Citat:
Ursprungligen postat av
slazinger
Han har ju nycklar och låser upp och går in till Peter i början av avsnittet? Jag är säkert trög men förstår inte vad du menar.. Om man bortser från dörren Peter rymmer ifrån som är igenbommad. Varför kan inte Joe Gardner låsa in honom genom den andra dörren?
Okej, det hade nog varit enklare att visa det här, för jag har svårt att förklara det tydligare än jag redan gjort
Men låt oss tänka så här: Föreställ dig att dörr nummer 1 leder till rummet där den riktiga Peter är instängd – alltså där han hålls fången.
Dörr nummer 2 är dörren man måste gå igenom innan man kommer till dörr nummer 1. Det är inte mycket utrymme mellan de två dörrarna.
För att stänga in Peter använder Joey stora, tunga reglar eller bommar för att låsa dörren.
Men om Joey gör det – hur tar han sig själv ut? Han har ju låst dörren inifrån, vilket innebär att han är inlåst tillsammans med Peter. Det finns ingen annan utgång.
Tänk dig att du vill hindra ditt husdjur från att lämna sovrummet, så du stänger och låser dörren. Men om du låser dörren när du själv är inne i rummet – då har du ju låst in dig själv också. Normalt sett låser man dörren utifrån, när man redan är ute ur rummet. Du skulle ju inte stanna inne med djuret och samtidigt låsa dörren för att hålla det kvar där – då sitter ju du fast där inne också.