2008-07-14, 21:51
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatorn
Men det dära är ju för M. Iliopsoas...
Citat:
Tror jag ju vad jag vill om..

Läste du ens länken?
Och du vet inte vad brutalbänk är, säger ju rätt mycket om din erfarenhet.

För att knyta an till topic:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fu...deoID=38384380
Om du inte kan hålla balansen stöd benen mot en vägg då kan du arbeta lättare, målet är så raka ben som möjligt.
Senast redigerad av brobban 2008-07-14 kl. 21:59.
Citera
2008-07-15, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Läste du ens länken?
Och du vet inte vad brutalbänk är, säger ju rätt mycket om din erfarenhet.

För att knyta an till topic:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fu...deoID=38384380
Om du inte kan hålla balansen stöd benen mot en vägg då kan du arbeta lättare, målet är så raka ben som möjligt.

I din länk. På vilket sätt arbetar magen då?
Citera
2008-07-15, 00:30
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Du har delvis/ helt rätt, jag håller mig ifrån att säga hur mycket. Men vid många magövningar så aktiveras just höftböjjarna(aka "de nedre magmusklerna") väldigt mycket. Som du säger, hoppas någon av de som postat tidigare i tråden tar till sig detta.
Citera
2008-07-15, 01:02
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Om jag inte minns fel så har t.ex. i senaste Fighter tidningen denna övning varit med i en serie på hur man stärker magen. Å en sidan hävdar vissa att alla som inte är byggare med otroliga kunskaper inom anatomi har fel, å andra sidan så har väl inte en seriös tidning för kampsportare något att vinna genom att publisera övningar som är fel, de som verkligen har kampsport som kariär borde väl veta vad deras muskler behöver
Citera
2008-07-15, 01:05
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Om jag inte minns fel så har t.ex. i senaste Fighter tidningen denna övning varit med i en serie på hur man stärker magen. Å en sidan hävdar vissa att alla som inte är byggare med otroliga kunskaper inom anatomi har fel, å andra sidan så har väl inte en seriös tidning för kampsportare något att vinna genom att publisera övningar som är fel, de som verkligen har kampsport som kariär borde väl veta vad deras muskler behöver
Magen arbetar där det är klart, men det finns bättre övningar för att träna just magen. Höftböjjarna kanske behövs mycket i olika kampsporter?
Citera
2008-07-15, 01:14
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Magen arbetar där det är klart, men det finns bättre övningar för att träna just magen. Höftböjjarna kanske behövs mycket i olika kampsporter?

Också sant och oftast försöker man ha övningar som tar lite på allt än enbart fokuserar på en muskel. Men just denna övning ansågs vara väldigt bra och svårt att genomföra
Citera
2008-07-15, 11:25
Medlem
kriatiffs avatar
Citat:
Hur går den till?

http://nvk.sportsblogg.se/2001/Maria-Brutalbank/

Det finns "riktiga" bänkar med om man inte har vänner och en plint. http://shop.powerfitness.se/product_...roducts_id/376
Citera
2008-07-16, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kriatiff
http://nvk.sportsblogg.se/2001/Maria-Brutalbank/

Det finns "riktiga" bänkar med om man inte har vänner och en plint. http://shop.powerfitness.se/product_...roducts_id/376

Ska man sådära snabbt ner då? Inte en enda var godkänd isf + att jag undrar huruvida det dära tar på magen med tanke på att man fäster fötterna (likn. sit-ups)...
Citera
2008-07-16, 23:06
Medlem
arsamiluks avatar
Ett hett tips är att övningar faktiskt kan träna mer än en muskel. Jag vet att det låter otroligt men så är det. Prova att gå till gymet och faktiskt testa lite övningar istället för att teoretisera om vilka som vore 100% optimala. Med lite fantasi kanske du även kan komma på en egen övning som skulle passa dig bra.
Citera
2008-07-16, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arsamiluk
Ett hett tips är att övningar faktiskt kan träna mer än en muskel. Jag vet att det låter otroligt men så är det. Prova att gå till gymet och faktiskt testa lite övningar istället för att teoretisera om vilka som vore 100% optimala. Med lite fantasi kanske du även kan komma på en egen övning som skulle passa dig bra.

Kan hända. Har dock ett hundra-tal magpass bakom ryggen utan att kommit på den bästa.
Citera
2008-07-16, 23:34
Medlem
Artygs avatar
Omvända crunches där du fäster fötterna i en kryss- maskin tar bra på magen.
Citera
2008-07-17, 00:58
Bannlyst
Citat:
Tjena. Har ni några tips på bra och TUNGA magövningar? Förutom Cablecrunches. Har testat weighted crunches (vikt bakom huvudet ). Och grejen är den att det inte blir tungt trots att jag gör rörelsen sakta och kontrollerat ner och blåser ut luften i toppen! Dessutom så är det jobbigt att hålla i så mycket vikt bakom huvudet.

Jag skulle vilja säga att tekniken är det viktigaste och inte vikten. Hur kör du mage teknikmässigt? det största felet folk gör är att man inte kontraherar magmuskeln utan bara böjer i höften. tanken är ju som med alla muskler att dra ihop muskeln. Ett bra sätt att tänka på är att man skall försöka föra bröstbenet mot bäckenet eller att man rullar ihop magen. Testa att gå igenom din teknik vad gäller din magträning eller fråga någon kunnig instruktör på ditt gym som kan visa dig.
skulle vilja dela in magen i den raka bukmuskeln, yttre och inre bukmusklen(en bålrotation krävs för att aktivera dessa) samt coremuskelaturen.

Jag tror inte ditt problem är urval av övningar utan din teknik i magövningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in