Vet inte ifall detta är rätt forumkategori men jag tar mina chanser.

Jag hade en intressant diskussion med en vän igår om människor, främst om tankar, utseende. De olika karaktärerna som råder hos olika människor och kanske t.o.m IQ.
Ifall allt startades från Big Bang som vi vet så var det i det ögonblicket då alla grundämnen bildades. Grundämnen som senare bildade molekyler och gav upphov till DNA som resulterade i att vi sitter här idag på ett forum.
Det som jag tycker att är fascinerande är nämligen att vi, som trots allt består av samma ämnen som planeter och allt annat i denna universum kan varjera så mycket. Trots att vi är från samma ämnen som allt annat i universum så varjerar alla människor mycket när det gäller egenskaper så som tankar, ideér och utseende.
För att ta det hela till ett mer filosofisk perspektiv, undrar jag hur är det möjlig att ur dessa grundämnen som vi egentligen är, hur är det möjlig att födda en tanke? Vid den här nivån talar vi redan om vanliga tankar som de vore väldig surrealistiska.
Vad är era tankar om detta och finns det kanske filosofiska skrifter som tar upp detta?
Tack för mig