Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-06, 23:17
  #793
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Visst kan du dela upp stretching, men jag hade även stretchat framsida lår.

Okej då lägger jag till den också.
Är det något man tjänar på att stretcha musklerna som precis har tränats? Jag brukar inte orka det direkt och göra det mot kvällen istället men det kan väl inte spela någon roll, stretch som stretch?

Föresten roligt att se en grön prick på din avatar ser så mycket fräshare ut, den var alltid röd förut
Citera
2013-02-06, 23:35
  #794
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisRiddick
vad menar han då egentligen?
Det vill jag också veta.

Förstår mig inte på det här, till synes, ensida korståget mot stretching.
Citera
2013-02-06, 23:47
  #795
Medlem
JJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Tränar du muskelns i dessa fulla längd (googla ROM - range of motion) så blir du automatiskt smidig (vig kan du kalla det). Stretching behövs inte.

Det här måste ju vara skitsnack. När är man vig då? Jag tycker exempelvis en gymnast är vig(och ja, de stretchar som in i bara helvete) o det finns då fan ingen på mitt gym (alltså, seriöst folk som KAN träna) som är så viga
Citera
2013-02-07, 17:01
  #796
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Okej då lägger jag till den också.
Är det något man tjänar på att stretcha musklerna som precis har tränats? Jag brukar inte orka det direkt och göra det mot kvällen istället men det kan väl inte spela någon roll, stretch som stretch?

Föresten roligt att se en grön prick på din avatar ser så mycket fräshare ut, den var alltid röd förut

På längre sikt spelar det säkert mindre roll, ja.

Den gröna pricken ska bort igen. Gillar den inte. *borta*
Citera
2013-02-07, 17:20
  #797
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
På längre sikt spelar det säkert mindre roll, ja.

Den gröna pricken ska bort igen. Gillar den inte. *borta*

Okej, vet att jag har frågat det här förut men har glömt vad du svarade. Hur många set är lagomt för varje muskel?

Citera
2013-02-07, 17:32
  #798
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Okej, vet att jag har frågat det här förut men har glömt vad du svarade. Hur många set är lagomt för varje muskel?


Beror såklart på hur länge du tränat och hur du tränat under denna tid samt om du deffar, ligger på balans eller bulkar.
Citera
2013-02-07, 19:24
  #799
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Beror såklart på hur länge du tränat och hur du tränat under denna tid samt om du deffar, ligger på balans eller bulkar.


Vi pratar om stretch va? Set stretcht?
Citera
2013-02-07, 20:18
  #800
Medlem
Ghoods avatar
Först och främst vill jag faktiskt försvara Axon. Han länkar till studier där de visas att stretchning inte påverkar träning, eller vigheten. Dessa studier må vara riktade åt det hållet, men så länge ingen seriös stor studie visar motsatsen är jag med på hans resonemang.

Men, av egna erfarenheter så hjälper stretchning mig, dock så säger jag inte att det hjälper alla. Bara för att det inte gjorts någon studie på området (vad det verkar som, inte läst hela tråden. Ber om ursäkt om något länkat) att träningen blir "bättre" eller att man blir vigare, så är det ingen raketforskning att förstå att man faktiskt blir vigare av träning.
Vad jag förstått av Axons inlägg i tråden, så uppfattar även han stretchning såhär.


Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive

Vi pratar om stretch va? Set stretcht?
När jag stretchar, töjer (ben + rygg) brukar jag köra 3 set på varje övning. Håller i lagom ansträngande belastning de första 20 sekunderna, sen på de sista 10 försöker jag verkligen tänja så mycket det går. Känns lite läskigt när man gör verkligen trycker ut det sista, men riktigt skön känsla. Försöker stretcha varje dag, då jag har problem med för korta muskler i benen och de resulterar i ryggbesvär.Stretchar i duschen om jag inte tränat, om jag tränat stretchar jag efter träningen när musklerna fortfarande är varma.
Citera
2013-02-07, 21:11
  #801
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive

Vi pratar om stretch va? Set stretcht?

Woops. Det är väl högst olika beroende på vad man har för mål med sin stretching skulle jag säga. Det är däremot inte bra att börja stretcha för mycket på en gång, utan även där börja lite lätt och sedan öka allt eftersom tiden då.
Citera
2013-07-30, 23:59
  #802
Medlem
Ass.Parades avatar
En myt är att man växer av att stretcha, det finns faktiskt folk som tror det. Man blir dock någon cm längre (i vissa fall upp mot 3 cm längre) av att regelbundet stretcha benen, därför dom som utför yoga blir något längre. Det man gör är att man bla stärker någonting i ryggen samt benen som gör att man håller sin morgonlängd hela dagen.

Jag började stretcha för några månader sedan varje dag samt extra efter styrkepass och känner mig mycket "mjukare" i kroppen. Jag blev tydligen också 2 cm längre på köpet
Citera
2013-07-31, 00:03
  #803
Medlem
ramsays avatar
Stretchar bara i perioder, när jag behöver det annars har det bara en negativ utveckling.
Citera
2013-07-31, 01:08
  #804
Medlem
Har inte läst igenom tråden och vet inte vad andra har sagt men fan Axon! Du är ju riktig inkompetent! Hur mycket erfarenhet av stretching har du egentligen??

Jag började träna karate när jag var tio fortsatte med muay thai tills jag var sexton sedan började jag träna på gym och gjorde detta tills jag var nitton. Hade sedan 2 års uppehåll med all träning, började gymma igen, kört 1år nu, och har sedan två månader gått börjat stretcha igen. Jag har sedan dess blivit mycket vigare/smidigare och börjar få tillbaka den flexibilitet jag hade som ung.

Så min erfarenhet säger något helt annat än det du påstår och jag kan inte låta bli att tänka att du måste vara ett riktigt ålhuvud.

Har har du ett resultat av stretching. Eller du kanske kan berätta för mig hur jag annars kan bli så flexibel... Kanske någon undersökning då du verkar älska sånt.
http://www.youtube.com/watch?v=Sb4TnHrcB5o
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback