2008-07-11, 17:59
Medlem
Hej!

Jag får inte alls igång mitt 5.1 surround ljud i Vista. Jag har testat 3 olika ljudkort men får bara ljud ur dem två främre, ingenting där bak. När jag testar ljudet via Vistas ljudkonfiguration så kan man höra testplingen ur flera högtalare men när jag spelar musik i Winamp fungerar endast de två främre.

Jag har läst en del på nätet och folk verkar ha samma problem, men vad är egentligen problemet? Stöds det inget för Surround i dagsläget eller vad är det frågan om?

MVH
Citera
2008-07-11, 18:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ljudkortstillverkare?
Citera
2008-07-12, 11:18
Medlem
carbsons avatar
är det inte så att mp3;orna inte är inspelade till 5.1 ljud. dom är väl gjorda för stereo.
Citera
2008-07-12, 12:26
Medlem
TS, du får nog berätta lite mer om din konfiguration om du vill ha hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av carbson
är det inte så att mp3;orna inte är inspelade till 5.1 ljud. dom är väl gjorda för stereo.

Musik är i allmänhet alltid inspelat som 2 kanals ljud, dvs Stereo.
Men det beror ju på hur TS har kopplat det och vilken hårdvara h*n har.
Citera
2008-07-12, 13:50
Medlem
Jag har testat Creative soundblaster 5.1, inbyggt realtek kort ett nytt inköpt Sweex 7.1 ljudkort men som jag sa tidigare, oavsett hur jag konfiguerar via mjukvaran från leverantören eller via vistas konfigurations guide så får jag inget ljud där bak. Det är ju sjukt irriterande?

Men varför fungerar allt klockrent i XP då? Har aldrig stött på detta problem med 3 surround ljudpaket jag har haft och på flera olika ljudkort..
Citera
2008-07-12, 14:02
Medlem
Niccoos avatar
Kolla vilket format ljudet kommer i, är det inspelat i 2-kanaler får du inget ljud i övriga högtalare. På vissa 5.1 paket kan du ställa om hur ljudet ska skickas ut till högtalarna, bl.a. i Logitechs större paket kan du välja mellan DD, DD2, rak 6 kanal etc
Citera
2008-07-12, 20:27
Medlem
ljudet ska väl bara komma ur de två främre vid mp3-lyssning? Har du provat att slänga på en dvd-rulle?
Citera
2008-07-12, 22:12
Medlem
NiCTiMs avatar
håller med ovanstående, släng i en dvd film och kolla, det är ju endåså inte meningen att det ska va något surround ljud vid mp3 lyssning, men det går väl fixa nånstans i winamp tror jag...

Citat:
Ursprungligen postat av maxen86
När jag testar ljudet via Vistas ljudkonfiguration så kan man höra testplingen ur flera högtalare...
Citera
2008-07-13, 09:33
Medlem
Supranoos avatar
Du har installerat drivisar?? På creatives ljudkort (iaf X-fi) måste man gå in och ändrå i audio consolen till 5.1
Citera
2008-10-01, 01:52
Medlem
knarkdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxen86
Hej!

Jag får inte alls igång mitt 5.1 surround ljud i Vista. Jag har testat 3 olika ljudkort men får bara ljud ur dem två främre, ingenting där bak. När jag testar ljudet via Vistas ljudkonfiguration så kan man höra testplingen ur flera högtalare men när jag spelar musik i Winamp fungerar endast de två främre.

Jag har läst en del på nätet och folk verkar ha samma problem, men vad är egentligen problemet? Stöds det inget för Surround i dagsläget eller vad är det frågan om?

MVH

exakt samma problem här , hade xp förut och då funkade suround (stavning)
när jag lyssnade på mp3 filer ,nu funkar inte dom bakre alls.
sen har jag nå sjukt mycket bas på allting, fattar ingenting :S
Citera
2008-10-24, 07:02
Medlem
MrNiceGuy_s avatar
Någon som hittat lösningen?

Har samma problem i princip.
Har ett intergrerat Realtek ljudkort och Creative Soundblaster 5.1.
När jag testkör i Realteks ljudkonfiguration så fungerar alla [dock då inställda på 7.1 för att på 5.1 så kommer det inte ljud ut ur de två bakre]. Sedan när jag kör varje annat random program så får jag inte ut ljud mer än från de 2 främre och subwoofern.

Heeeeeeeeeeeeeeeelp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in