2008-07-10, 17:05
Medlem
Wie bitte?s avatar
Som rubriken antyder.
Jag ska hjälpa grannkärringa' att bygga en altan, och nån snickare hon känner påstår att plintarna ska gjutas minst 1,20 cm ner i backen. Jag tycker det låter vansinnigt, jag har precis för mig att det ska räcka med 60 cm, men är inte säker.
Vet bara att jag fan inte grävde några 1,20 när jag plintade min egna altan, som inte har rört sig en mm på 4 år.

Någon som vet? Allra helst då med källa. Har kollat runt lite efter information om saken men har bara hittat "att frostfritt djup varierar i landet". Tjena.

Tacksam för info, har jag rätt så besparar ni mig en hel del grävning och plintning.
Citera
2008-07-10, 19:32
Medlem
DjAlberts avatar
Inte fan lär du behöva gräva ner 120cm.
Bor tre mil norr om k-d och har bara grävt 35-65 cm för min altan (berg 35 cm ner på vissa ställen) och det har inte rört sig en mm.
Så kör på samma djup som du själv, om ni bor grannar.
Citera
2008-07-10, 19:40
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjAlbert
Inte fan lär du behöva gräva ner 120cm.
Bor tre mil norr om k-d och har bara grävt 35-65 cm för min altan (berg 35 cm ner på vissa ställen) och det har inte rört sig en mm.
Så kör på samma djup som du själv, om ni bor grannar.
Det är ju det som är problemet... jag minns inte hur djupt jag grävde... och jag har ingen lust att gräva för att kolla efter.
Citera
2008-07-10, 21:18
Medlem
Wie bitte?s avatar
En fråga till... hur mycket färdig betong i liter räcker en 25-kg säck cement till om man blandar förhållandet 1 del cement på 3 delar gjutgrus?
Citera
2008-07-10, 21:19
Medlem
klybans avatar
Är inte 60cm som anses som frostfritt?
Citera
2008-07-10, 21:22
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vet bara att jag fan inte grävde några 1,20 när jag plintade min egna altan, som inte har rört sig en mm på 4 år.
Har det varit någon riktig köldvinter de senaste fyra åren då? Förra vintern kan det inte ha varit tjäle mer än fem centimeter där jag bor i alla fall. Vintern innan var det inte mycket heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in