• 1
  • 2
2008-07-11, 23:30
Bannlyst
Har för flera år sedan slutat titta på tv programet efterlyst eftersom jag blir väldigt förbannad och känner ett starkt hat mot gärningsmännen där. Har mer eller mindre slutat läsa nyheter där människor drabbas negativt t.ex våldtäckt, tortyr, misshandel och folkmord. Känner hat och oförståelse när jag läser eller tittar på sådant. Brukade dagligen titta på nyheterna förut men byter numera kanal när rapport börjar. Problemet blir bara att jag tappar en hel del allmänbildning. Anser att allmänbildning är viktigt men vill inte veta av hatbrott och misär.

Vänner jag har pratat med har inte samma problem och anser sig vara avtrubbade och får inte de känslor jag när det läser om lisa 13 år som blev våldtagen av 6 män i södertälje.

Någon annan som befinner sig i samma sits? Hur har ni löst det för att fortfarande hålla koll på vad som händer i världen?
Citera
2008-07-11, 23:32
Medlem
Route81s avatar
Jag har inte löst det, men försöker genom att få tag på sådana män som skulle göra lisa något, känns lite bättre då
Citera
2008-07-12, 00:38
Medlem
Kulturnyheterna är ganska positiva nyheter.

Alla nyheter är bra, i det att dom visar på olika diskurser i samhället.
Till och med Fox News är ju bra, det visar hur amerikaner tänker.
Citera
2008-07-12, 15:50
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Kulturnyheterna är ganska positiva nyheter.
Knappast!

OnT:
Själv läser jag varken nyheterna för att bli glad eller ledsen, men för att ta del av just nyheter. Att medvetet välja en kanal som förmedlar enbart positiva nyheter (eller på annat sätt eliminerar/förvrider väsentliga nyheter) och av den anledningen skulle representera en verklighetsflykt och knappast fylla det syfte som mitt nyhets-tittande är tänkt att fylla.

Jag svär mycket och ofta när jag hör om olika händelser runt om i världen, om jag så läser tidningen eller text-tv. Men jag vill veta vad som händer, och det onda försvinner inte bara för att jag ignorerar det. Om man däremot vältrar sig i misär för att det är misär, ja då har man nog problem att tampas med.
Citera
2008-07-12, 17:18
Medlem
Fan också, kan du inte fråga dig vad "dåliga" nyheter gör för gott inom dig? Skulle du inte bli gladare om du slapp svära en gång om dagen? Vad tjänar någon i slutändan med att veta att en österrikisk man stoppat in dottern i källaren i hela hennes liv? Det enda en sådan upplysning bidrar till är att världen får en till sak att älta sig över.
Citera
2008-07-12, 20:16
Medlem
wellermans avatar
Du kan inte vara allmännbildad och samtidigt sortera bort dåliga nyheter då vi inte lever i gulligullvärlden. Välj mellan att leva i okunskap eller bit i det sura äpplet.
Citera
2008-07-13, 13:21
Medlem
Varangians avatar
Männsikor vill ha dåliga nyheter. Därav att tidningarna är fulla av dem.

"Tragedi, katastrof etc" säljer.

Det berättar om vissa faktiskt har det sämre än läsaren. Då mår vi lite bättre.

Om detta kan man tycka vad man vill, men det är svårt att bortse från.
Citera
2008-07-13, 15:39
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Männsikor vill ha dåliga nyheter. Därav att tidningarna är fulla av dem.

"Tragedi, katastrof etc" säljer.

Det berättar om vissa faktiskt har det sämre än läsaren. Då mår vi lite bättre.

Om detta kan man tycka vad man vill, men det är svårt att bortse från.

Jag tvivlar på att människor köper/läser nyhetstidningar för att själva må bättre. Jag tror att tragedier och katastrofer snarare har en negativ effekt på människors humör. Men jag kanske är helt off - det förutsätter att människor faktiskt besitter något sådant som medkänsla.
Citera
2008-07-13, 15:57
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Jag tvivlar på att människor köper/läser nyhetstidningar för att själva må bättre. Jag tror att tragedier och katastrofer snarare har en negativ effekt på människors humör. Men jag kanske är helt off - det förutsätter att människor faktiskt besitter något sådant som medkänsla.

Visst har människor även medkänsla. Många vill bli känslomässigt berörda.

Men det är rätt komplext. Ett element av skadeglädje finns nästan alltid i bakgrunden.

Faktum kvarstår dock, katastrofer och skandaler säljer.
Citera
2008-07-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morton

Håller med, men varför tidningarna skriver om det de gör hör egentligen inte hit här.

Själv så blir jag inte sur eller på något sett arg över vad jag mindre händelser så som våldtäkter etc utan sållar bort det, troligen för att jag mår bäst om det får vara på det viset. Många som jag, som omedvetet tränger bort och på något sätt tar avstånd och/eller inte försöker fästa sig för mycket om och kring en nyhet.
Citera
2008-07-13, 16:11
Medlem
TheInsanes avatar
Negativa nyheter säljer. Vilka upplagor tror ni sålde bäst för sveriges nyhetstidningar? Knappast något med positiva budskap på löpsedlarna. Kanske upplagan den 12 September eller den där alla tidningar gick ihop mot "nazisthotet" (när var det 1999/2000 tror jag). Jag tror inte att folk medvetet läser negativa nyheter för att må bättre men det märks tydligt i fikarummet på jobbet vilka nyheter det är som engagerar folk.
Citera
2008-07-13, 16:32
Medlem
saftad_burks avatar
En tidning som heter "Dom glada nyheterna" behövs

Jag kollar heller aldrig på nyheterna. Visst jag vet inte mycket av vad som händer i kurdistan just nu, men jag vill heller inte veta. Dom får göra vad fan dom vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in