2008-07-13, 22:45
Medlem
TheCazes avatar
Hejsan!

Jag köpte här om dagen en ny LCD TV.

Och nu är det så att jag vill köpa ett nytt moderkort till datorn, med HDMi utgång.

Visst skulle jag kunna köpa ett grafikkort som har det, men moderkort med HDMI är billigare har jag märkt. Och jag spelar aldrig, använder mig bara dator till Photoshop, Flash, Visual Basic och andra program.

Sedan så har jag redan köpt så mycket till datorn redan.
Desutom kommer gumman min hem om 2 veckor från sin utlandresa och jag har en känsla att det kommer gå åt lite pengar från min sida när hon kommer hem.

Min plan lyder så här:

Jag har två skärmar nu, den ena har enbart VGA ingång och den andra har både VGA och DVI. TV:en har HDMI och VGA ingång.

Jag vill kunna utöka mitt skrivbord till TV:en också. Så att jag har 3 skärmar, eller att TV:en bara är en kopia av min andra skärm.

Just nu har jag detta grafikkort, NVIDA GeForce 6500, jag vet, det kanske inte är det bästa med det duger för det jag gör.

Det kortet har en DVI och en VGA utgång.

Dom moderkorten jag har tittat lite på är:
ASUS P5E-VM HDMI - moderkort - micro ATX - iG35 (länk 1)
ASUS P5N-EM HDMI - moderkort - micro ATX - GeForce 7100 (länk2)

http://komponentcenter.pccitybusines...&prodid=788014

http://komponentcenter.pccitybusines...&prodid=788029

Kan jag göra så att jag kör mina två skärmar som jag gör nu och TV:en från HDMI utgången på moderkortet? Och få detta att fungera bra?

Just nu ser min dator ut så här:
Moderkort: ASUS P5VD2-VM
Grafikort: NVIDA GeForce 6500
Minnen: 1GB x2 = totalt 2GB
Processor: Indel Core 2 Duo - 2.40 GHZ

Sedan så har jag ett 1GB minnen hemma som jag vill få plats med så att jag har 3GB, kan jag ha det? Det är därför jag vill ha ett nytt moderkort också, så att jag kan få plats med det.

//MVH TheCaze

PS
Vill tipsa om UltraMon om man kör med flera skärman! Helt underbart!
DS
Senast redigerad av TheCaze 2008-07-13 kl. 23:31.
Citera
2008-07-13, 23:47
Medlem
Varför just HDMI? Måste du ha med ljudet till TV också? Annars borde det väl räcka med DVI?
Citera
2008-07-13, 23:49
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Varför just HDMI? Måste du ha med ljudet till TV också? Annars borde det väl räcka med DVI?

Nej det behöver ju inte vara just HDMI, det kan vara DVI eller VGA, det spelar ingen roll.

Det är bara det att det inte finns så många billiga grafikkort eller moderkort med 3 st DVI eller VGA ut.

Då är det ju lättare att med ett moderkort som har DVI, VGA och HDMI.

Så kan jag använda DVI och VGA ut på mitt grafikkort och HDMI ut på moderkortet.

För det går ju inte att använda både DVI eller VGA ut på grafikkortet samtidigt på moderkortet.

Men DVI och VGA ut från grafikkortet och HDMi ut från moderkortert till TV, alltså:

Från grafikortet ut:
DVI - Skärm 1
VGA - Skärm 2

Från moderkortet:
HDMI ut - TV (skärm 3 eller kopia av skärm 2)

Detta borde gå, men jag är inte säker, så det är det jag undrar, en av saker jag har bett om hjälp.

Förstår du hur jag tänker?

EDIT:
Jag var på PC City idag för att kolla upp detta, men dom var ju bara en massa "sommarjobbare" så jag kunde ju mer än dom där.

Så det är därför jag startade denna tråd.
Senast redigerad av TheCaze 2008-07-13 kl. 23:54.
Citera
2008-07-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Nej det behöver ju inte vara just HDMI, det kan vara DVI eller VGA, det spelar ingen roll.

Det är bara det att det inte finns så många billiga grafikkort eller moderkort med 3 st DVI eller VGA ut.

Då är det ju lättare att med ett moderkort som har DVI, VGA och HDMI.

Så kan jag använda DVI och VGA ut på mitt grafikkort och HDMI ut på moderkortet.

För det går ju inte att använda både DVI eller VGA ut på grafikkortet samtidigt på moderkortet.

Men DVI och VGA ut från grafikkortet och HDMi ut från moderkortert till TV, alltså:

Från grafikortet ut:
DVI - Skärm 1
VGA - Skärm 2

Från moderkortet:
HDMI ut - TV (skärm 3 eller kopia av skärm 2)

Detta borde gå, men jag är inte säker, så det är det jag undrar, en av saker jag har bett om hjälp.

Förstår du hur jag tänker?

EDIT:
Jag var på PC City idag för att kolla upp detta, men dom var ju bara en massa "sommarjobbare" så jag kunde ju mer än dom där.

Så det är därför jag startade denna tråd.
Ja nu förstår jag hur du tänker koppla allt men tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2008-07-14, 19:07
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Ja nu förstår jag hur du tänker koppla allt men tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Men va bra!
Ja, men det var ju synd.

Får se om nån annan kan hjälpa till lite.
Citera
2008-07-14, 22:33
Medlem
TheCazes avatar
Det kanske är lite svårt att förstå hur jag menar, så jag ritade en fin lite bild över hur jag vill ha det.

http://img515.imageshack.us/img515/5876/plancj3.jpg

Alltså, så där vill jag ha det.
Går det?

Så att LCD TV:en blir skärm 3 eller bara en kopia av Skärm 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in