• 1
  • 2
2008-07-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En_Tavla
Som tur är? Perfekt tillfälle för en sådan. Att offra några GB till det gör ingenting i dagens tekniska samhälle, du har tillräckligt över ändå.

Förövrigt får du nog gå tillbaka med den och be om hjälp.

Spenderar hellre den platsen till saker att roa mig med under resan, än en kopia av mitt operativsystem som jag aldrig kommer att använda när jag lika gärna kan ha en extra skiva med mig.
Har aldrig använt det under mina 15år som jag har haft dator.
Citera
2008-08-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bad_Boy82
Tja!

Köpte min Macbook Air igår, efter en dags användade så vägrar den att starta idag..Jag har återställt SMC..men det enda jag kommer fram till är att Startljudet hörs nu, den kommer fram till att äpplet visar sig på skärmen och sen snurrar loader under äpplet i kanske 1 min.
Sen startas datorn om automatiskt o så håller den på om o om igen.

Jahopp tänkte jag, fuckit jag drar in OS X på nytt, så via min Imac och via AirPort tänkte jag installera om Leopard.

När jag startar om datorn håller jag ner vänstra Alt tangenten för att komma in i boot menyn.. där väljer jag Airport o min BBB anslutning som är B2_private_E8 .. sen är detta nätverk lösenordskyddad..

Problemen fortsätter när jag skriver in lösenordet till nätverket jobbar loadern och sen vibbar skärmen till o ingenting händer :S.. utan samma ruta är uppe dvs att jag ska skriva in ett lösenord..

Jag har ingen extern dvd spelare så Airport är det enda sättet o installera om OS X på.

Nån som kan hjälpa mig ..

Mvh
Anders
jag tycker att du ska kontakta suprten där du har köpt datorn
för jag är inte så säker på att du gör rätt
jag har dock själv telefon dosan du pratar om
skaffade den i dag .har själv ingen kod kör bara via kabel
pga av att hastigheten begränsas till 50 megabit trådlös plus att jag måste ha via kabel till tv boxen .föresten har du användt instalations skivan som följer med .jo man kan nollställa telefon dosan också genom att trycka in en penna i hålet bakom,men vad jag tror är problemet är din dator eller program varan i den rättare sagt har man maximal otyr så funkar inget .finns bara en sak att göra instalera om allt helt och hållet .och radera hela datorn.men som sagt kontakta apple äventuellt bredbands bolaget
Citera
2008-08-04, 21:43
Medlem
BlåTomtes avatar
Hade problem med min macbook pro.

Testa tryck in opt tangenten och p och r samtidigt "och håll kvar" när du startar upp datorn och låt den starta om 2 gånger efter det så fungerade min iaf.
Citera
2008-08-04, 23:49
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlåTomte
Hade problem med min macbook pro.

Testa tryck in opt tangenten och p och r samtidigt "och håll kvar" när du startar upp datorn och låt den starta om 2 gånger efter det så fungerade min iaf.

opt?

vet inte om det är någon förkortning du själv hittat på för alt+cmd men sure
Citera
2008-08-05, 05:32
Medlem
Mycket märkligt...

En mac hänger ju sig i princip aldrig. Testa att gå in till Macoteket och be dem fixa. De är mac-nördar och älskar att fixa
Citera
2008-08-05, 20:31
Medlem
Zawamuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexofil
Hallå!? Time machine kanske ?

Om datorn inte kan startas går detta såklart inte.
Citera
2008-08-27, 00:00
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bad_Boy82
Tja!

Köpte min Macbook Air igår, efter en dags användade så vägrar den att starta idag..

Använd startgas. Är säkert tempgivaren som strular

OBS! Skämt OBS!
Citera
2008-08-27, 03:20
Medlem
Finn-Fans avatar
Om jag hade köpt en svindyr dator som hade börjat krångla utan anledning redan andra dan, så aldrig att jag skulle behålla den och fixa det själv.
Gå till stället du köpte den, slå näven i bordet och kräv en ny!
Citera
2008-08-27, 03:28
Medlem
Pröva lek lite i Open Firmware.
Citera
2008-08-27, 14:04
Medlem
Stoppa in din installationsksiva, håll inne c när du startar datorn och välj skivverktyg i installeraren som kommer upp, i menyn. Reparera skivbehörigheter och reparera skiva där- starta sen om.

funkar det inte nu, har du två alternativ. Ett är att koppla in din air med din imac, starta din imac. När den startat startar du din air med T intryck så startar den i Target mode, dvs du får upp airens hd i imacen. Spara det du vill ha.

koppla sen loss datorerna, starta airen med installationsskivan och C intryckt och väl en arkiv/installera. Nu e det stor chans att det löst sig och alla inställningar e kvar. Löser det sig inte så har du sparat allt redan och kör en ren installation istället för en arkiv installera. Funkar det fortfarande inte så är det nåt hårdvarufel, och du får gå tillbaka med den.

Alternativ 2? Skippa Target mode och kör en arkiv/installera direkt. Har alltid funkat för mig dom gånger jag pillat sönder systemet.
Citera
2008-08-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Stoppa in din installationsksiva, håll inne c när du startar datorn och välj skivverktyg i installeraren som kommer upp, i menyn. Reparera skivbehörigheter och reparera skiva där- starta sen om.

funkar det inte nu, har du två alternativ. Ett är att koppla in din air med din imac, starta din imac. När den startat startar du din air med T intryck så startar den i Target mode, dvs du får upp airens hd i imacen. Spara det du vill ha.

koppla sen loss datorerna, starta airen med installationsskivan och C intryckt och väl en arkiv/installera. Nu e det stor chans att det löst sig och alla inställningar e kvar. Löser det sig inte så har du sparat allt redan och kör en ren installation istället för en arkiv installera. Funkar det fortfarande inte så är det nåt hårdvarufel, och du får gå tillbaka med den.

Alternativ 2? Skippa Target mode och kör en arkiv/installera direkt. Har alltid funkat för mig dom gånger jag pillat sönder systemet.

Edit: När man köper en ny mac är det ALLTID en bra ide att ominstallera direkt. Har visat sig bli stabilare många gånger, plus att man kan välja bort språk och andra filer och spara utrymme. Tar 20 minuter. Defenitivt värt det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in