2008-07-11, 17:59
Medlem
Hej!

Jag fr inte alls igng mitt 5.1 surround ljud i Vista. Jag har testat 3 olika ljudkort men fr bara ljud ur dem tv frmre, ingenting dr bak. Nr jag testar ljudet via Vistas ljudkonfiguration s kan man hra testplingen ur flera hgtalare men nr jag spelar musik i Winamp fungerar endast de tv frmre.

Jag har lst en del p ntet och folk verkar ha samma problem, men vad r egentligen problemet? Stds det inget fr Surround i dagslget eller vad r det frgan om?

MVH
Citera
2008-07-11, 18:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ljudkortstillverkare?
Citera
2008-07-12, 11:18
Medlem
carbsons avatar
r det inte s att mp3;orna inte r inspelade till 5.1 ljud. dom r vl gjorda fr stereo.
Citera
2008-07-12, 12:26
Medlem
TS, du fr nog bertta lite mer om din konfiguration om du vill ha hjlp.

Citat:
Ursprungligen postat av carbson
r det inte s att mp3;orna inte r inspelade till 5.1 ljud. dom r vl gjorda fr stereo.

Musik r i allmnhet alltid inspelat som 2 kanals ljud, dvs Stereo.
Men det beror ju p hur TS har kopplat det och vilken hrdvara h*n har.
Citera
2008-07-12, 13:50
Medlem
Jag har testat Creative soundblaster 5.1, inbyggt realtek kort ett nytt inkpt Sweex 7.1 ljudkort men som jag sa tidigare, oavsett hur jag konfiguerar via mjukvaran frn leverantren eller via vistas konfigurations guide s fr jag inget ljud dr bak. Det r ju sjukt irriterande?

Men varfr fungerar allt klockrent i XP d? Har aldrig sttt p detta problem med 3 surround ljudpaket jag har haft och p flera olika ljudkort..
Citera
2008-07-12, 14:02
Medlem
Niccoos avatar
Kolla vilket format ljudet kommer i, r det inspelat i 2-kanaler fr du inget ljud i vriga hgtalare. P vissa 5.1 paket kan du stlla om hur ljudet ska skickas ut till hgtalarna, bl.a. i Logitechs strre paket kan du vlja mellan DD, DD2, rak 6 kanal etc
Citera
2008-07-12, 20:27
Medlem
ljudet ska vl bara komma ur de tv frmre vid mp3-lyssning? Har du provat att slnga p en dvd-rulle?
Citera
2008-07-12, 22:12
Medlem
NiCTiMs avatar
hller med ovanstende, slng i en dvd film och kolla, det r ju ends inte meningen att det ska va ngot surround ljud vid mp3 lyssning, men det gr vl fixa nnstans i winamp tror jag...

Citat:
Ursprungligen postat av maxen86
Nr jag testar ljudet via Vistas ljudkonfiguration s kan man hra testplingen ur flera hgtalare...
Citera
2008-07-13, 09:33
Medlem
Supranoos avatar
Du har installerat drivisar?? P creatives ljudkort (iaf X-fi) mste man g in och ndr i audio consolen till 5.1
Citera
2008-10-01, 01:52
Medlem
knarkdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxen86
Hej!

Jag fr inte alls igng mitt 5.1 surround ljud i Vista. Jag har testat 3 olika ljudkort men fr bara ljud ur dem tv frmre, ingenting dr bak. Nr jag testar ljudet via Vistas ljudkonfiguration s kan man hra testplingen ur flera hgtalare men nr jag spelar musik i Winamp fungerar endast de tv frmre.

Jag har lst en del p ntet och folk verkar ha samma problem, men vad r egentligen problemet? Stds det inget fr Surround i dagslget eller vad r det frgan om?

MVH

exakt samma problem hr , hade xp frut och d funkade suround (stavning)
nr jag lyssnade p mp3 filer ,nu funkar inte dom bakre alls.
sen har jag n sjukt mycket bas p allting, fattar ingenting :S
Citera
2008-10-24, 07:02
Medlem
MrNiceGuy_s avatar
Ngon som hittat lsningen?

Har samma problem i princip.
Har ett intergrerat Realtek ljudkort och Creative Soundblaster 5.1.
Nr jag testkr i Realteks ljudkonfiguration s fungerar alla [dock d instllda p 7.1 fr att p 5.1 s kommer det inte ljud ut ur de tv bakre]. Sedan nr jag kr varje annat random program s fr jag inte ut ljud mer n frn de 2 frmre och subwoofern.

Heeeeeeeeeeeeeeeelp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in