• 1
  • 2
2008-07-13, 13:49
Medlem
Har en 2 år gammal dator som låser sig med jämna mellanrum och det är så illa att det inte går att använda den. Jag har provat att köra i felsäkert läge, men den hänger sig även där, så jag funderar på om det kan vara ett hårdvarufel.

För ett par veckor sedan åskade det och modemet och det integrerade nätverkskortet gick år helvete. Misstänker att det kan vara fler saker i burken som sabbats. Tips?
Senast redigerad av Batch 2008-07-13 kl. 14:07.
Citera
2008-07-13, 14:44
Medlem
Kirriss avatar
Det är inte helt omöjligt att någon annan komponent har kastat in handduken.
Bästa sättet att kolla upp det är att göra en felsökning.

Lycka till
Citera
2008-07-13, 15:11
Medlem
Skiftnyckels avatar
Av egen erfarenhet (https://www.flashback.org/showthread.php?t=706169) så kan det vara vad som helst, i mitt fall var det ett av minnena och det visade sig med memtest, men du får lite goda råd i tråden jag länkade till.
Citera
2008-07-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirris
Det är inte helt omöjligt att någon annan komponent har kastat in handduken.
Bästa sättet att kolla upp det är att göra en felsökning.

Lycka till
hur ska en sådan felsökning gå till? Är ingen expert på datorer direkt.
Citera
2008-07-13, 17:38
Medlem
Xstars avatar
Dina RAM-minnen blev skadade av åskan. Byt ut dem så kommer din instabilitet försvinna!
Citera
2008-07-13, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Dina RAM-minnen blev skadade av åskan. Byt ut dem så kommer din instabilitet försvinna!
vad lätt du får det att låta! Datorn funkade faktiskt ok ett par dar efter åskan, men tror att det kanske kan vara RAM-minnet ändå. Ska köra igång memetest86 i morgon så får jag se hur jag gör.
Citera
2008-07-13, 22:01
Medlem
Kirriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batch
hur ska en sådan felsökning gå till? Är ingen expert på datorer direkt.

Om du har någon kompis som kan hjälpa dig annars kan du ju lämna in den så att de kan felsöka den, men det är dock jävligt dyrt.
Citera
2008-07-14, 03:48
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batch
vad lätt du får det att låta! Datorn funkade faktiskt ok ett par dar efter åskan, men tror att det kanske kan vara RAM-minnet ändå. Ska köra igång memetest86 i morgon så får jag se hur jag gör.

RAM-minnen är väldigt känsliga för spänningsspikar och frysningar, eller att datorn "hänger sig", är ett typiskt fel när RAM-minnena är skadade eller sönder. Alternativa bovar är nätaggregat, grafikkort och moderkort.
Citera
2008-07-16, 17:41
Medlem
nu har jag låtit memtesta RAM-minnnet. Först i 5 timmar och idag i drygt 8 timmar och inget fel har upptäckts. Vad bör jag göra nu? Kolla hårddisken? Eller moderkortet? Tror att grafikkortet är integrerat. Finns det program som testar andra hårdvaror i burken?
Citera
2008-07-16, 19:24
Medlem
927s avatar
för att utesluta så kolla att fläkten håller temp nere, du kan även kolla upp om det finns några varningar i loggboken
Citera
2008-07-16, 19:27
Medlem
dum fråga men, hur kollar jag det?
Citera
2008-07-16, 19:51
Medlem
927s avatar
tex med pc wizard 2008

kontrollpanelen >adminverktyg
Citera
  • 1