• 1
  • 2
2008-07-11, 23:01
Medlem
Har sett att det finns flera trådar om skådishat rent allmänt, men vilka svenska skådisar hatar ni?
Jag får kväljningar av:
-Rebecka Hemse
-Rolf Lassgård
-Regina Lund
-Per Oscarsson (lite out of date kanske...)
-Helena Bergström
-Peter Haber
-Rikard Wolff

De är alla precis likadana i alla roller, samma standardklichéer när det gäller ansiktsuttryck, sätt att tala och röra sig etc. HUUUU!
Och råkar jag se Helena Bergström snyfta och prata samtidigt en gång till så vet jag inte vad jag gör.

Det finns förstås underbart bra svenska skådisar också:
-Gunilla Nyroos
-Gustaf Hammarsten (den hunsade rödhårige i "Tillsammans")
-ALLA i "Fucking Åmål", och det måste väl vara regissörens förtjänst. Jag kan bara inte fatta att det inte var dokumentärt, så djävla underbart realistiskt!
-Petra Nielsen
-Sven Wollter (jag vet, kontroversiellt, men han är faktiskt bra om än provocerande arrogant)
-Melinda Kinnaman
Citera
2008-07-11, 23:04
Medlem
Route81s avatar
Håller med om rolf lassgård iscchhhhh
Citera
2008-07-11, 23:16
Medlem
Marxamas avatar
Dom flesta. Att prata i film som man pratar i teater.... kommer svensk filmindustri någonsin repa sig?
Citera
2008-07-11, 23:20
Medlem
mMss avatar
Felix Herngren fan va jag hatar honom
Citera
2008-07-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Dom flesta. Att prata i film som man pratar i teater.... kommer svensk filmindustri någonsin repa sig?

Just det, där har vi en stor del av förklaringen!
Det man hatar är nog till stor del den otroligt konstlade replikföringen. De man gillar är de som kan låta "som vanligt".
Citera
2008-07-11, 23:27
Medlem
JeflaPecks avatar
Peter Haber, han är så jävla dålig! Han har förstört hur många Beckfilmer som helst, han kunde ha hållt sig till o va Sunes farsa och andra barnsligheter. Han är så fruktansvärt dålig när han ska spela seriöst.
Citera
2008-07-11, 23:51
Medlem
Cineastens avatar
Jag kan omöjligt hålla med om Haber, Oscarsson eller Lassgård. De har gjort ett gäng olika roller och har alla mycket stor erfarenhet från både filmer och tv-produktioner.

Många tycks enbart förknippa Haber med de nya jönsiga Beckfilmerna eller möjligtvis rollen som pappan i Sune men han har ju gjort så oerhört mycket mer. Vem minns inte hans prestation i Fiendens Fiende (Hamilton), Zonen (korrupt statssekreterare med extremt tänjbar moral), Blueprint, Jeppe på berget (suputen Jeppe himself), Vinterviken (Lina Englunds myglande farsa), Harry Lund lägger näsan i blöt (tramsig men underhållande film och sedermera tv-serie där han spelar extremt fjollig hotellägare), Tre Kärlekar, Lars Molins Sommarmord, Vägen Ut (pliten Jakobsson som trots allt visade sig ha ett hjärta), Små mirakel och stora (alkoholiserad uteliggare som av en slump stöter ihop med sin bror som han inte träffat på många år. Halvbra film men Haber är mycket bra i huvudrollen), Apelsinmannen (Pastor Kejne) mm?

Många skådisar blir typecastade och det är inte särskilt konstigt. Vem skulle t.e.x vilja anlita Richard Wolff för att spela statsminister eller dylikt?

Riktigt kompetenta skådisar kan förstås ta sig an alla roller och tolka dem med bravur men det är få förunnat att få spela så många omväxlande roller. En som brukar klara det mesta galant är Gösta Ekman. Trots att man mest minns honom som Charles Ingvar Jönsson och möjligen Papphammar har han gång på gång visat att han är en ypperlig skådis med många kvalitéer. Han har bevisat gång efter annan att han verkligen vet var skåpet ska stå och har därför spelat alla möjliga sorters karaktärer. Alltifrån hopplösa klantskallar i stil med Papphammar till spioner som i tv-serien Skulden.

Per Oscarsson som också nämndes är ett kapitel för sig. Visst är det lätt att göra sig lustig över honom och dra sig till minnes Killinggängets gliringar där brandchefen Greger låter som Per Oscarsson men han har gjort såpass mångfacetterade roller att det är omöjligt att se honom som en kass skådis. Han är en av våra verkligt stora nu levande skådisar.
Senast redigerad av Cineasten 2008-07-11 kl. 23:56.
Citera
2008-07-11, 23:54
Medlem
McDoodles avatar
Lassgård är totalt värdelös imo.
Citera
2008-07-11, 23:58
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDoodle
Lassgård är totalt värdelös imo.
Intressant. Har du några anledningar till varför du tycker som du gör eller är det tänkt att den här tråden ska mynna ut i en meningslös listtråd där vi enbart hasplar ur oss namn på skådisar vi tycker suger? Listtrådar har vi redan alldeles för många av.
Citera
2008-07-11, 23:59
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeflaPeck
Peter Haber, han är så jävla dålig! Han har förstört hur många Beckfilmer som helst, han kunde ha hållt sig till o va Sunes farsa och andra barnsligheter. Han är så fruktansvärt dålig när han ska spela seriöst.

Visserligen tycker jag att Peter Haber är helt okej. Men du har rätt i om att han platsade mycket bättre som Sune's pappa. Det var något som han passade mycket i.
Citera
2008-07-12, 00:53
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag kan omöjligt hålla med om Haber, Oscarsson eller Lassgård. De har gjort ett gäng olika roller och har alla mycket stor erfarenhet från både filmer och tv-produktioner.

Många tycks enbart förknippa Haber med de nya jönsiga Beckfilmerna eller möjligtvis rollen som pappan i Sune men han har ju gjort så oerhört mycket mer. Vem minns inte hans prestation i Fiendens Fiende (Hamilton), Zonen (korrupt statssekreterare med extremt tänjbar moral), Blueprint, Jeppe på berget (suputen Jeppe himself), Vinterviken (Lina Englunds myglande farsa), Harry Lund lägger näsan i blöt (tramsig men underhållande film och sedermera tv-serie där han spelar extremt fjollig hotellägare), Tre Kärlekar, Lars Molins Sommarmord, Vägen Ut (pliten Jakobsson som trots allt visade sig ha ett hjärta), Små mirakel och stora (alkoholiserad uteliggare som av en slump stöter ihop med sin bror som han inte träffat på många år. Halvbra film men Haber är mycket bra i huvudrollen), Apelsinmannen (Pastor Kejne) mm?

Många skådisar blir typecastade och det är inte särskilt konstigt. Vem skulle t.e.x vilja anlita Richard Wolff för att spela statsminister eller dylikt?

Riktigt kompetenta skådisar kan förstås ta sig an alla roller och tolka dem med bravur men det är få förunnat att få spela så många omväxlande roller. En som brukar klara det mesta galant är Gösta Ekman. Trots att man mest minns honom som Charles Ingvar Jönsson och möjligen Papphammar har han gång på gång visat att han är en ypperlig skådis med många kvalitéer. Han har bevisat gång efter annan att han verkligen vet var skåpet ska stå och har därför spelat alla möjliga sorters karaktärer. Alltifrån hopplösa klantskallar i stil med Papphammar till spioner som i tv-serien Skulden.

Per Oscarsson som också nämndes är ett kapitel för sig. Visst är det lätt att göra sig lustig över honom och dra sig till minnes Killinggängets gliringar där brandchefen Greger låter som Per Oscarsson men han har gjort såpass mångfacetterade roller att det är omöjligt att se honom som en kass skådis. Han är en av våra verkligt stora nu levande skådisar.

Det mesta av det du räknar upp ur Peter Habers register har jag ine sett men jag räknar han ändå till en av Sveriges mest mångfacetterade och duktiga skådespelare. Han är riktigt bra som överklass pappa i Vinterviken.

Gösta Ekman är en av mina favoriter tillhörande den svenska scenen. Att Papphammar är plumpt betyder inte så mkt när Gösta levererar komik på världsklass nivå. Sedan kommer han ifrån en rad framstående "scenkonstnärer" så han är verkligen torr bakom örat. Vad man än tycker om Jönssonligan så måste man hålla med om att det är riktigt bra familjefilmer (förutom Jönssonligan spelar högt eller Lilla Jönssonligan filmerna).

Per Oscarsson har jag svårt att förstå hur man kan ogilla. Är ju en sådan väldigt folkkär person. Med en underbar röst och karisma. Hans medverkan i Kan du vissla Johanna förtjänade en Oscar, mästerligt!
Senast redigerad av D_V_S 2008-07-12 kl. 00:59.
Citera
2008-07-12, 02:05
Medlem
Hatar de flesta om jag ska vara ärlig 99% av ALL svensk producerad film är fan skit rakt igenom jag klarar inte av att se mer skit från lukas krystadsson eller nån annan krystad flåttig svensk film med teatersvenska som ni så många säger...

Däremot blev jag riktigt jävla paff när du nämnde fucking åmål och tänker efter på hur jävla bra gjort det är endå...Jag menar vafan det kunde likagärna vara dokumenterat det är ju så sjukt träffsäkert på den "gamla skolans" fjortisar...

Sen finns det ju några bra svenska filmer med som verkligen är bra men hur många är det....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in