2009-07-19, 18:34
Medlem
Drar igång denna tråd igen då den är högaktuell.
Har sökt lite olika boende genom Boplats Växjö, har väl för närvarande runt 180 köpoäng. Något som man inte verkar komma så långt på just nu.
Någon som har koll på hur det brukar vara? Bör väl vara så att de med högre köpoäng plockar alla lägenheter nu och vi "övriga" får ta resten lite senare?

Sen undrar jag om någon har erfaranhet av Stubor, hur är lägenheterna?
Citera
2009-07-21, 20:00
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaliforniaRoots
Har sökt lite olika boende genom Boplats Växjö, har väl för närvarande runt 180 köpoäng. Något som man inte verkar komma så långt på just nu.
Någon som har koll på hur det brukar vara? Bör väl vara så att de med högre köpoäng plockar alla lägenheter nu och vi "övriga" får ta resten lite senare?

det är inte speciellt svårt. vi bodde uppe på vejdes 8 för runt 2-300p.
man ska passa på att flytta in i marklägenheterna kring PG Vejdesväg 6 och 8. dom ska snart renoveras, och det är riktigt bra planlösning (plus att man på ett -campus- har verandadörr, ett par kvadratmeter uteplats av sten och gräsmatta! \o/). köken i lägenheterna är knappt ett år, och det är riktigt stort. lägenheterna är faktiskt rätt lättåtkomliga för er <1kp. jag kan gladeligen visa bilder på vår gamla marklya där för den som vill se.
Citera
2009-07-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliforniaRoots

Nä, du har rätt - 180 köpoäng är inte mycket att komma med då det är mycket svårt att få lägenhet i växjö. Råder dig att köpa någon
lokaltidning typ oskarshamnstidningen eller smålandsposten, där dyker det upp boenden av alla slag om du är i akut behov.
Citera
2009-07-29, 09:06
Medlem
Misströsta icke fullständigt dock. Fick igår reda på att jag fått en 2:a på 43 m2 i området Forskaren, P G Vejdes Väg 9. Detta på 135 köpoäng... Kändes inte helt illa pinkat. Hur går det för alla andra som söker boning?
Citera
2009-07-29, 14:25
Medlem
LadyTeas avatar
Annars rekommenderar jag att ni tar kontakt med Haglinds i Växjö och delar en 5-rumslägenhet ovanför Båtmanstorget. Fyra rum på ovanvåningen och ett vardagsrum med kök på nedervåningen. Badrum på båda våningarna. Bussarna går ju i princip utanför dörren hela vägen upp till universitetet.
Citera
2010-07-23, 17:20
Medlem
Evil_the_Cats avatar
Jag återupplivar denna tråden lite grann eftersom det börjar bli dags igen.
Jag börjar i Växjö nu efter sommaren. Har planerat att pendla men är tveksam på om jag kommer att palla att göra det en längre tid då restiden är runt 2timmar enkel resa.
Jag var på Öppet hus på Universitetet idag och det verkar vara mycket nybyggt, området är fint.

Är det fler som ska börja i år?
Någon som har erfarenhet av att pendla så långt till och från skolan?
Citera
2010-07-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_the_Cat
Jag återupplivar denna tråden lite grann eftersom det börjar bli dags igen.
Jag börjar i Växjö nu efter sommaren. Har planerat att pendla men är tveksam på om jag kommer att palla att göra det en längre tid då restiden är runt 2timmar enkel resa.
Jag var på Öppet hus på Universitetet idag och det verkar vara mycket nybyggt, området är fint.

Är det fler som ska börja i år?
Någon som har erfarenhet av att pendla så långt till och från skolan?

Beror väl helt på dig själv om du pallar det eller ej! Sen handlar väl mycket om hur dina dagar ser ut, blir nog jobbigt där föreläsningarna är utspridda över hela veckan till skillnad från om du ha 2-3 hela dagar på universitetet. När jag läste så pendlade den som bodde längst bort från Värnamo. Vidare är väl en stor sak om du ska köra bil på dåliga eller bra vägar eller rent av ta tåget. Tar du tåget och då klarar av att plugga där så spelar det mindre roll. Då har du några timmar om dagen klara där du kan läsa. Blir dock lätt man man sitter och sneglar åt några stora bröst eller liknande på ett tåg.
Citera
2010-08-29, 17:13
Medlem
Qlipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Jag kan nog komma med lite information på vägen av min erfarenhet. Länkar till två kartor varav den första är den jag skriver förklaring efter då den andra kommer från hyresbostäder i Växjö och innehåller information om deras utbud.

Karta 1
Karta 2

Röd cirkel

Är bland de äldsta byggnaderna på Campus och har funnits där sedan 70-talet. Vilket är märks av inne i lägenhetshusen där det både ser ut och luktar som baltikum (enligt fördomarna). Hyran ligger på runt 3 000 kr för 26 kvm och är inget jag skulle rekommendera. Endast två plattor, extern ugn, dåligt med plats för frys då den stod direkt i den lilla hallen. Plus är att det är nära till busshållplats och ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Jag har visserligen inte bott i Slottsstaden, men det jag har upplevt har varit väldigt positivt. Det är lite livat, men ack så god stämning. Personligen råder jag dig att INTE bosätta dig i någon av "sockerbitarna", utan istället satsa på de något nyare husen.

Citat:
Ursprungligen postat av corpulentcowboy
Stallvägen glömde vi. Här finns bostäder tillhörande både Stubor och Hyresbostäder i Växjö. De beryktade sockerbitarna ligger i början av gatan, typ 1-25. Högre nummer tillhör området Slottsstaden (Hyresbostäder) och Stubor och är nyare och fräschare.

Stallvägen, förutom sockerbitarna, är bra skit.

Nu blir man allt lite skärrad, ska flytta till en "sockerbit" om en månad. Är det fortfarande lika illa ansett att bosätta sig där? Hann nämligen inte kolla på lägenheten utan tog den osedd.. Får man in mycket i garderoberna eller? Första flytten också så har dålig koll på hur mycket 26,4 kvm egentligen är i praktiken så kan man få in säng, skrivbord, bokhylla, soffa och tv? Vet ni om det är mycket fest i området då?
Citera
2010-09-07, 18:15
Medlem
gluutheens avatar
för framtida sanningssökare kan jag bara säga att jag och en polare flyttade in i en 3:a i Slottstaden.
Hade rejäl tur då han hade mer poäng än mig.

Området är kanske studentsveriges finaste boende, nyrenoverat, snyggt, nära till allt.
Jävligt välisolerat tycker jag. Kan skrika i mitt rum utan att man hör det i rummet intill.

Bra bredband och tv ingår, hyfsade hyror. Enda problemet är att dessa lägenheter är sjukt eftertraktade, nästan så folk blir lite förvånade att två "nollor" fått en lägenhet här.

Balkong och allt
Citera
2010-10-21, 17:33
Medlem
FimpenAs avatar
Bor också i en trea, riktigt softa lyor!
Citera
2011-05-09, 00:44
Medlem
jag skall själv flytta till växjö efter sommaren för att plugga polishögskolan.. har tittat lite på det tidigare nämnda "polisgettot" (=stubor) men har även ett erbjudande från campushem på en 1a på 22kvm på stallvägen.. detta bör väl ligga i direkt anslutning till "polisgettot" ? tacksam för tips och råd runt campus!
Citera
2011-05-09, 19:42
Medlem
Ska med största sannolikhet börja plugga i Växjö till hösten. Undrar hur det ligger till med lägenheter i stada nu, är det för tillfället svårt att få tag i en 1:a? Vad jag läst mig till här i tråden så skulle jag helt klart vilja bo i campusområdet och inte inne i själva staden. Ser att de så kallade sockerbitarna inte var speciellt attraktiva, är det fortfarande så? Har ni något tips på bra lägenheter eller så? Tacksam för era svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in