Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2008-07-14, 17:47
  #37
Medlem
Bungies avatar
Jag skall under de närmaste dagarna försöka ta reda på om vakterna verkligen inte hade ansvar för Shellmacken. Om så är fallet bör väl deras övervakningsområde gälla hela mackomårdet, inklusive bensinpumparna (där slagsmålet utbröt).
Citera
2008-07-14, 18:38
  #38
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Jag skall under de närmaste dagarna försöka ta reda på om vakterna verkligen inte hade ansvar för Shellmacken. Om så är fallet bör väl deras övervakningsområde gälla hela mackomårdet, inklusive bensinpumparna (där slagsmålet utbröt).

Jag kan nästan garantera dig att de inte hade macken som bevakningsområde, de var med största säkerhet endast där för att dricka kaffe/snacka skit. Mackar hyr in väktare som stöttning vid stängning etc.

Nog tycker jag gott att väktarna ändå kunde ha frågat vad i helsefyr som pågick och jag förstår ts resonemang. Ser man ett bråk som civil och vet att det finns uniformerad personal i närheten så nog vänder man sig till dem.

Problemet är att så fort man drar på sig en uniform så förväntar sig folk att man ska vara allvetande, man ska veta när 96:ans buss till Skansen avgår och kunna tala om ifall kungen är hemma på slottet eller inte.
Citera
2008-07-14, 20:10
  #39
Avstängd
Kalambolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Jobbar du som väktare eller har du VU1:an? Tog VU1:an så sent som i våras och innan dess tjänstgjorde jag som Skyddsvakt.

Som väktare har du endast förstärkt rättsskydd under yrkesutövning, alltså när du bevakar ett område som du får betalt av din arbetsgivare att bevaka som i sin tur får betalt av kunden för att du är där.

Skulle du däremot blir hotad / misshandlad utanför tjänsten pga en händelse som som inträffade när du utövade ditt yrke som väktare så blir det tal om Våld / Hot mot tjänsteman.

Väktare har inte förstärkt rättsskydd på McDonalds (Motsvarande) om dom är där som kunder till McDonalds.

Instämmer helt!
Citera
2008-07-14, 21:08
  #40
Medlem
Som jag skrev tidigare så tror jag inte att min chef hade blivigt förbannad för att jag hade stoppat ett slagsmål, anledningen till detta är att jag för någon dag sedan hjälpte till en tjej med att få in sina hästar i sin hage. (Dom hade rymt ut på diverse vägar). Kom efter med min rondering och klarade helt enkelt inte av alla mina objekt. Chefen tog det inte alls på något negativt sätt.

Så här är det. Vi har lika ansvar att ingripa som alla andra har. Vi har inte EN ENDA rättighet mer en privatpersoner.

När vi ingriper i ett brott, så måste brottet kunna ge fängelse. Använder vi ett envarsgrip för ett brott som ger mindre (tex böter) så förlorar vi med all sanorlikhet jobbet och kan även bli straffade för det. Dessa rättigheter har ALLA privatpersoner också. Allstå inte bara väktare.

Sedan förstår jag att privatpersoner söker sig till väktare i sådana här fall. Som jag sa innan hade jag självklart ingripit. Men detta hade jag även gjort utan uniform på mig.

Ber om ursäkt om jag skrivit lite virrigt. Är en aningen full ;p..

Ha en bra dag/ Daniel.
Citera
2008-07-14, 22:11
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielochmalin
Som jag skrev tidigare så tror jag inte att min chef hade blivigt förbannad för att jag hade stoppat ett slagsmål, anledningen till detta är att jag för någon dag sedan hjälpte till en tjej med att få in sina hästar i sin hage. (Dom hade rymt ut på diverse vägar). Kom efter med min rondering och klarade helt enkelt inte av alla mina objekt. Chefen tog det inte alls på något negativt sätt.

Så här är det. Vi har lika ansvar att ingripa som alla andra har. Vi har inte EN ENDA rättighet mer en privatpersoner.

När vi ingriper i ett brott, så måste brottet kunna ge fängelse. Använder vi ett envarsgrip för ett brott som ger mindre (tex böter) så förlorar vi med all sanorlikhet jobbet och kan även bli straffade för det. Dessa rättigheter har ALLA privatpersoner också. Allstå inte bara väktare.

Sedan förstår jag att privatpersoner söker sig till väktare i sådana här fall. Som jag sa innan hade jag självklart ingripit. Men detta hade jag även gjort utan uniform på mig.

Ber om ursäkt om jag skrivit lite virrigt. Är en aningen full ;p..

Ha en bra dag/ Daniel.


HeHe, härligt å se hur såpass många snöar in i det där med fängelse i straffskalan. Det finns knappt några brott som bara har böter i straffskalan så sannolikheten att du träffar på ett brott där du vill ingripa där fängelse inte finns med i skalan å sannerligen liten =)

För att säga som min chef/kollegor/utbildare konstaterat. Vi har INTE betalt för att göra polisens jobb och ingripa när folk bråkar. SPECIELLT inte om det ligger utanför vårt objekt.
Citera
2008-07-14, 22:28
  #42
Medlem
tutbrol: åverkan, förargelseveckande beteende, trafikförseelser, kränkningar av olika slag och så vidare är några av de brott som ger böter.

träffade på en åverkan igår när några hade haft sönder en blomm-kruka...
Att någon drar förbi mig i 130 händer ännu oftare.. Så att säga att bötes straff händer sällan är enligt mig fel att säga.

Självklart har vi inte betalt för att lösa brott som inte har med arbetet att göra. Men enligt mig handlar det om vem man är som person. Man låter inte någon bli misshandlad. Då är man en feg person. Uniform eller inte. Spelar inte någon roll.

Du kan inte avgöra hur mycket personen i fråga kommer bli slagen etc. Tänk OM personen skulle dö. Skulle DU som person kunna leva med att bara ha gått förbi? Nej tack. Då tar jag nog en smäll på käften och försöker ist.


Men som sagt. Alla är olika. Det är upp till var och en.

Ber som ursäkt igen om jag skriver osamanhängande. Blir mer och mer full för varje timma =) Härligt med ledighet!

/Daniel
Citera
2008-07-14, 22:41
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielochmalin
tutbrol: åverkan, förargelseveckande beteende, trafikförseelser, kränkningar av olika slag och så vidare är några av de brott som ger böter.

träffade på en åverkan igår när några hade haft sönder en blomm-kruka...
Att någon drar förbi mig i 130 händer ännu oftare.. Så att säga att bötes straff händer sällan är enligt mig fel att säga.

Självklart har vi inte betalt för att lösa brott som inte har med arbetet att göra. Men enligt mig handlar det om vem man är som person. Man låter inte någon bli misshandlad. Då är man en feg person. Uniform eller inte. Spelar inte någon roll.

Du kan inte avgöra hur mycket personen i fråga kommer bli slagen etc. Tänk OM personen skulle dö. Skulle DU som person kunna leva med att bara ha gått förbi? Nej tack. Då tar jag nog en smäll på käften och försöker ist.


Men som sagt. Alla är olika. Det är upp till var och en.

Ber som ursäkt igen om jag skriver osamanhängande. Blir mer och mer full för varje timma =) Härligt med ledighet!

/Daniel

Åverkan. En blomkruka. Ska du gå in och gripa någon för en blomkruka. Bara för att du inte kan gripa någon betyder inte det att du bara kan låta det passera. Att prata med folk är inte olagligt sist jag kikade. Kränkningar... ska du gå emellan bara för att folk munhugger med varandra? Trafikförseelser som är lite tyngre har i regel fängelse. Eller ska du träda in för att folk parkerar dåligt eller vad hade du tänkt? 130 t.ex. går även under vårdslöshet i trafik.

Att gå emellan och att inte göra något är två vitt skillda saker. Ska du låta dem slå ihjäl dig bara för att du inte vill att de ska slå ihjäl varandra? Antar du är singel annars kan du fråga din respektive vad denne tycker om saken.

Alldeles för många som tar på sig alldeles för mycket "skyldigheter/rättigheter" att stävja brott från andra.
Citera
2008-07-14, 22:42
  #44
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielochmalin
tutbrol: åverkan, förargelseveckande beteende, trafikförseelser, kränkningar av olika slag och så vidare är några av de brott som ger böter.

träffade på en åverkan igår när några hade haft sönder en blomm-kruka...
Att någon drar förbi mig i 130 händer ännu oftare.. Så att säga att bötes straff händer sällan är enligt mig fel att säga.

Självklart har vi inte betalt för att lösa brott som inte har med arbetet att göra. Men enligt mig handlar det om vem man är som person. Man låter inte någon bli misshandlad. Då är man en feg person. Uniform eller inte. Spelar inte någon roll.

Du kan inte avgöra hur mycket personen i fråga kommer bli slagen etc. Tänk OM personen skulle dö. Skulle DU som person kunna leva med att bara ha gått förbi? Nej tack. Då tar jag nog en smäll på käften och försöker ist.


Men som sagt. Alla är olika. Det är upp till var och en.

Ber som ursäkt igen om jag skriver osamanhängande. Blir mer och mer full för varje timma =) Härligt med ledighet!

/Daniel

Jag skulle klassa det som skadegörelse, åverkan skulle jag kalla det om Hasse går och häller mjölk på Olles vindruta, Olle kan utan problem skölja bort mjölken utan att det blir någon skada på bilen.

"1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter."
Citera
2008-07-14, 22:52
  #45
Medlem
tutbrol, håller med dig att man inte låter sådana saker passera. Och är överrens med dig till 90 %. Men det jag vill ha fram, är att alla har lika skyldighet att ingripa. Men det är upp till var och en att känna om man klarar det eller inte. Jag menar om jag kommer fram till en kille som är 2.10 lång och väger 120 kg är det inte säkert att jag kan hantera situationen. Då kan det ju faktiskt vara så att jag måste låta det gå. Men man kan i alla fall försöka. Försök att prata med personen. Istället för att slösa dyrbar tid på att leta uniformerade personer så försök själv först. Eller kontakta polis. Börjar bli lite för full nu känner jag. Så om det är något speciellt jag snöat in på så skriv det tydligt..... ;P ..... Så ska jag försöka förklara så bra jag kan! :P
Citera
2008-07-16, 00:14
  #46
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielochmalin
Som jag skrev tidigare så tror jag inte att min chef hade blivigt förbannad för att jag hade stoppat ett slagsmål, anledningen till detta är att jag för någon dag sedan hjälpte till en tjej med att få in sina hästar i sin hage. (Dom hade rymt ut på diverse vägar). Kom efter med min rondering och klarade helt enkelt inte av alla mina objekt. Chefen tog det inte alls på något negativt sätt.
Som jag fattade berättelsen var slagsmålet över och offret för misshandeln låg kvar på marken när väktarna passerade förbi utan att kontrollera vad som hänt osv.

Jag har lärt mig att väktare får skydd under hela sitt arbetspass, inte lätt för en skurk att veta var väktaren bevakningsområde är, dessutom har man skydd tom till och från arbetet ifall i uniform, samt på fritiden om angripare vet att du är väktare och därför vill hämnas.

Väktare som, i par, passerar en nerslagen civil utan att göra något bör genast hänga av sig uniformen för gott, ni skämmer ut oss som försöker vara en positiv kraft i samhället, feghet hör inte hemma i väktaryrket.
Citera
2008-07-18, 10:17
  #47
Medlem
Rawmaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
Uniformen är dessutom ett skydd i det att någon som angriper en uniformerad väktare får räkna med ett hårdare straff. Med det extra skyddet kommer ett extra ansvar. Dessutom har vi alla rätt att envarsgripa, skyddsvisitera och göra beslag så länge RB24:7, 27:1,4 samt PL19§ följs.

Hade du lyssnat på VU1 + VU2 så hade du också kunnat att väktare egentligen bara har förhöjt rättsskydd när denne utför ett bevakningsuppdrag. Ska man hårddra det så är egentligen inget förhöjt rättsskydd på vägen till och från jobbet, på vägen mellan kunderna och med all säkerhet inte på lunchrasten på en mack som ej är kund... Uniformen är ingen garanti för förhöjt rättsskydd! Där emot om du blir överfallen för att du är väktare eller om brottet mot dig på annat sätt kan kopplas till ditt yrke så har du extra skydd... Ta fram pärmen bästa kollega!

Edit: Skulle ha läst hela tråden och sett alla andra som reagerat på denna kommentar...
__________________
Senast redigerad av Rawmax 2008-07-18 kl. 10:20.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback