• 1
  • 2
2008-07-13, 22:08
Bannlyst
Hur kan jag köpa silver utan moms på bästa sätt. Observera fysiskt silver, ej papperssilver.

Finns på tradera i små mängder men jag är ute efter större kvantiteter.

Är silver momsbelagt i hela EU? Närmsta land där det ej är momsbelagt?
Citera
2008-07-13, 23:41
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrttt
Hur kan jag köpa silver utan moms på bästa sätt. Observera fysiskt silver, ej papperssilver.

starta ett företag, silversmed t.e.x.

så kan du dra av momsen
Citera
2008-07-14, 01:15
Bannlyst
Funkar ej...

...eftersom jag vill äga silvret anonymt och ej redovisat i några böcker. Anledningen till att äga silver är ju just som försäkring mot systemets (institutioners, företags, länders) kollaps.
Citera
2008-07-14, 07:23
Medlem
Du vill ha silver istället för guld för att det
a) är billigare än guld och du vill ha en stor tacka?
b) du tror att silverpriset står sig/ökar mer i värde än guld?

Investeringsguld är momsbefriat i sverige. Du kan köpa över disk efter beställning hos tex. tavex vid normalmstorg i i princip vilkens torlek somhelst. Så priset är inte problemet. De borde nog kunna fixa silver också för den delen.
Citera
2008-07-14, 14:31
Bannlyst
Silver kommer öka mer än guld

pga tight marknad som skapar hävstångseffekt.

Tillbaks till frågan, vart kan jag få tag på silver? Land utan moms på silver som ligger inom rimligt avstånd?
Citera
2008-07-14, 15:18
Medlem
Nemesis1s avatar
Silver är ett känsligt kuvösbarn som måste leva i en lufttät glaskub för att dess känsliga hud inte klarar av vanlig luft! Eller så måste föräldrarna hela tiden gå omkring och pyssla med det stackars silverbarnet så att huden inte blir sönderbränd...
Citera
2008-07-14, 18:06
Medlem
"in the European Union the trading of recognised gold coins and bullion products is VAT exempt, but no such allowance is given to silver" från engelska wikipedia.

Om det inte finns undantag inom EU (vilket det inte verkar som enligt wikipedia) så kan du inte på legal väg ha investeringssilver skattefritt hemma. I så fall får du köpa och förvara silvret utanför EU.
Citera
2008-07-14, 19:43
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrttt

Du kan köpa Silver skattefritt via Goldmoney.com
Där kan du handla direkt via hemsidan, de förvarar åt dig och du kan åka till något av deras valv och hämta ut det ifall du skulle känna för det.

Det är dock lite bökigt att starta ett konto där, har själv inte orkat fylla i alla papper.

Nöjer mig med guld för stunden.
Senast redigerad av ätaguld 2008-07-14 kl. 20:18.
Citera
2008-12-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
"in the European Union the trading of recognised gold coins and bullion products is VAT exempt, but no such allowance is given to silver" från engelska wikipedia.

Om det inte finns undantag inom EU (vilket det inte verkar som enligt wikipedia) så kan du inte på legal väg ha investeringssilver skattefritt hemma. I så fall får du köpa och förvara silvret utanför EU.

Anledningen till detta är att staterna försöker lura privatpersoner att köpa värdelöst guld som deras centralbanker försöker dumpa, medan man vill lägga beslag på allt värdefullt silver själv.

Finns det någon annan tänkbar förklaring på varför guld skulle vara skatte-exkluderat annars. Allt andra skatte-exkluderade varor är sådana som staten försöker få en att köpa, alla högt beskattade sådana som staten inte vill att man ska köpa.

Slutsatsen är därför att guldet kommer bli värdelöst och silvret oerhört värdefullt, eftersom staten försöker lura folk att köpa guld istället för silver genom skattedifferentiering.
Citera
2010-12-28, 05:14
Medlem
Tradera ...

det är ingen moms när man handlar i andra hand.

Jag tror det finns undantagsregler i Storbrittanien också som gär det möjligt för guld och silverhandlare där att köpa in silvermynt från privatpersoner och sälja dem som "second hand" utan moms. Du kan ju fråga dem direkt hur det funkar egentligen http://www.24carat.co.uk/
Citera
2010-12-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddicus
Tradera ...

det är ingen moms när man handlar i andra hand.

Jag tror det finns undantagsregler i Storbrittanien också som gär det möjligt för guld och silverhandlare där att köpa in silvermynt från privatpersoner och sälja dem som "second hand" utan moms. Du kan ju fråga dem direkt hur det funkar egentligen http://www.24carat.co.uk/

Det är klart det är moms. Även om det inte är i det här ledet. Dock betalades ju moms när silvret köptes av en momspliktig handlare.

Momsen har alltså betalats trots allt.
Citera
2012-08-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka

Stämde säkert när du skrev det, idag är det dock annorlunda... Dels kan man köpa svenska, cirkulerade mynt om man vill köpa silver momsfritt, dels finns det vissa EU-länder som inte momsar några lagliga betalningsmedel, så som American Sivler Eagles eller Canadian Maple Leafs. Egentligen ska dessa vara momsbefriade i Sverige också men skatteverket gör ju lite som de vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in