2008-07-10, 21:46
Medlem
HEJ!

Uppdaterade precis windows, men nu när jag startade om datorn har den börjat blivit konstig. När jag går in på någon mapp eller "Den här datorn" så stängs explorer.exe av efter några sekunder, likaså om jag söker i datorn eller går in på kontrollpanelen stängs det av. Ibland måste jag gå in i aktivitetshanteraren och starta det manuellt men oftast så startas det själv efter några sekunder.

Det går att köra program och spel hur bra som helst, men när man går in på någon mapp stängs det ner

Har testat en systemåterställning med det gick bara att ställa tillbaka tiden till 30min tidigare, och det gjorde som väntat ingen skillnad.

Någon som har en aning om vad jag ska göra?

Har windows xp om någon undrar!

Tack på förhand!!
Citera
2008-07-10, 22:34
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecka
HEJ!

Uppdaterade precis windows, men nu när jag startade om datorn har den börjat blivit konstig. När jag går in på någon mapp eller "Den här datorn" så stängs explorer.exe av efter några sekunder, likaså om jag söker i datorn eller går in på kontrollpanelen stängs det av. Ibland måste jag gå in i aktivitetshanteraren och starta det manuellt men oftast så startas det själv efter några sekunder.

Det går att köra program och spel hur bra som helst, men när man går in på någon mapp stängs det ner

Har testat en systemåterställning med det gick bara att ställa tillbaka tiden till 30min tidigare, och det gjorde som väntat ingen skillnad.

Någon som har en aning om vad jag ska göra?

Har windows xp om någon undrar!

Tack på förhand!!

Lättatste sättet att lösa detta på är ominstallation, det är iaf så jag löst det när jag stött på det, har även en förmåga att inträffa när man kollar bilder i miniatyrer i mappar.
Citera
2008-07-10, 23:33
Medlem
Det där brukar tyvärr ofta vara virus. Testa att scanna igenom din dator med både virus program och spyware program (AdAware).
Citera
2008-07-10, 23:35
Medlem
927s avatar
som sagt, testa ändra visningen av filer i mapparna till endast detajerad lista
Citera
2008-07-11, 00:01
Medlem
samma sak med detaljerad lista, ska testa att söka igenom med AdAware, återkommer sen.

Någon som vet ett gratis virussökningsprogram som hittar det mesta?
Citera
2008-07-11, 06:31
Medlem
927s avatar
då är det nåt annat problem för det ska ju bli så här om du öppnar den här datorn, däremot är det många som har detta problem då dom öppnar mappar med filer (typ halva filmer) dom tankat ned. då kan windows få svårt att förhandsgranska dessa
Citera
2008-07-11, 12:51
Medlem
sökte igenom med AdAware, den hittade en process "mrofinu1044.exe" i C:\Windows . Sökte på google och fick direkt upp att det var en sorts trojan eller liknande. Så jag gick snabbt in i windows mappen och tog bort den innan explorer.exe han stängas av. Men problemet kvarstår dock.

Har märkt att explorer.exe blir instabilt och stängs av när dess minnesanvändning överstiger ca 30 000kB, om man inte gör någonting ligger det normalt vid ca 20 000kB. Han alrdig tänkt på vad den normalt ligger på, men den borde inte stängas av bara för att minnesanvändningen öker lite.
Citera
2008-07-12, 12:31
Medlem
Jag tror att problemet är löst nu, läste i en annan tråd där en kille hade ungefär samma problem. Han tankade hem "ComboFix" och sökte igenom datorn och efter det funkade det för han. Jag gjorde samma sak och nu tror jag det funkar för mig också.

Så ni som har liknande problem kan testa med "ComboFix"
Citera
2008-07-12, 12:35
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Jag tror att problemet är löst nu, läste i en annan tråd där en kille hade ungefär samma problem. Han tankade hem "ComboFix" och sökte igenom datorn och efter det funkade det för han. Jag gjorde samma sak och nu tror jag det funkar för mig också.

Kan själv rekommendera programmen som 927 har i sin signatur.
Citera
2008-07-12, 14:25
Medlem
927s avatar
Citat:

combofix rensar diverse malware, din combofix logg finns direkt under c:
dock återstäler programmet en del i windows som var default från början. det blockar även usb anslutningar (under en "viss tid")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in