Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-10, 21:16
Medlem
PGriffins avatar
Budget (kr): Gärna runt 5-6000.

Hur snart behöver du datorn: Tills slutet av Aug början av Sep.

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad): Vill ha HDMI (med bild och ljud) ut. Kommer ha den kopplad till LCD mycket, då blir det smidigast. Kommer spela filmer genom den också.

Typ av spel kommer att spelas: Inga.

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Det får gärna göra det.

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Laptop.

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Laptops bygger man inte själv? Om man sparar tillräckligt hade jag kunnat bygga ihop den själv.

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej.

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Nej inte mycket.

Andra speciella krav/önskemål: HDMI som sagt. Har tittat på Mac men de har inget med HDMI ut så de går tyvärr bort. Hållbar pjäs. Kan gå upp i pris om det är av en vettig anledning.
Citera
2008-07-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Budget (kr): Gärna runt 5-6000.

Hur snart behöver du datorn: Tills slutet av Aug början av Sep.

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja
-Bildredigering (Ja/Nej): Nej
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej
-Annat (ange vad): Vill ha HDMI (med bild och ljud) ut. Kommer ha den kopplad till LCD mycket, då blir det smidigast. Kommer spela filmer genom den också.

Typ av spel kommer att spelas: Inga.

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Det får gärna göra det.

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Laptop.

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Laptops bygger man inte själv? Om man sparar tillräckligt hade jag kunnat bygga ihop den själv.

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej.

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Nej inte mycket.

Andra speciella krav/önskemål: HDMI som sagt. Har tittat på Mac men de har inget med HDMI ut så de går tyvärr bort. Hållbar pjäs. Kan gå upp i pris om det är av en vettig anledning.

Du får inte en dator med HDMI under 6000kr idag, här är ett par förslag
LG E200-A.CPEEV
HP Pavilion DV6730
Citera
2008-07-10, 21:43
Medlem
Kolla på dells inspiron serie. Har HDMI och går på runt 6k beroende på vad mer du vill ha.
Citera
2008-07-10, 21:48
Medlem
dests avatar
Macbook har ju DVI som går att koppla vidare med HDMI. Bara en extra kabel..
Citera
2008-07-10, 21:54
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dest

+ En kabel för ljudet. Då är det inte så smidigt längre:/
Citera
2008-07-10, 21:57
Medlem
serialbananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dest
Fast MacBook överskrider ju budgeten lite. Men annars så rekommenderar jag det absolut. När man pluggar är datorn ett arbetsredskap och man har inte tid med att Windows kajkar ihop stup i kvarten.
Citera
2008-07-10, 22:00
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serialbanana
Fast MacBook överskrider ju budgeten lite. Men annars så rekommenderar jag det absolut. När man pluggar är datorn ett arbetsredskap och man har inte tid med att Windows kajkar ihop stup i kvarten.

Jag hade kunnat tänka mig att betala det extra efter allt gott jag hört om dem. Men som sagt så är det HDMI problemet som det stupar på. Så får fortsätta med Windows några år till:/
Citera
2008-07-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serialbanana
Eller så måste man använda windows för att man behöver en del mjukvara som bara finns till just windows.
Citera
2008-07-10, 22:54
Medlem
serialbananas avatar
Citat:
Jag hade kunnat tänka mig att betala det extra efter allt gott jag hört om dem. Men som sagt så är det HDMI problemet som det stupar på. Så får fortsätta med Windows några år till:/
Men är det ett så stort problem så det är värt det? Det är ju en kabel extra bara? Är jag dum som inte förstår problemet?
Citera
2008-07-10, 23:11
Medlem
PGriffins avatar
Nja. En omkopplare plus en kabel. Eller två kablar egentligen om man ska skicka analogt ljud.

Det skiljer en hel del i smidighet tycker jag. Och så får man ingen vettig Mac förän en bra bit efter 10, och så mycket är det inte värt.

Är det några som har tips efter erfarenheter? Plocka ut från prisjakt kan jag med göra. Vilka märken är det som gäller osv?
Citera
2008-07-11, 00:57
Medlem
Wills avatar
HP Pavilion DV6730 är den billigaste laptopen (enligt Prisjakt) med HDMI. Den går runt på ~6500:-.
Citera
2008-07-11, 05:59
Medlem
dests avatar
Citat:
Nja. En omkopplare plus en kabel. Eller två kablar egentligen om man ska skicka analogt ljud.

Det skiljer en hel del i smidighet tycker jag. Och så får man ingen vettig Mac förän en bra bit efter 10, och så mycket är det inte värt.

Är det några som har tips efter erfarenheter? Plocka ut från prisjakt kan jag med göra. Vilka märken är det som gäller osv?

Ehh..ingen bra mac under 10k? Köpte min macbook för 8000(8 mån sen) med studentrabatt och kan säga att den uppfyller alla mina behov utmärkt..kan tom spela spel på den ibland när jag har tid!

Sen behövde du väll inte en bra dator, eller var det inte så du skrev?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in