2008-07-13, 18:07
Medlem
slipknot_vol3s avatar
Har gtt p antideppen Cymbalta i cirka 3 mnader och har lst mycket hr p FB att SSRI-preparat kan ge mindre effekt nr man tar tjack men cymbalta har Duloxetin som verksamt mne, nn som vet hur kombinationen av dessa tv blir?
Citera
2008-07-13, 19:51
Bannlyst
Frmodligen ingen fara alls, det bsta r att prva frsktigt... Jag har kkat allskns ssri preparat(paroxetin, zoloft, cipralex, fontex mfl) och har aldrig mrkt ett piss negativt.. Dremot var det inget vidare att mixa mirtazapin (remeron) med tjack, gav en massa obehagliga synrubbningar och konstiga halv-hallisar..
Citera
2008-07-14, 05:04
Medlem
episods avatar
Cymbalta r inte en SSRI, det verkar terupptagshmmande p noradrenalin i lika stor grad som serotonin, SNRI.
Amfetamin delar ju ocks samma egenskap av teruppagshmmare p noradrenalin.
Jag r osker p hur effekten kommer bli om bda preparaten vill slss om NE, men tycker lter som att kan vara bra att vara frsiktig.
Kanske prova mycket liten dos amfetamin och avvakta fr underska biverkningar och effekt, fr att sedan kanske succesivt hja dos frsiktigt ver tid. Hmm..

Sedan kan det ju ven finnas chans av synergi mellan mnena, frstrkning hit eller dit.. Det kan tex finnas ngot enzym gemensamt fr bda, enzym-hmning osv, s att synergisk effekt uppstr.

Min egen begrnsade subjektiva erfarenhet av amfetamin (vilket jag inte r frtjust i) har varit tillsammans med kronisk ssri-medicinering, och oftast mycket lga doser runt 10-20mg.
Trots det r strax ver trskeldos fr jag alltid en serotonerg effekt med blossande varma frger.. hrsel, knsel och sinnes-intryck i allmnhet skrps ~ en effekt vnner jag frgat ej fr (som d inte gr p en ssri).
Det borde ju syfta p serotonerg aktivitet tnker jag.
Men amfetamin verkar knappast p serotonin i s lga doser.

Drfr har jag funderat p om det finns ngon interaktion mellan amfetamin och SSRI'n p ngot stt. Amfetamin r ven en svag mao-hmmare i sig sjlv, vilket borde frstrka effekten p SSRI'n.
Ah, bara mina lsa spekuleringar, det r roligt klura p.

Jag ska frga om kombon ssri/snri + amfetamin frn en lkare, och terkomma om jag fr ngon info drifrn.
Senast redigerad av episod 2008-07-14 kl. 05:28.
Citera
2008-07-14, 05:07
Medlem
episods avatar
Jag hittade lite interaktions-information via en websida dr man kunde mata in namn p mediciner och f fram info.
Bra redskap, inte knnt till det tidigare.
Addressen r:
http://www.drugs.com/drug_interactions.html

Jag slog in Cymbalta och Adderall och fick fram fljande:

--------------------

amphetamine (Ingredient of adderall) and cymbalta (duloxetine) (Major Drug-Drug)
GENERALLY AVOID: Several case reports suggest that patients treated with serotonin reuptake inhibitors (SRIs) may exhibit an increased sensitivity to sympathomimetic agents. The mechanism of interaction is unclear. The reaction has been reported when fluoxetine was used concomitantly with phentermine, amphetamine, or phenylpropanolamine. Additionally, some sympathomimetic agents (e.g., amphetamines) may possess serotonergic activity and should generally not be administered with SRIs because of the additive risk of serotonin syndrome, which is a rare but serious and potentially fatal condition thought to result from hyperstimulation of brainstem 5-HT1A receptors. The interaction occurred in a patient treated with dexamphetamine approximately 2 weeks after the addition of venlafaxine. The medications were discontinued and the patient was given cyproheptadine for suspected serotonin syndrome, whereupon symptoms promptly resolved. A second episode occurred when dexamphetamine was subsequently resumed and citalopram added. The patient improved following cessation of citalopram on his own, and residual symptoms were successfully treated with cyproheptadine.

MANAGEMENT: In general, amphetamines and other sympathomimetic appetite suppressants should not be combined with serotonin reuptake inhibitors. Close monitoring for enhanced sympathomimetic effects is recommended if these agents must be used together. Patients should also be monitored for signs and symptoms of excessive serotonergic activity such as CNS irritability, altered consciousness, confusion, myoclonus, ataxia, abdominal cramping, hyperpyrexia, shivering, pupillary dilation, diaphoresis, hypertension, and tachycardia.

Major Drug-Drug Interaction dextroamphetamine (Ingredient of adderall) and cymbalta (duloxetine) (Major Drug-Drug)
GENERALLY AVOID: Several case reports suggest that patients treated with serotonin reuptake inhibitors (SRIs) may exhibit an increased sensitivity to sympathomimetic agents. The mechanism of interaction is unclear. The reaction has been reported when fluoxetine was used concomitantly with phentermine, amphetamine, or phenylpropanolamine. Additionally, some sympathomimetic agents (e.g., amphetamines) may possess serotonergic activity and should generally not be administered with SRIs because of the additive risk of serotonin syndrome, which is a rare but serious and potentially fatal condition thought to result from hyperstimulation of brainstem 5-HT1A receptors. The interaction occurred in a patient treated with dexamphetamine approximately 2 weeks after the addition of venlafaxine. The medications were discontinued and the patient was given cyproheptadine for suspected serotonin syndrome, whereupon symptoms promptly resolved. A second episode occurred when dexamphetamine was subsequently resumed and citalopram added. The patient improved following cessation of citalopram on his own, and residual symptoms were successfully treated with cyproheptadine.

MANAGEMENT: In general, amphetamines and other sympathomimetic appetite suppressants should not be combined with serotonin reuptake inhibitors. Close monitoring for enhanced sympathomimetic effects is recommended if these agents must be used together. Patients should also be monitored for signs and symptoms of excessive serotonergic activity such as CNS irritability, altered consciousness, confusion, myoclonus, ataxia, abdominal cramping, hyperpyrexia, shivering, pupillary dilation, diaphoresis, hypertension, and tachycardia.
Citera
2008-07-14, 14:31
Medlem
slipknot_vol3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av episod
Cymbalta r inte en SSRI, det verkar terupptagshmmande p noradrenalin i lika stor grad som serotonin, SNRI.

Jvlars ja, det har du helt rtt i.. SNRI menade jag ju sklart.

ven stort tack fr all information. Har testat nu iallafall och det var ingen direkt skillnad p ruset jmfrt med tidigare tjackrus utan Cymbalta i kroppen!
Citera
2008-07-15, 02:19
Medlem
episods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipknot_vol3
Jvlars ja, det har du helt rtt i.. SNRI menade jag ju sklart.

ven stort tack fr all information. Har testat nu iallafall och det var ingen direkt skillnad p ruset jmfrt med tidigare tjackrus utan Cymbalta i kroppen!

det var ju bra. Det verkar fungera annorlunda p mig, mysko.
Fr vrigt, jag frgade en lkare.. lkaren ville inte gra ngra slutsatser om amfetamin + ssri kunde ge ngra extra "effekter" p frgseende knsel hrsel som jag upplevt.
glmde frga om biverkningar/eventuella risker men lkaren nmnde det inte heller under konversationen.
Citera
2025-06-17, 17:21
Medlem
Blanda inte dessa grejer slnge ni inte tagit SNRI-lkemedlet ett tag och kroppen r van vid det!!

Jag r precis tillbaka frn vad jag knde var att jag skulle d... blodtrycket knns fortfarande i lmmar och frn axlar uppt.
Var nra p att tuppa av sittandes hela tiden. Var tvungen att tvinga upp gonen fast jag bara sg suddigt och dubbelt. Ville konstant spy.

IIIINTE KUL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in