Inför ett stundande köp av kamera har jag ett par frågor jag hoppas att jag kan få svar på.
Ursprungligen hade jag tänkt att köpa en billigare systemkamera (d40) då av vad jag förstått, och vad fotograferna, sagt till mig på tidningen jag arbeterar på är det ingen större skillnad i bildkvalite mellan den billigaste d40:n och lite dyrare kameror såsom canon eos-450d (3000-7000 kr klassen) när det gäller bildkvalite. Åtminstone ingen jag skulle märka av allt för mycket. skillnaden ligger istället i hastiget, antal bilder/s och dylikt.
Men jag har även fått höra att det inte är någon större skillnad i bildkvaliten mellan d40:n och tex en poweshot G9 efter vad jag ska använda den till och att jag är bättre av med den. Ska bara ta privata bilder, på personer, semester, på katten etc. Jag vill inte heller efterbehandla bilder utan ska vara klara att lägga i ett album direkt. Att kunna stoppa kameran i fickan vore ju även det trevligt.
Stämmer detta? Och är Powershot G9 den kompaktkameran som ger bäst bilder när det gäller kompaktkameror, eller finns det bättre? Vilka i så fall.
Om det finns kameror som ger likvärdiga bilder, men som är billigare, får n gärna nämna dem också förstås=)
Tack på förhand
Senast redigerad av Knaspedal 2008-07-10 kl. 09:50.