Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-14, 23:48
Medlem
Tjenare...
min bror har en data, en hemmabyggd..
Här e lite info
Windows XP
500 + 74 gb hdd.
1 GB Ram minne
ATI Grafikkort, vet dock inte vilken.
Aja, han har fått ett problem, jag tror det är ett virus som orsakat det..
hans dator startas om hela tiden, musen/tangetbordet fungerar dom typ 20 första sekunderna eller nåt, sedan så lägger dom av sig, bara skärmen som fungerar då och själva datorn fungerar, men man kan inte göra något..

Det är orsakat p.ga ett virus antagligen. För innan detta, så lät det som någon klickade på hans dator. Typ så hära, "Klick" "Klick" .........."klick" "klick"..

Jag har funderat på att formatera om hans dator, men han vill inte. P.ga att han har missa filmer,dokument,bilder,låtar o sånt dära viktigt. Och han kan ju knappast bränna ner dom på en cd skiva då det inte går att göra ngt med datorn..

Har kollat bois inställningarna o sånt, men inget hjälper.. Vad ska jag göra?

EDIT:
Hur kan jag ta bort programm från BIOS? Är det möjligt? Tacksam för snabba svar.
Senast redigerad av trådlöst 2008-07-15 kl. 00:00.
Citera
2008-07-15, 00:04
Medlem
Kristetdopeheads avatar
Jag hade ett liknande problem. Men det var inte virus, fråga din bror om han kanske har råkat knäcka en usb-port när han har "vickat" ut usbn ist för att dra...
Citera
2008-07-15, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Text.
Antagligen så har han ett virus, eller så är det Win XP som har pajjat helt.
Det enda jag kan se som en rimlig och bra utväg är att formatera, tyvärr går foton och liknande förlorat som sagt.

Men man vet aldrig när något sådant här inträffar, därför ska man säkerhetskopiera allt. Vad jag vet så kan man inte ta bort program från BIOS.

Sedan kanske ni kan överväga att byta operativsystem till något bättre, som t.ex. linux.
Citera
2008-07-15, 00:10
Medlem
Aha okej..
Datorn startar perfekt, men den e att det finns 3 antivirus i datan..
Och när antiviruserna har laddat i ca 30 sekunder, så startas datorn om..

Men det är ingen usb port eller liknande som knäckts..
Men tack för dom snabba svaren, men jag tror det blir formatering..

EDIT:
Min brossa fixade det, startade datorn i felsäkertläge, sedan tog bort dom s.k "antivirus" program, men i själva verket är det virus i dom..
men en fråga, hur öppnar man datorn i felsäkert läge?
Senast redigerad av trådlöst 2008-07-15 kl. 00:38.
Citera
2008-07-15, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Aha okej..
Datorn startar perfekt, men den e att det finns 3 antivirus i datan..
Och när antiviruserna har laddat i ca 30 sekunder, så startas datorn om..

Men det är ingen usb port eller liknande som knäckts..
Men tack för dom snabba svaren, men jag tror det blir formatering..
Jaha, jag hade samma problem förut. Ha aldrig mer än 1 antivirus, de stör varandra och då händer sånt här.

Såhär fixade jag det:
Startade datorn i felsäkert läge
Gjorde en systemåterställning tills dagen då jag bara hade 1 antivirus. Han kan ju testa med att göra en systemåterställning till dagen han hade 2, men det är inte säkert att det blir bra då, men testa det först.

EDIT: Såg att din brorsa hade fixat det, för att starta datorn i felsäkert läge trycker du F8 tills det kommer en lista, där väljer du "Starta datorn i felsäkert läge"
Citera
2008-07-15, 21:55
Medlem
Aha okej..tack så mkt

aa det e sant, låt bara 1 antivirus göra jobbet.. haha nu tog han bort alla sina antivirus programm :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in