skit jobbiga svackor, därför bytte jag. Men inte fan har svackorna gått över bara för att jag bytte medicin.
BLÄ!
Citera
2008-07-15, 18:53
Förstår att det måste vara sjukt jobbigt Jag har av nozinan och Citalopram gått upp 2 kg på en vecka, så jag vill verkligen inte fortsätta.
Citera
2008-07-15, 19:12
Medlem
knut_1s avatar
Fluoxetin är likvärdigt med citalopram; ges till patienter med bulimi samt "där ytterliggare viktuppgång inte är önskvärd".
Citera
2008-07-15, 19:27
"Förr ansågs Fontex vara det enda SSRI-preparat som inte gav viktuppgång som biverkning men på senare år har det rapporterats att även Fontex kan orsaka detta."

men ja, det kanske kan vara nåt. Prozac, haha. Blir spännande med möte på torsdag då jag inte gillar läkaren alls.
Citera
2008-07-15, 19:28
Medlem
Mandic!s avatar
Fungerar inte zoloft för dig, min vän? Jag äter 100 mg / dag och har inte märkt någon viktuppgång pga medicinen.
Citera
2008-07-15, 19:40
Medlem
Buspiron? Men den kanske är för klen. Kuken funkar som den ska på buspiron också.
Citera
2008-07-15, 19:44
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Fungerar inte zoloft för dig, min vän? Jag äter 100 mg / dag och har inte märkt någon viktuppgång pga medicinen.
Nej, tyvärr om man ökar dosen kanske?

gronis: skiter i hur kuken funkar eftersom jag inte har nån
Citera
2008-07-15, 19:47
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Nej, tyvärr om man ökar dosen kanske?
Yes, hur mkt äter du nu? Sen vet du att det tar ett tag (2-3 veckor) innan man börjar känna effekten av Zoloft. Fast sådant bör din läkare redan ha talat om för dig!

Citat:
gronis: skiter i hur kuken funkar eftersom jag inte har nån
Haha, nån blev ägd!
Citera
2008-07-15, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Yes, hur mkt äter du nu? Sen vet du att det tar ett tag (2-3 veckor) innan man börjar känna effekten av Zoloft. Fast sådant bör din läkare redan ha talat om för dig!
Vet inte hur mycket jag åt, tog det i två månader.
Citera
2008-07-17, 14:19
Nu har jag vägrat ta citalopram och nozinan, ska få lamictal.
Citera
2008-10-06, 06:58
Medlem
Citat:
Förstår att det måste vara sjukt jobbigt Jag har av nozinan och Citalopram gått upp 2 kg på en vecka, så jag vill verkligen inte fortsätta.

mitt råd är att byta medeciner så snabbt som möjligt, gick upp 30 kilo på 2 månader av nozinan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in