• 1
  • 2
2008-07-15, 16:37
Medlem
Är det någon som vet var man kan få tag på någon mjölig potatis i Göteborg?
Citera
2008-07-15, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Är det någon som vet var man kan få tag på någon mjölig potatis i Göteborg?
Tyvärr är du nog hänvisad till den vanliga (tråkiga) KE (King Edward) potatisen. Sådana sorter som Maris Piper och liknande få i aldrig tag i i vårt avlånga land.

Om du däremot kan komma i kontakt med en bonde så kan du testa en hel del mjöliga sorter som t ex: Morene, Evergood, Sabina, Rosamunda, Hertha, Allmoge, Ofelia, Felsina, Elin och Van Gogh.

~Paul~
Citera
2008-07-16, 03:37
Medlem
meepers avatar
Mandelpotatis är mjölig och finns i de flesta vanliga butiker. Dock har den ju en lite speicell smak som vissa kanske inte gillar.
Citera
2008-07-16, 09:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Mandelpotatis är mjölig och finns i de flesta vanliga butiker. Dock har den ju en lite speicell smak som vissa kanske inte gillar.
Dessutom är den dyr

~Paul~
Citera
2008-07-16, 12:21
Medlem
dePauls avatar
Ibland är man rätt slö i skallen. Det är nämligen så att jag glömt namnge den absolut bästa mjöliga potatissorten, dvs Arran Victory. Tyvärr är det mig vetteligen endast en enda odlare i vårt land som sysslar med denna sort. Det kan m a o vara ganska svårt att få tag i denna utmärkta pluggtyp.

~Paul~
Citera
2008-07-16, 14:45
Medlem
Tyvärr är det ganska svårt att få tag på mjölig potatis den här tiden på året, de flesta affärer har bara färskpotatis. Ibland kan de ha någon undangömd påse kvar på lagret om man frågar. Köpte själv mjölig potatis igår och gör potatismos idag.
Citera
2008-07-17, 02:47
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dessutom är den dyr

~Paul~

Visst är det så. Fast till vissa rätter är den ju oersättlig. Tänk surstömming.
Citera
2008-07-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Tyvärr är det ganska svårt att få tag på mjölig potatis den här tiden på året, de flesta affärer har bara färskpotatis. Ibland kan de ha någon undangömd påse kvar på lagret om man frågar. Köpte själv mjölig potatis igår och gör potatismos idag.
Jag har försökt att få tag på både king edward samt mandelpotatis i över en månad. Vad jag minns så har det inte varit så andra sommrar.
Citera
2008-07-17, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har försökt att få tag på både king edward samt mandelpotatis i över en månad. Vad jag minns så har det inte varit så andra sommrar.
Det är tyvärr i stort sett endast nypotatis som finns till hands. Du får nog vänta i ca 1½ månad till.

~Paul~
Citera
2008-07-18, 01:03
Medlem
Citat:
I min lila stad brukar det bara finnas färskpotatis efter midsommar, så jag brukar handla på mig ett par påsar "vinterpotatis" den veckan. Döm av min förvånig när jag såg att de hade "gammal" potatis kvar i tisdags. Givetvis köpte jag. T.om. kassörskan kommenterade mitt köp, men jag sa att potatismos blir inte gott av färskpotatis. Hon sa att så här länge hade de aldrig haft vanlig potatis kvar. Färskpotatis i all ära, men ska du göra mos, gratäng, raggmunk, kroppkakor, osv så duger den inte. Därför köper jag alltid på mig innan den tar slut. Annars får man vänta tills september.
Citera
2008-08-02, 14:19
Medlem
Nu äntligen har mjölig potatis dykt upp igen, men vilket pris- 47 kr för 2 kilo King edward.
Citera
2008-08-02, 14:48
Medlem
Citat:
Nu äntligen har mjölig potatis dykt upp igen, men vilket pris- 47 kr för 2 kilo King edward.
Ja, det var dyrt. Jag köpte för 14.50/kg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in