Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-14, 05:48
  #1
Medlem
Abstruss avatar
Hallå

Jag ska börja plugga på Växjö universitet till hösten och har börjat kika lite på bostäder. Jag vill gärna bo på Campus och skulle upskatta om någon kan upplysa lite om hur det är att bo där. Skulle även vilja veta var det är "bäst" att bo. Tacksam för svar!

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget.

FAQ (Del 1)/Moderatormeddelande:


Kort information om Linnéuniversitet


Vilka är Växjös stadsdelar?


Vad är Växjö bostadsförmedling?


Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Växjö bostadsförmedling?


Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Växjö?


/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-18 kl. 09:55.
Citera
2008-07-14, 05:49
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Vilka andra hyresvärdar finns i Växjö?


Vilka andra hyresvärdar finns utanför Växjö?


Vilka bostadssökarsidor finns det för Växjö?


Hur lång kötid krävs det hos respektive hyresvärd?



/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-18 kl. 11:40.
Citera
2008-07-14, 08:22
  #3
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Hallå

Jag ska börja plugga på Växjö universitet till hösten och har börjat kika lite på bostäder. Jag vill gärna bo på Campus och skulle upskatta om någon kan upplysa lite om hur det är att bo där. Skulle även vilja veta var det är "bäst" att bo. Tacksam för svar!

"Bäst" måste ju vara att bosätta sig i Teleborgs slott.

Ligger bara ca 100 m från universitetet. Och vilken status!




PS. Tyvärr har jag inte koll på Växjö, så jag kan inte ge några seriösa svar.
Citera
2008-07-14, 11:36
  #4
Medlem
Bungies avatar
Tjena!

Jag kan nog komma med lite information på vägen av min erfarenhet. Länkar till två kartor varav den första är den jag skriver förklaring efter då den andra kommer från hyresbostäder i Växjö och innehåller information om deras utbud.

Karta 1
Karta 2


Röd cirkel

Är bland de äldsta byggnaderna på Campus och har funnits där sedan 70-talet. Vilket är märks av inne i lägenhetshusen där det både ser ut och luktar som baltikum (enligt fördomarna). Hyran ligger på runt 3 000 kr för 26 kvm och är inget jag skulle rekommendera. Endast två plattor, extern ugn, dåligt med plats för frys då den stod direkt i den lilla hallen. Plus är att det är nära till busshållplats och ICA.

Blå Cirkel
Kan tyvärr inte benämningen vad husen kallas eller adressen på dem, men planlösningen är av det bättre alternativet med köket lite avskilt från resten av lägenheten. Boytan är runt 30 kvm. Och som jag ser det, är det bästa alternativet! Läs mer om dessa på karta 2 där de är markerade med orange färg.

Gul cirkel

Kallas "polisgettot" för att polisstudenter är garanterad bostad i området och därför tar det alternativet. Hyran är relativt hög och består endast av ett stort rum med köket direkt i hallen, vilket inte alltid är så smidigt. Dock är lägenheterna fräscha och håller hög standard. Lägenheterna hyrs ut av Stubor.
Citera
2008-07-14, 16:38
  #5
Medlem
Abstruss avatar
Tack för svar, har satt upp mig på 3 st nu
Citera
2008-07-15, 17:17
  #6
Medlem
Abstruss avatar
Har satt upp intresseanmälan på 3 stycken nu. Jag såg att ett område hade gym, är det ett sunkigt sådant? Undrar även om det finns fler gym på Campus?

Kan man ha cykel där utan att den blir snodd?
Nationerna är de nått att ha eller?
Är bussförbindelserna mellan Campus och centrum bra?
Hur är det att bo i slottsstaden? (de som renoverades 2002/2003)

Blev lite frågor där, är tacksam om det finns folk som kan ge mig lite svar
Citera
2008-07-15, 20:27
  #7
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Tjena!

Jag kan nog komma med lite information på vägen av min erfarenhet. Länkar till två kartor varav den första är den jag skriver förklaring efter då den andra kommer från hyresbostäder i Växjö och innehåller information om deras utbud.

Karta 1
Karta 2


Röd cirkel

Är bland de äldsta byggnaderna på Campus och har funnits där sedan 70-talet. Vilket är märks av inne i lägenhetshusen där det både ser ut och luktar som baltikum (enligt fördomarna). Hyran ligger på runt 3 000 kr för 26 kvm och är inget jag skulle rekommendera. Endast två plattor, extern ugn, dåligt med plats för frys då den stod direkt i den lilla hallen. Plus är att det är nära till busshållplats och ICA.

Blå Cirkel
Kan tyvärr inte benämningen vad husen kallas eller adressen på dem, men planlösningen är av det bättre alternativet med köket lite avskilt från resten av lägenheten. Boytan är runt 30 kvm. Och som jag ser det, är det bästa alternativet! Läs mer om dessa på karta 2 där de är markerade med orange färg.

Gul cirkel

Kallas "polisgettot" för att polisstudenter är garanterad bostad i området och därför tar det alternativet. Hyran är relativt hög och består endast av ett stort rum med köket direkt i hallen, vilket inte alltid är så smidigt. Dock är lägenheterna fräscha och håller hög standard. Lägenheterna hyrs ut av Stubor.


Fint initiativ, men allt var kanske inte 100-procentigt. I den gula cirkeln ryms både Campushems tre hus och Slottsstaden, som hyrs ut av HB, vilket innebär att det inte bara är Stubors hus.
Citera
2008-07-15, 20:36
  #8
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Har satt upp intresseanmälan på 3 stycken nu. Jag såg att ett område hade gym, är det ett sunkigt sådant? Undrar även om det finns fler gym på Campus?

Kan man ha cykel där utan att den blir snodd?
Nationerna är de nått att ha eller?
Är bussförbindelserna mellan Campus och centrum bra?
Hur är det att bo i slottsstaden? (de som renoverades 2002/2003)

Blev lite frågor där, är tacksam om det finns folk som kan ge mig lite svar


Det gym som finns där är kanske inte det bästa i landet, men väl värt pengarna (snuskbilligt om man studerar). Eller var det inte BK (i Teleborgs centrum) du menade? Annars vet jag inte riktigt.
Annars tror jag att man måste söka sig till Simhallen eller ända in till staden om man ska hitta något.

Bussförbindelserna är väl dugliga. 2 bussar går drygt en gång i halvtimmen under normal trafikering. Det går ytterligare någon buss, som går ännu oftare, vid Teleborgs centrum.

Jag har visserligen inte bott i Slottsstaden, men det jag har upplevt har varit väldigt positivt. Det är lite livat, men ack så god stämning. Personligen råder jag dig att INTE bosätta dig i någon av "sockerbitarna", utan istället satsa på de något nyare husen.

Cykel kan man, vad jag har förstått, ha utan problem, men jag skulle inte ställa ut någon velociped i 10000-kronorsklassen, för visst finns det svagsinnade även på campus.


Får man av ren nyfikenhet fråga vad som skall studeras i höst?
Citera
2008-07-16, 21:12
  #9
Medlem
a&os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Har satt upp intresseanmälan på 3 stycken nu. Jag såg att ett område hade gym, är det ett sunkigt sådant? Undrar även om det finns fler gym på Campus?

Kan man ha cykel där utan att den blir snodd?
Nationerna är de nått att ha eller?
Är bussförbindelserna mellan Campus och centrum bra?
Hur är det att bo i slottsstaden? (de som renoverades 2002/2003)

Blev lite frågor där, är tacksam om det finns folk som kan ge mig lite svar

Det finns ett gym 300 meter från campus som ligger ovanför Willys. Complett heter det, ska tydligen vara bra,
Citera
2008-07-16, 22:26
  #10
Medlem
Abstruss avatar
Tackar för alla svaren. Jag hoppas på att få en lägenhet i mitt valda område snart.

Torshamn: Mnja, vill inte outa mig för mkt tror jag. Ska även du börja Växjö till hösten?

EDIT: Du kanske redan är färdig studerad eftersom du bor i stockholm men ändå verkar veta mkt om området?
__________________
Senast redigerad av Abstrus 2008-07-16 kl. 22:39.
Citera
2008-07-17, 19:36
  #11
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
Tackar för alla svaren. Jag hoppas på att få en lägenhet i mitt valda område snart.

Torshamn: Mnja, vill inte outa mig för mkt tror jag. Ska även du börja Växjö till hösten?

EDIT: Du kanske redan är färdig studerad eftersom du bor i stockholm men ändå verkar veta mkt om området?


Jag ska påbörja min lärarutbildning i höst.
Har bara försökt lära mig lite om området, och hittills har det lönat sig.

OnT: Lycka till med lägenhetssökandet och de stundande studierna!
Citera
2008-07-19, 19:47
  #12
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Fint initiativ, men allt var kanske inte 100-procentigt. I den gula cirkeln ryms både Campushems tre hus och Slottsstaden, som hyrs ut av HB, vilket innebär att det inte bara är Stubors hus.

Oj, tack! Visst har jag ringat in för mycket!

Tur du är uppmärksam där så rätt information kommer fram! Den gula cirkeln skall givetvis sluta efter de vita L-formade husen och innefattar inte "Slottstaden" som ligger till vänster om dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback