2008-09-22, 20:17
Medlem
så typiskt! nu har min vän fått hem brev frånb polisen där det står han måste säga vem som körde,de verkar inte ge sig.

har detta hänt någon annan eller är det min typiska tur?
Citera
2008-09-22, 20:27
Medlem
Men jösses. Varför uttalar man sig när man inte vet? Som tidigare nämnts har vi ingen angiverilag i Sverige. Kasta lappen eller rama in den och sätt upp på väggen. Men betala för i helvete inga böter! Din kompis kan inte bli lidande på något vis för att han inte berättar vem som körde bilen.

Jag åkte bil med en tjejkompis som hade sin mammas bil. Det blixtrade till och mamman fick hem ett brev efter ett tag där de bad henne uppge vem som kört. Tjejen i fråga är till och med skriven hemma hos mor, de hade alltså inte brytt sig om att kolla hennes körkort ens.
Citera
2008-09-22, 20:39
Medlem
psychotropics avatar
Vicka ned solskyddet nästa gång du ska köra för fort förbi en kamera.
Citera
2008-09-22, 21:57
Medlem
Midsommaraftons avatar
Det borde vara lugnt, tror inte han har någon skyldighet att ange dig, och han kan väl hävda att han inte har en jävla susning om vem som körde bilen? Att han var full osv.
Citera
2008-09-25, 06:09
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasolsone
så typiskt! nu har min vän fått hem brev frånb polisen där det står han måste säga vem som körde,de verkar inte ge sig.

Nej, det står ombeds.

Annars kan du scanna in den, anonymisera den och lägga upp bilden, om de har ändrat formuleringen.

/capmac
Citera
2008-09-25, 12:39
Medlem
Mean_Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasolsone

har detta hänt någon annan eller är det min typiska tur?

Han måste ingenting!

Vill han vara rolig kan han svara kalle anka, usama binladen eller något annat dumt. Om det är så att alla här som vet något råkar ha fel och din polare åker på det så kan du ju alltid ge honom pengarna att betala med.

Min fru blev fotad i min bil för ca 6 veckor sedan och vi har fortfarande inte sett till någon bot.
Citera
2008-09-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Det är fordonsägaren som får boten precis som vid felparkering.

Obegripligt att det finns de som tror det. Har du körkort?

Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Kan tillägga att hushållets övriga medlemmar innebär att de även kontrollerar utflugna barn.

Du kanske har rätt men jag blir lite nyfiken på i vilket register detta framgår. Barn som inte är mantalsskrivna på föräldrarnas adress i säg 30år...
Citera
2008-09-25, 22:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Du kanske har rätt men jag blir lite nyfiken på i vilket register detta framgår. Barn som inte är mantalsskrivna på föräldrarnas adress i säg 30år...
Har du hört talas om folkbokföringsregistret?
Citera
2008-09-26, 13:06
Medlem
Om de fortsätter att skicka brev, uppge något namn på en person som inte finns. Mohammed Bäckström i Pajala lånade bilen. Vem han är? Känner honom inte så bra, men vi var på samma fest och han körde till affären..... Sen är det väl upp till snuten att hitta Mohammed Bäckström
Citera
2008-09-26, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
Det är fordonsägaren som får boten precis som vid felparkering.

jag tänkte bara göra en instickare för förare med tunga fötter här. i vissa länder så är det faktist så att det är fordonsägaren som får ta boten och det talar man om att det ska ske i sverige med. hur långt detta har kommit har jag ingen koll på.
tar man tex i kalifornien usa, eller i england så tar kameran ett foto på baken av bilen, inte framifrån som i sverige. detta medför att man inte kan identifiera föraren, men bot skickas ut till fordonsägaren.

det här har dock inget att göra med ts fråga, så ursäkta ot'n.
Citera
2008-09-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Kan ni inte använda sökfunktionen, alternativt bara hålla käft om ni bara har fel svar?

Så här är det:
Få polisen ett otydligt foto så slänger de det i papperskorgen.
Får de ett tydligt foto så jämför de med fordonsägarens körkortsfoto. Är det inte likt så undersöker de hushållets övriga medlemmar (som har körkort).

Är det firmabil så fungerar det precis som TS anger.

I Sverige saknar vi angiveriplikt. D v s får du en fråga av polisen så kan du neka att svara på den. Det finns inget olagligt i det.
Ingen kan tvinga din kompis att avslöja att det var du som körde.

Så be honom slänga sitt brev längst ner i papperskorgen.

Ogillar han att jävlas direkt med polisen så kan han väl säga att han inte kommer ihåg vem som lånat bilen. Eller nåt.

Med andra ord så är det bara att täcka ansiktet när man passerar en fartkamera?
Citera
2008-09-26, 13:37
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Med andra ord så är det bara att täcka ansiktet när man passerar en fartkamera?

Precis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in