Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag kan omöjligt hålla med om Haber, Oscarsson eller Lassgård. De har gjort ett gäng olika roller och har alla mycket stor erfarenhet från både filmer och tv-produktioner.
Många tycks enbart förknippa Haber med de nya jönsiga Beckfilmerna eller möjligtvis rollen som pappan i Sune men han har ju gjort så oerhört mycket mer. Vem minns inte hans prestation i Fiendens Fiende (Hamilton), Zonen (korrupt statssekreterare med extremt tänjbar moral), Blueprint, Jeppe på berget (suputen Jeppe himself), Vinterviken (Lina Englunds myglande farsa), Harry Lund lägger näsan i blöt (tramsig men underhållande film och sedermera tv-serie där han spelar extremt fjollig hotellägare), Tre Kärlekar, Lars Molins Sommarmord, Vägen Ut (pliten Jakobsson som trots allt visade sig ha ett hjärta), Små mirakel och stora (alkoholiserad uteliggare som av en slump stöter ihop med sin bror som han inte träffat på många år. Halvbra film men Haber är mycket bra i huvudrollen), Apelsinmannen (Pastor Kejne) mm?
Många skådisar blir typecastade och det är inte särskilt konstigt. Vem skulle t.e.x vilja anlita Richard Wolff för att spela statsminister eller dylikt?
Riktigt kompetenta skådisar kan förstås ta sig an alla roller och tolka dem med bravur men det är få förunnat att få spela så många omväxlande roller. En som brukar klara det mesta galant är Gösta Ekman. Trots att man mest minns honom som Charles Ingvar Jönsson och möjligen Papphammar har han gång på gång visat att han är en ypperlig skådis med många kvalitéer. Han har bevisat gång efter annan att han verkligen vet var skåpet ska stå och har därför spelat alla möjliga sorters karaktärer. Alltifrån hopplösa klantskallar i stil med Papphammar till spioner som i tv-serien Skulden.
Per Oscarsson som också nämndes är ett kapitel för sig. Visst är det lätt att göra sig lustig över honom och dra sig till minnes Killinggängets gliringar där brandchefen Greger låter som Per Oscarsson men han har gjort såpass mångfacetterade roller att det är omöjligt att se honom som en kass skådis. Han är en av våra verkligt stora nu levande skådisar.
Det mesta av det du räknar upp ur Peter Habers register har jag ine sett men jag räknar han ändå till en av Sveriges mest mångfacetterade och duktiga skådespelare. Han är riktigt bra som överklass pappa i Vinterviken.
Gösta Ekman är en av mina favoriter tillhörande den svenska scenen. Att Papphammar är plumpt betyder inte så mkt när Gösta levererar komik på världsklass nivå. Sedan kommer han ifrån en rad framstående "scenkonstnärer" så han är verkligen torr bakom örat. Vad man än tycker om Jönssonligan så måste man hålla med om att det är riktigt bra familjefilmer (förutom Jönssonligan spelar högt eller Lilla Jönssonligan filmerna).
Per Oscarsson har jag svårt att förstå hur man kan ogilla. Är ju en sådan väldigt folkkär person. Med en underbar röst och karisma. Hans medverkan i Kan du vissla Johanna förtjänade en Oscar, mästerligt!