• 1
  • 2
2008-07-14, 09:15
Medlem
J@zons avatar
Min dator är svår startad när den varit avstängd
(inga problem att starta om datorn när den väl är startad)
Det som händer är att datorn bootar om sig själv och jag hamnar i
felsäkertläges bilden,där väljer jag normal start och då bootar den om sig,
ibland säkert 15ggr
efter en 10-15 bootar kan jag se den första windows bilden "flascha" förbi innan den bootar .
tillslut så startar den som vanligt!
Verkar som jag kommer längre och längre ju mer man bootar

Kan tillägga att datorn är helt felfri när den är startad!

Nån som kan komma med tips vad det kan vara?
Citera
2008-07-14, 13:33
Medlem
Späks avatar
Dålig kallstartsventil?

Har du kollat batteriet..?
Citera
2008-07-14, 14:54
Bannlyst
Startar den normalt i felsäkert läge?
Citera
2008-07-14, 20:48
Medlem
J@zons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Dålig kallstartsventil?

Har du kollat batteriet..?

Batteriet är nytt,så det är det inte!!
Senast redigerad av J@zon 2008-07-14 kl. 20:54.
Citera
2008-07-14, 20:54
Medlem
J@zons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Startar den normalt i felsäkert läge?

Nej, den bootar om även då
kan tycka att den inte hittar hårddisken som den ska vid start
Var även inne på att nätaggregatet inte levererar rätt ström vid start av avstängd dator,utan att strömmen kommer allteftersom den bootar!
Citera
2008-07-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J@zon
Batteriet är nytt,så det är det inte!!

Du behöver fylla på kylarvatten... se till att byta fläktrem samt varva ur motorn ibland oxo så att den inte sotar igen... ehmmm... oj.... jag trodde vi pratade om bilar... :-)

Hmmm... en dator som är svår att boota när den är kall? himla underligt... har inte hört talas om det förut... jag vill egentligen inte tipsa dig om det men jag vill att du provar att installera om systemet för att se om det inte är nåt skumt i din nuvarande installation...

Men annars känner man ju till att äldre typ av elektronik faktiskt fungerar bättre när grejjerna är varmkörda, gäller speciellt gamla radiorör och dylikt... men att det även skulle gälla för modern teknik är lite för otroligt...
Citera
2008-07-15, 07:29
Medlem
sparv3ns avatar
Något du borde prova, bara för att jag och säkert många andra vill veta, är att ta en kupévärmare eller en varmluftsfläkt och öppna sidan på datorn och sedan placera kupévärmaren så att luften blåser rätt in i datorn. Låt den stå så tills den blir varm och prova boota då. Det lär knappast göra någon skillnad, men roligt experiment!
Citera
2008-07-15, 07:44
Bannlyst
Kör en checkdisk.
Disken är troligen skadad.
Citera
2008-07-15, 08:03
Medlem
J@zons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Du behöver fylla på kylarvatten... se till att byta fläktrem samt varva ur motorn ibland oxo så att den inte sotar igen... ehmmm... oj.... jag trodde vi pratade om bilar... :-)

Hmmm... en dator som är svår att boota när den är kall? himla underligt... har inte hört talas om det förut... jag vill egentligen inte tipsa dig om det men jag vill att du provar att installera om systemet för att se om det inte är nåt skumt i din nuvarande installation...

Men annars känner man ju till att äldre typ av elektronik faktiskt fungerar bättre när grejjerna är varmkörda, gäller speciellt gamla radiorör och dylikt... men att det även skulle gälla för modern teknik är lite för otroligt...

Jag har formaterat och installerat windows på nytt....ingen skillnad!!
Citera
2008-07-15, 08:06
Medlem
J@zons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Något du borde prova, bara för att jag och säkert många andra vill veta, är att ta en kupévärmare eller en varmluftsfläkt och öppna sidan på datorn och sedan placera kupévärmaren så att luften blåser rätt in i datorn. Låt den stå så tills den blir varm och prova boota då. Det lär knappast göra någon skillnad, men roligt experiment!

Jag kan ha på datorn i tex. 2 dagar....stänger jag av datorn och sätter på den igen efter 10 sec. så uppstår fenomenet så det borde inte ha något med Värme/kyla att göra!
Citera
2008-07-15, 08:07
Medlem
J@zons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Kör en checkdisk.
Disken är troligen skadad.

Vad är en checkdisk??
Citera
2008-07-15, 08:07
Medlem
Pjuuds avatar
Efter lite snabbt googlande hittade jag detta.

http://www.computerhope.com/issues/ch000776.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in