Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-14, 10:29
  #1
Medlem
.....har hänt med min dator?

Surfade på kvällen, stiger upp på morgonen och skärmen är svart! Inga sladdar lösa eller har ramlat ut. Flera lampor lyser på baksidan av datorn (en stationär DELL, 5 år gammal), vilket det brukar göra.

Slog av datorn och startade upp, men det bekanta brummandet (fläkten?) uteblev och inget hände. Provat och bytt skärm och mus, men skärmen säger endast "No signal".

Är naturligtvis helt oduglig på datorer, vilket redan torde ha framkommit. Någon som orkar försöka sig på en gissning om vad som kan ha hänt? Kan det ha något med att fläkten inte verkar dra igång och på så sätt så startar den inte?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2008-07-14, 10:32
  #2
Medlem
ahamass avatar
Kan vara moderkortet som lagt av tyvärr.
Citera
2008-07-14, 10:33
  #3
Medlem
ahamas: Vilket innebär? Säg inte att hårddisken kraschat och allt försvunnit bara............

Edit: Är det "bara" att köpa ett nytt moderkort?
__________________
Senast redigerad av Sune Sackarin 2008-07-14 kl. 10:36.
Citera
2008-07-14, 10:39
  #4
Medlem
ahamass avatar
Det finns med all sannolikhet andra som är betydligt mer kunniga i ämnet, men jag ska försöka svara på din fråga.

Om det nu visar sig att det är moderkortet som har lagt av, så får du köpa ett nytt och byta ut det gamla. Hårddisken där dina program och filer är sparade påverkas inte nödvändigtvis.

Alltså, nytt moderkort, i med de gamla komponenterna (minnen, hårddisk, grafikkort etc.) sen är det bara att fortsätta där du var.

Detta utifall att moderkortet är boven i dramat alltså, det finns dock andra möjliga fel.
Citera
2008-07-14, 10:46
  #5
Medlem
Stort tack, ahanas!
Citera
2008-07-14, 10:50
  #6
Medlem
ahamass avatar
Så lite så. Jag beskrev proceduren väl förenklat, men känner du någon som har bytt moderkort förut och han/hon har lust att hjälpa dig så blir det säkert inga större bekymmer att fixa problemet.
Citera
2008-07-14, 10:54
  #7
Medlem
En sak till, ahamas!

Skall dammsuga hela datorn grundligt då det var massor med damm inuti. Kanske kan hjälpa, vem vet?

Men det jag undrar är hur moderkortet ser ut? Var det vanligtvis sitter någonstans? (Skall kolla så det sitter i ordentligt)
Citera
2008-07-14, 10:58
  #8
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune Sackarin
En sak till, ahamas!

Skall dammsuga hela datorn grundligt då det var massor med damm inuti. Kanske kan hjälpa, vem vet?

Men det jag undrar är hur moderkortet ser ut? Var det vanligtvis sitter någonstans? (Skall kolla så det sitter i ordentligt)

Tyvärr, jag är inte ahamas men Att dammsuga datorn tror jag inte hjälper. Dock är det bra att hålla den ren från damm genom att dammsuga den någon gång då och då på lägsta nivå på dammsugarn :P

Moderkortet är själva "basen" för datorn, allt är kopplat till moderkortet. Sök på google och du kommer nog hitta bra bilder på moderkort.
Citera
2008-07-14, 11:09
  #9
Medlem
Tack Naikon!

Jag tror inte heller innerst inne att dammsugningen spelar någon roll när det väl har flippat ut. Nyttig läxa dock!

Kanske det enklaste är att köpa en ny stationär dator, och sedan ladda över det som fanns på den gamla hårddisken till den nya? Frugan och jag använder den bara för att surfa och skicka mail, så inga flashiga grafikkort för att spela spel behövs.

Vad kan en ny stationär kosta nu för tiden? 4-5000 SEK?
Citera
2008-07-14, 11:10
  #10
Moderator
MondoBizarros avatar
Låter mer som om ditt nätaggregat gått en förtidig död till mötes.
Låna/köp/sno ett annat och testa med och bry dig inte om att fundera över saker som "Men det är ju nästan nytt!" och liknande.

Tänk också på att du INTE behöver skruva ur ditt gamla, du kan koppla in det du lånat vid sidan av, bara dra ur alla kablar ur ditt gamla nätagg.
Citera
2008-07-14, 11:10
  #11
Medlem
King Grubs avatar
Börjar man peta med dammsugarslangen i datorn är risken att man förstör mer än man fixar. Statisk elektricitet. Blås ut dammet med tryckluft på burk i stället.
Citera
2008-07-14, 11:17
  #12
Medlem
Mondo: Mjohapp nätaggregat, you say? Får försöka lokalisera det och se om jag blir något klokare. Ett sådant var ju i alla fall billigare än ett moderkort.......
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback