2008-07-11, 04:06
Medlem
hej!

var på besök i en stad en bit ifrån mig med ett par vänner och körde min väns bil. problemet är att jag blev fotad av en fartkamera där jag körde ca 80kmh på en 50kmh väg!

det har nu gått 3veckor och min vän har fått hem ett brev från vv där de vill att h*n ska skriva ner vem som körde bilen så de kan vidarebefodra boten.

finns det något kryphål i den här lagen? kan h*n vägra utan att bli medbrottsling eller dyl?

på min fars företag kan vv inte ge bot pga av att de inte lämnar ut uppgifter på anställada och detta tar vv, men detta funker ej privat?

är tacksam för hjälp pga av böter och ev. indraget kk är inget jag vill starta semestern med!

tack på förhand!
Citera
2008-07-11, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonasolsone
hej!

var på besök i en stad en bit ifrån mig med ett par vänner och körde min väns bil. problemet är att jag blev fotad av en fartkamera där jag körde ca 80kmh på en 50kmh väg!

det har nu gått 3veckor och min vän har fått hem ett brev från vv där de vill att h*n ska skriva ner vem som körde bilen så de kan vidarebefodra boten.

finns det något kryphål i den här lagen? kan h*n vägra utan att bli medbrottsling eller dyl?

på min fars företag kan vv inte ge bot pga av att de inte lämnar ut uppgifter på anställada och detta tar vv, men detta funker ej privat?

är tacksam för hjälp pga av böter och ev. indraget kk är inget jag vill starta semestern med!

tack på förhand!

Be polaren dra ihop en liten lögn om att han inte vet! Att det var fest och att någon hade tagit bilen eller nåt
Citera
2008-07-11, 04:21
Medlem
vad jag hört (löst) är att h*n får stå för boten då. och då är det sak samma för det är en nära vän till mig. även att det kan vara vårdslöshet att förvara nycklarna så att någon obehörig får tag på ens bil, att det är ens skyldighet att skydda den? men det är som sagt rykten, kan vara värt ett försök!
Citera
2008-07-11, 06:59
Medlem
Wie bitte?s avatar
Kan ni inte använda sökfunktionen, alternativt bara hålla käft om ni bara har fel svar?

Så här är det:
Få polisen ett otydligt foto så slänger de det i papperskorgen.
Får de ett tydligt foto så jämför de med fordonsägarens körkortsfoto. Är det inte likt så undersöker de hushållets övriga medlemmar (som har körkort).

Är det firmabil så fungerar det precis som TS anger.

I Sverige saknar vi angiveriplikt. D v s får du en fråga av polisen så kan du neka att svara på den. Det finns inget olagligt i det.
Ingen kan tvinga din kompis att avslöja att det var du som körde.

Så be honom slänga sitt brev längst ner i papperskorgen.

Ogillar han att jävlas direkt med polisen så kan han väl säga att han inte kommer ihåg vem som lånat bilen. Eller nåt.
Citera
2008-07-11, 21:42
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Det är fordonsägaren som får boten precis som vid felparkering.
Citera
2008-07-11, 21:56
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Det är fordonsägaren som får boten precis som vid felparkering.
Icke, det är INTE ägaransvar på fortkörningsböter. Endast en identifierad förare åker på ev. bot, men ägaren som sådan är aldrig ansvarig om någon annan kör
Citera
2008-07-12, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Så här är det:
Få polisen ett otydligt foto så slänger de det i papperskorgen.
Får de ett tydligt foto så jämför de med fordonsägarens körkortsfoto. Är det inte likt så undersöker de hushållets övriga medlemmar (som har körkort).

Kan tillägga att hushållets övriga medlemmar innebär att de även kontrollerar utflugna barn.
Citera
2008-07-12, 15:23
Medlem
ska testa att antingen skriva att det är så många som kör bilen, eller ev sätta frågetecken på alla frågor. det står att pga förundersökningsekretess kan inte bild uppmätt hastighet och bötesbelopp bifogas. det är en förundersökning så att få den nerlagd är ingen omöjlighet.
Citera
2008-07-12, 15:25
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasolsone
ska testa att antingen skriva att det är så många som kör bilen, eller ev sätta frågetecken på alla frågor. det står att pga förundersökningsekretess kan inte bild uppmätt hastighet och bötesbelopp bifogas. det är en förundersökning så att få den nerlagd är ingen omöjlighet.

Eller så ber du honom bara kasta lappen....
Citera
2008-07-12, 17:09
Medlem
en fråga isåfall? va skulle ni rekomendera? kasta lappen eller bara skriva frågetecken?
Citera
2008-07-12, 18:22
Medlem
core_s avatar
Att kasta den så långt bort det bara går och sen inte bry sig mer om det
Citera
2008-07-12, 18:52
Medlem
mixboxs avatar
Släng lappen, och om det kommer på tal så har bilen varit ute på annons. Många som provkört bilen, ägaren vet inte vad dom heter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in