2008-07-10, 02:26
Bannlyst
hej
Mina högtalare jag har puttrar lågt när datan e på. De är inga nya grejer fick dem från en polare märket altec. När jag sätter på datan så låter de som en smäll. e de något fel el ska jag ta min stereohögtalare i stället, och vad behövs då för sladdar. Kanske e bätre med dem.
Citera
2008-07-10, 02:40
Medlem
claymanns avatar
troligen inget fel, antingen har du kopplat fel med plus/minus, eller så är det något med förstärkarn.. att det smäller är normalt

ang kablarna, vanliga högtalar kablar
Citera
2008-07-10, 06:23
Medlem
brianmolkos avatar
puttrar ? låter de som kaffebryggare ?
Citera
2008-07-11, 04:34
Bannlyst
japp men inte nu, nu e datan e seg i stället he.
Citera
2008-07-11, 08:09
Moderator
Falukropps avatar
Finns egentligen inte så mycket på en högtalare som kan gå sönder. Jag skulle tippa på att det är nån form av störning eller glapp, nåt du kan fixa själv.

Smällen när du startar datorn är inget konstigt, den beror på de transienter som bildas när elektroniken på ljudkortet strömsätts. Inget du kan göra något åt, och inget att oroa sig för. Det är i sin ordning.

Ljudkort är generellt sett ganska känsliga för interferens i form av elektriska fält och sådant. Om det är ett "löst" kort som sitter på en av PCI-portarna i datorn kan du testa att sätta det i en annan port och se om det hjälper mot puttrandet. Det kan vara andra komponenter i datorn som stör.

Annars tycker jag du ska testa att rycka alla kablar mellan ljudkort och högtalare. Kan vara en så enkel pryl som lite glappkontakt nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in